کمپینی که از مدیرعامل میلیاردر فیسبوک، مارک زاکربرگ درخواست کرده است تا تبلیغات مربوط به شهرکسازی صهیونیستها را در این شبکه اجتماعی منع کند، اکنون به 40 هزار امضا از سراسر دنیا رسیده است.
کمپین Avaaz بر این موضوع تاکید کرده است که بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی زمانی که میبینند فیسبوک در حال درآمد زایی از طریق زمین هایی است که به زور از فلسطینیان گرفته و اشغال شده، متعجب و متحیر میشوند. متن پیام این کمپین خطاب به مارک زاکربرگ از این قرار است:
ما از دیدن تبلیغات مربوط به شهرک سازی های غیر قانونی اسرائیل در فیسبوک شوکه شده ایم. این تاسیسات و توسعه شهرک سازی های معادل و برابر با جنایت جنگی است. این شهرک ها یکی از مهمترین منابع خشونت و تبعیض نژادی در منطقه هستند. این در حالی است که آیین نامه تبلیغات فیسبوک تاکید دارد که: تبلیغات نباید شامل، تسهیل کننده یا تشویق کننده فعالیت های غیر قانونی باشد. در نتیجه ما بدینوسیله درخواست میکنیم که تمامی تبلیغات مربوط به شهرک سازی اسرائیل از فیسبوک محو و این تبلیغات ممنوع شوند.
برای بسیاری از کاربران فلسطینی در فیسبوک، این تبلیغات یک یاد آوری نا خوشایند از این موضوع است که آنها حق زندگی و زیست در سرزمین پدری خود را ندارند. «فرید قوران» مدیر کمپین Avaaz در یک بیانیه گفته است: برای بسیاری از فلسطینیان این تبلیغات از شهرک سازی، یاد آور درد و تحقیری است که آنها برای مدت زمانی طولانی تحمل کرده اند.
بر اساس گزارش واشنگتن پست، این تبلیغات مربوط به یک شرکت املاک و مستغلات آمریکایی با نام RE/MAX Israel است. هرچند این کمپین در ماه ژوئن 2015 و با هدف دستیابی به 10 هزار امضا شروع شد، اکنون به 40 هزار امضا رسیده است و امید دارد تا این حجم از توجه افکار عمومی فیسبوک را مجبور به منع تبلیغات شهرک سازی کند.
این در حالی است که در سال 2014 کمپین مخالفت با بشار اسد به سرعت مورد توجه مدیران فیسبوک قرار گرفت و آنها اقدام به ممنوعیت تبلیغات و پست های مربوط به بشار اسد در زمان انتخابات سوریه کردند.
همچنین ماه قبل مراجع قضایی آلمان اعلام کردند که به دنبال مستندات نژاد پرستی در مجموعه فیسبوک، اقدام به یک تحقیق و تفحص قضایی از این شبکه اجتماعی خواهند کرد. موضوع از آنجایی بالا گرفت که برخی از پست های نازیستی و در طرفداری از این ایدئولوژی به دلیل آنکه فیسبوک آنها را مغایر با سیاست های خود نمیدانست در ای شبکه اجتماعی منع نشدند.
اکنون درد سرهای فیسبوک در مورد سیاست ها و استانداردهای نه چندان کامل و اغلب دوگانه آن با کمپین اخیر برای منع تبلیغات صهیونیستی بالا گرفته است و باید دید که آیا این موارد منجر به یک تغییر اساسی در سیاست های این شبکه بزرگ اجتماعی خواهد شد یا نه.
منبع: تابناک