Gerdab.IR | گرداب

وعده بهترین الکامپ تاریخ؛

بیست‌و یکمین نمایشگاه الکامپ باب میل متولی دولتی و خصوصی IT

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴

سال گذشته که الکامپ توسط نظام صنفی رایانه‌ای برگزار نشد، شرکت‌کنندگان دولتی و خصوصی حضور در نمایشگاه را تحریم کردند. امسال که مجوز به صنف رایانه واگذار شده حمایت صنف خصوصی و بخش دولتی IT را با هم دارد و مسئولان وعده داده‌اند که الکامپ امسال به بهترین و بزرگ‌ترین الکامپ تاریخ بدل شود.

به گزارش گرداب، بیست‌و یکمین نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) فردا در حالی افتتاح می‌شود که اهالی صنف رایانه کشور به هدف و میل خود در برگزاری نمایشگاه به دست اهالی صنف رسیده‌اند.

امسال نمایشگاه الکامپ حمایت صنف خصوصی و بخش دولتی IT را با هم دارد. از زمان آغاز به کار دولت یازدهم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان سازمان مردم نهاد متشکل از شرکت‌های خصوصی حوزه IT حمایت همه‌جانبه متولی دولتی حوزه IT (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) را دارد.

این ارتباط نزدیک با عقبه کاری معاون وزیر ارتباطات نصرالله جهانگرد تقویت می‌شود و از اولویت‌های اصلی سکانداران وزارت ارتباطات در دولت تدبیر و امید است.

برگزاری الکامپ همواره علاقمندان زیادی داشته است. سال گذشته نیز مجوز برگزاری الکامپ پس از کش و قوس فراوان به نظام صنفی رایانه‌ای واگذار شد اما این مجری 12 روز مانده به روز افتتاح از برگزاری نمایشگاه انصراف داد.

اسفهبدی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها که متولی اعطای مجوزهای نمایشگاهی است در مراسم افتتاح نمایشگاه الکامپ سال گذشته، چگونگی واگذاری مجوز الکامپ به صنف IT این طور روایت کرد: «در زمان ارائه مجوز اعلام کردم که نفر من آقای طلایی، رئیس تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران است اما در آن زمان آقای جهانگرد و معاونین وزارت ارتباطات آنقدر آمدند و اصرار کردند که متولی ICT کشور هستیم و مجوز الکامپ را به ما بدهید که علی‌رغم میل باطنی، اما به لحاظ جایگاهی مجوز را در اختیار جهانگرد قرار دادیم. اما پس از انصراف آنها از برگزاری نمایشگاه، شبانه برای برگزاری نمایشگاه با رئیس تشکل‌های ICT تماس گرفتم. هرجا که به کار سخت و گرفتاری دچار شویم به اتاق بازرگانی مراجعه می‌کنیم.»

سال گذشته که الکامپ توسط بخش خصوصی IT در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، شرکت‌کنندگان دولتی و خصوصی (صنفی) حضور در نمایشگاه را تحریم کردند. متولیان دولتی حوزه IT حتی به اندازه افتتاح نیز خود را در نمایشگاه الکامپ شریک ندانستند و نمایشگاه را وزیر فرهنگ افتتاح کرد. تحریم نمایشگاه الکامپ پیش از این نیز سابقه داشته است.

اما امسال که با تلاش دوباره نصرالله جهانگرد از زمان مناسبی مجوز برگزاری نمایشگاه به نام نظام صنفی رایانه‌ای صادر شد، اوضاع متفاوت شده است.

تمام فعالان دولتی و خصوصی برای شرکت در نمایشگاه پاشنه کفش خود را بالا کشیده‌اند. تنها 420 شرکت، 40 سازمان دولتی و 80 شرکت نوپا (استارتاپ) در 22 هزار متر مربع از نمایشگاه امسال حضور یافته‌اند.

با توجه به اینکه مجوز برگزاری الکامپ سال آینده نیز به نام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صادر شده، مدیران این سازمان وعده داده‌اند که بیست و دومین دوره نمایشگاه به بهترین و بزرگ‌ترین الکامپ تاریخ بدل شود و همچنین زمینه حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در الکامپ سال آینده و بین‌المللی شدن این نمایشگاه را فراهم کنند.

با توجه به اینکه ذینفع و برگزار کننده در نمایشگاه امسال هر دو یک نفر هستند، امید است پس از پایان الکامپ نیز صحبت از اینکه الکامپ چگونه برگزار شد، سخت نباشد و صداهای منتقد به شفافیت الکامپ‌های قبلی صریح و بلند باشند که در هر حال نظر مراجعه‌کنندگان و رسانه‌ها نیز نمایشی واقعی از نمای الکامپ بیست و یکم خواهد بود.