Gerdab.IR | گرداب

روزنامه آلمانی:

ايران را نمي توان به زانو درآورد

تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۸۹

دولت آمريكا 20 سال است به طور كاملاً جدي حمله به ايران را بررسي مي كند؛ اما هربار به اين نتيجه رسيده كه نمي‌تواند با پيروزي از جبهه ايران برگردد.

گرداب- يك روزنامه آلماني تصريح كرد دولت آمريكا 20 سال است به طور كاملاً جدي حمله به ايران را بررسي مي كند، اما هربار به اين نتيجه رسيده كه نمي تواند با پيروزي از جبهه ايران برگردد.

"برلينر اومشاو"، (Berliner Umschau) در تحليلي به قلم "گويين داير"، روزنامه نگار مستقر در لندن كه تحليل هايش در 35 كشور منتشر مي شود، تحت عنوان "بياييد درباره حمله به ايران صحبت كنيم"، نوشت: دريادار مايك مولن، رئيس ستاد ارتش آمريكا اخيراً تأييد كرد كه ايالات متحده طرح حمله نظامي به ايران را دارد.
 
 وظيفه ستادهاي مشترك در ارتش ها همين است كه طرح هايي براي نامحتمل ترين تحولات آينده تدوين كنند. براي نمونه در دهه 1930 آمريكا به طراحي نقشه هايي براي اشغال كانادا پرداخت. البته آنچه روند برنامه ريزي در مورد ايران نشان داده، اين است كه آمريكا نمي تواند به هيچ رو در جنگ پيروز شود.

اين روزنامه آلماني اضافه كرد: ريچارد كلارك، مشاور مبارزه با تروريسم در سه دولت كاخ سفيد، در مصاحبه با نيويورك تايمز فاش كرد كه در ابتداي دهه 1990، دولت كلينتون خيلي جدي حمله به ايران را مورد بررسي قرار داد اما كارشناسان نظامي، دولت را از چنين اقدامي برحذر داشتند.
 
كلارك گفت:« بعد از بحث هاي طولاني، بالاترين مقام هاي ارتش نتوانستند درباره سياستي به توافق برسند كه ايالات متحده بتواند به اين هدف برسد.»
 
طراحان پنتاگون در پانزده سال گذشته برنامه حمله به ايران را بارها مرور كرده اند و هنوز هم به نتيجه نرسيده اند كه آمريكا چگونه مي تواند پيروز شود. نكته اينجاست كه آمريكا نمي تواند غير از ترساندن ايران با اسلحه اتمي كاري بكند كه ايران را واقعاً به زانو زدن و تقاضاي ترحم وادارد.

گويين داير همچنين مي نويسد: «در ايران 70 ميليون نفر زندگي مي كنند كه با وجود برخي انتقادها، تقريباً همه وطن‌دوستان پرشوري هستند كه در صورت تعرض به كشورشان، دست به مبارزه با بيگانه مي زنند. ايران سرزميني كوهستاني و علاوه بر اين، بزرگ است (چهار برابر عراق). ارتش ايران در حال حاضر 450 هزار نيرو دارد، كمي كمتر از ارتش ايالات متحده اما ايران برخلاف آمريكا نيروهايش را در ده ها كشور پراكنده نكرده است.»

روزنامه آلماني افزود: اگر قرار باشد كاخ سفيد چيز بيشتري از اقدام هاي كوچك نظامي در امتداد ساحل جنوبي ايران پيشنهاد كند، ژنرال هاي بلندپايه آمريكايي با اعتراض استعفاء خواهند كرد. ايران به نوبه خود مجموعه اي از گزينه ها را در اختيار دارد كه بر آمريكا فشار بياورد. فقط قطع صادرات نفت ايران قيمت نفت را در اين بازار محدود به آسمان خواهد برد؛ حدود 7 درصد نفت معامله شده در سطح جهان از ايران مي آيد.
 
 ايران همچنين مي تواند جلوي 40 درصد صادرات نفت جهاني را بگيرد به اين شكل كه نفتكش هاي حامل نفت عراق و عربستان و ديگر كشورهاي خليج فارس را با موشك هاي ضدكشتي نور غرق كند. اين موشك كه در داخل ايران توليد مي شود بردي برابر 200 كيلومتر دارد و كافي است تا به همه گلوگاه هاي خليج فارس برسد. با دو برابر سرعت صوت تنها يك متر بالاي سطح آب پرواز مي كند و به آساني با رادار قابل رهگيري نيست. دقت هدف گيري آن را 98 درصد ارزيابي مي كنند. اين موشك ها مي توانند به سادگي كشتي هاي نفت كش را غرق كنند و ظرف چند روز قيمت هاي بيمه براي نفتكش هايي كه مي خواهند وارد شوند به ميزاني بالا خواهد رفت كه تمام صادرات نفت از منطقه متوقف خواهد شد.

به نوشته روزنامه آلماني در اين فاصله ايران شروع به تجهيز طالبان در افغانستان با موشك هاي امروزين زمين به هوا خواهد كرد كه اين كار مي تواند در مدت كوتاهي به تلاش هاي نظامي آمريكا در اين كشور پايان دهد. (تحويل موشك هاي استينگر از سوي آمريكا به نيروهاي جهادي افغانستان باعث شد هليكوپترهاي روسي از آسمان ناپديد شوند و در نهايت به اشغالگري اتحاد شوروي پايان داده شود.)
 
 موشك هاي ايراني پايگاه هاي نظامي ايالات متحده را در ساحل جنوبي خليج فارس هدف خواهند گرفت و متحدان ايران در لبنان يعني حزب الله با موشك به اسرائيل حمله خواهند كرد. ايالات متحده گزينه ديگري در صورت بالا گرفتن كار ندارد و فشار بر آمريكا براي پايان دادن به جنگ روز به روز افزايش پيدا خواهد كرد در حاليكه صنعت و حمل و نقل در سراسر جهان متوقف خواهد شد. پايان كار، عقب نشيني شرم آور ايالات متحده و تثبيت نهايي موقعيت ايران به عنوان قدرت تعيين كننده منطقه اي در خليج فارس خواهد بود. اينها نتايج تفكرات راهبردي در پنتاگون بودند و مولن آنها را مي شناسد. بنابراين طرحي براي حمله به ايران وجود دارد اما مولن ترجيح مي دهد استعفاء كند تا اينكه بخواهد اين طرح را به اجرا درآورد. همه اين حرف ها بلوف است.
 
منبع: کیهان/ شماره 19721