Gerdab.IR | گرداب

جزئیات جدیدی انتخابات الکترونیک

تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴

معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور در ارتباط با انتخابات الکترونیک گفت: اکنون این شیوه برگزاری انتخابات تنها در یک پنجم ظرفیت حوزه‌های کل کشور امکانپذیر است.

به گزارش گرداب،‌  بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ روز گذشته با حضور مراکز، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین استقبال فعالان بخش خصوصی در راستای همگرایی هرچه بیشتر این دو گروه با یکدیگر به مدت 4 روز آغاز به کار کرد. 

این نمایشگاه همانطور که از عنوانش برمی‌آید، در ارتباط با فناوری اطلاعات و تجهیزات ارتباطی علی‌رغم سال گذشته با استقبال بخش‌های دولتی و حاکمیتی روبه‌رو شده است؛ یکی از بخش‌های حاضر در سالن دولت الکترونیک این نمایشگاه، وزارت کشور است که در راستای اجرای انتخابات الکترونیکی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اقدام به رونمایی از دستگاه‌های مرتبط با این موضوع کرده است. 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به عنوان متولی برگزاری این نمایشگاه از بُعد دولتی، این اقدام وزارت کشور را به عنوان سرآمد دستاوردهای الکترونیکی مطرح کرده تا جایی که نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات چندین بار در مراسم افتتاحیه روز گذشته از این خدمت یاد کرد. 

علیرضا براتی معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور در ارتباط با انتخابات الکترونیک به خبرنگار تسنیم گفت: انتخابات الکترونیک موضوع جدیدی نیست و در سال 1390 این شیوه انتخاباتی در 14 حوزه انتخابی سراسر کشور برگزار شد و همان تجربه قرار است برای امسال نیز تکرار شود. 

وی با اشاره به اینکه انتخابات الکترونیک به صورت کامل و در تمام حوزه‌های انتخابی امکانپذیر نیست، ابراز کرد: طبق برنامه‌ای که ما طرح‌ریزی کرده‌ایم هر سال می‌توانیم 20 تا 30 درصد به ظرفیت حوزه‌های انتخابی به شیوه الکترونیک اضافه کنیم یا به عبارتی می‌توانیم بگوییم که اکنون این شیوه برگزاری انتخابات تنها در یک پنجم ظرفیت حوزه‌های کل کشور امکانپذیر است. 

معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا باوجود این امکانات و ظرفیت انتخابات ریاست جمهوری به شکل الکترونیک برگزار نشد، گفت: انتخابات ریاست جمهوری به دلیل کاندیداهای کم و معینی که دارد چندان کار پیچیده‌ای نیست اما بیشترین حضور کاندیداها در ارتباط با مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است که حجم پیچیده‌ای از کارها را برای ما ایجاد می‌کند لذا با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی درصدد پردازش اطلاعات مربوط به تعرفه‌های اخذ شده برمی‌آییم. 

براتی افزود: البته این منزله عدم کارایی انتخابات الکترونیک در رای‌گیری‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری نیست اما همانطور که گفتم بیشترین تاکید ما در ارتباط با دو انتخابات مذکور است. 

وی در ارتباط با تعداد حوزه‌هایی که قرار است امسال در انتخابات مجلس و خبرگان به صورت الکترونیکی به اخذ آرای مردمی بپردازند، گفت: ما اسامی حوزه‌های انتخابیه را به شورای نگهبان جهت تایید ارائه داده‌ایم و هر زمان که شورای نگهبان این لیست را تایید کند اسامی حوزه‌ها را منتشر خواهیم کرد. ما در حال حاضر تمامی  نقاطی را که به شورای نگهبان پیشنهاد داده‌ایم آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم. 

براتی درباره تجهیزات مورد نیاز در این حوزه‌ها نیز گفت: اگر خاطرتان باشد در گذشته دستگاه‌هایی به شکل کیوسک‌های ایستاده به این نوع رای‌گیری می‌پرداخت اما اکنون آن را توسعه داده‌ایم و 3 دستگاه مجزا که نقش مجری، ناظر و صندوق اخذ رای را دارم جایگزین آن شده است؛ ما این دستگاه‌ها را به نمایشگاه الکامپ آورده‌ایم تا علاوه بر فرهنگسازی نسبت به انتخابات الکترونیک، به نوعی تست را هم انجام داده باشیم به اینگونه که با ما رای‌گیری مردمی غرفه‌های برتر الکامپ را انتخاب خواهیم کرد. 

معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور با اشاره به اینکه انتخابات و رای‌گیری الکترونیکی دو مقوله مجزا نسبت به یکدیگر هستند، گفت: انتخابات الکترونیکی 5 سال است که راه‌اندازی شده و شامل 26 فرایند می‌شود که یکی از فرایندهای آن رای‌گیری الکترونیکی است. برخی دیگر از فرایندها شامل دستور وزیر کشور برای برگزاری انتخابات،‌ ابلاغ دستورالعمل‌های لازم، اعلام وصول و ثبت‌نام هیئت‌های اجرایی و ... می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: تمامی تمرکز ما بر روی حوزه‌های انتخابیه به نسبت پرتراکم است و باز هم در آن مراکز هر کدام که شعبه شلوغ‌تری باشد از تعداد صندوق اخذ رای بیشتری استفاده خواهیم کرد.
منبع: تسنیم