Gerdab.IR | گرداب

آغاز فعالیت نخستین نیروگاه اتمی ایران

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۸۹

انتقال سوخت هسته ای به ساختمان اصلی نیروگاه اتمی بوشهر صبح امروز - شنبه - با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و کرینکو رئیس شرکت روس اتم آغاز شد.

به گزارش گرداب به نقل از واحد مرکزی خبر، در این مرحله، سوخت از محل نگهداریِ تحت نظارت نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی، به ساختمان اصلی و در مجاورت رآکتور منتقل شد.

بر اساس دیدگاه کارشناسان، نیروگاه بوشهر از این پس تأسیساتی هسته ای تلقی می شود و تزریق سوخت یا همان بارگذاری در نیروگاه به منزله آغاز راه اندازی نیروگاه برق هسته ای کشورمان است.

با استقرار سوخت در این محل، مرحله بعدی که تزریق سوخت هسته ای در قلب رآکتور است آغاز می شود و از آنجا که تزریق سوخت در هر مجتمع سوخت به یک ساعت زمان نیاز دارد و در مجموع 163 مجتمع سوخت باید بارگذاری شود، این عملیات حدود هفت تا هشت روز ادامه دارد.

به گفته مسؤولان انرژی اتمی کشورمان در هفته سوم یا چهارم شهریور، سوخت به طور کامل به قلب رآکتور منتقل و در این حالت نیروگاه راه اندازی می شود.

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه راه اندازی در این مقطع به معنی ورود برق به شبکه نیست گفت: «تولید برق به صورت پلکانی بالا می رود و بر اساس پیش بینی وقتی پس از 2 ماه به ظرفیت 50 درصد رسید برق نیروگاه وارد شبکه سراسری خواهد شد.»

حدود 2 سال است که روسیه سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را به ایران منتقل کرده است و امروز از محل نگهداری سوخت به ساختمان اصلی نیروگاه منتقل شد.

موضوع انتقال سوخت به راکتور هسته ای بعد از قطعنامه 1929 شورای امنیت تا حدی برای غربی ها غیرمنتظره بود اما ایران از چند ماه پیش، این تاریخ را اعلام کرد و کارها بر اساس برنامه جلو رفت.

محمد احمدیان مدیرعامل شرکت ساخت و راه اندازی نیروگاه های اتمی کشورمان هم گفت: «سوختی که امروز به داخل راکتور هسته ای منتقل شد مورد بازبینی قرار می گیرد و اواخر شهریور به قلب راکتور منتقل می شود.»

بعد از آغاز فعل و انفعال هسته ای که اوایل مهر خواهد بود، تولید انرژی و در اواخر پاییز هم تولید برق آغاز می شود و مدتی زمان لازم است تا راکتور به قدرت اسمی برسد که در نیروگاههای اتمی متفاوت است.

در پی این مرحله به تدریج قدرت تا قدرت نامی که 1000 مگاوات است افزایش پیدا می کند.

این نیروگاه 1000 مگاواتی در سال، یک ماه باید برای سوخت گذاری مجدد و تعمیرات اساسی از مدار خارج شود.

این نیروگاه می تواند حدود هفت هزار ساعت و به میزان هفت میلیون مگاوات ساعت انرژی برق تولید کند تا به شبکه سراسری تزریق شود.

از حدود 9 ماه قبل آزمایش های اصلی راه اندازی نیروگاه شامل تست 250 بار، تست 110 بار، تست گرم، تست کره فلزی و سوخت گذاری مجازی آغاز و با موفقیت انجام شده بود.

تست گرم نیروگاه امسال صورت گرفت که با موفقیت همراه بود و این تست نشان داد مراحل ساخت برخی تأسیسات که متعلق به سال ها قبل است با دقت خوبی انجام شده است.

پیش از این هم مرحله بازبینی و بازرسی تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر با موفقیت اجرا شد.

در خصوص سوخت بر اساس تفاهمنامه کشورمان با روس ها، آنان متعهدند در صورت تقاضای ما سوخت 10 سال نیروگاه را تأمین کنند و این بدین معناست که امکان تأمین سوخت از هر جا برای ما فراهم است.

نیروگاه بوشهر هر سال حدود 30 تن سوخت نیاز دارد و اگر واحدهای بعدی نیروگاه به مدار وارد شود به سوخت بیشتری نیاز داریم.

163 مجتمع سوخت در قلب راکتور بوشهر قرار می گیرد که اورانیوم آن حداکثر 3 و 6 دهم غنی شده است.

بسیاری از کارها در نیروگاه بوشهر را متخصصان ایرانی انجام می دهند اما به علت مفاد قرارداد این فعالیت ها زیر نظر روس هاست.

روس ها تا یکسال پس از بهره برداری متعهدند تا تست های کارآیی نیروگاه انجام شود و بعد بطور دائم نیروگاه تحویل نیروهای ایرانی خواهد شد.

روس ها هم تأیید کردند که تزریق سوخت در راکتور بوشهر، مرحله ای کلیدی در مسیر راه اندازی و آغاز فعالیت نخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: «به طور قاطع می گویم که نیروگاه اتمی بوشهر هفته سوم یا چهارم شهریور در مدار تولید قرار گیرد.»

نیروگاه اتمی بوشهر در مرحله نخست 50 درصد ظرفیت تولید را خواهد داشت و در مراحل دوم و سوم به ترتیب به 75 و 100 درصد ظرفیت تولید خواهد رسید.