Gerdab.IR | گرداب

اتهام حمله ایران به تأسیسات آب و برق آمریکا

تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴

به‌تازگی دو خبر در رسانه‌های غربی منتشر شده است که در آن‌ها آمده هکرهای ایرانی به تأسیسات آب و برق آمریکا حمله کرده‌اند. هنوز دلایل روشنی برای این ادعاها ذکر نشده است.

به گزارش گرداب، چندی است که مقامات آمریکا درباره‌ی خطر حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی هشدار می‌دهند؛ اما آن‌ها سعی می‌کنند تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و از این طریق سود ببرند. آن‌ها در این اتهامات هیچ دلیل مستند و محکمی برای ادعای خود نیاورده‌اند و فقط به‌صورت سربسته می‌گویند برخی مقامات کنونی و سابق آمریکا، خبر از این حملات داده‌اند. تنها در موردحمله به تأسیسات برق، گزارش شرکت سایلنس را نیز مستند اتهامات خود قرار داده که البته در این گزارش نیز دلایل روشنی برای این ادعاها آورده نشده است.

در جدیدترین اتهامات این کشور، هکرهای ایرانی متهم به حملاتی علیه سامانه‌های آب و تأسیسات برق آمریکا شده‌اند. در حقیقت آمریکا بعد از شروع پروژه‌ی ایران هراسی، این بار در اقدامی دیگر در حال هدایت اذهان عمومی مردم به سمت این نکته است که از ایران یک «جنایتکار سایبری» بسازد که در حال ویران کردن زیرساخت‌های حیاتی کشورها است.


بر اساس ادعای وال‌استریت ژورنال، هکرهای ایرانی در سال 2013، توانسته بودند سامانه‌ی کنترل سد خیابان بومن (Bowman Avenue Dam) در نیویورک را به دست بگیرند و با استفاده از اسکن اینترنت، آسیب‌پذیری‌های موجود در شبکه‌ی کنترل این سد را بیابند.


در برخی گزارش‌ها آمده است هکرهای ایرانی قصد داشتند بفهمند که چه چیزهایی می‌توانند با استفاده از این نفوذ به دست بیاورند که این نفوذ مقارن با حملات سایبری به مؤسسات مالی آمریکا بود.


در یکی از رسانه‌های غربی آمده است: «هکرهای ایرانی به‌طور کامل نتوانستند کنترل سد را به دست بگیرند، آن‌ها در نهایت موفق شدند تا کنترل سیل گیرها را در اختیار بگیرند.»


برخی کارشناسان اعلام کردند این نفوذ موجب بیداری آمریکا نسبت به تأمین امنیت سایبر زیرساخت‌های حیاتی خود شده است. نیتا لوی (Nita Lowey)، یکی از دموکرات‌های آمریکا، گفت: نفوذ هکرهای ایرانی به سد یادشده، در جهت تخمین راهبرد ملی امنیت سایبر آمریکا بوده است.


همچنین به‌تازگی یکی از رسانه‌های غربی اعلام کرد: هکرهای ایرانی به شبکه‌های نیروگاه‌های برق آمریکا نیز نفوذ کرده و اطلاعات حساسی را به سرقت برده‌اند. برایان والس (Brian Wallace)، یکی از محققان شرکت امنیتی سایلنس، گفت: «هکرها اطلاعات حساسی را از شرکت کالپین (یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه‌ی برق‌رسانی در آمریکا) به سرقت بردند. آن‌ها این حمله را در حدود آگوست سال 2013، انجام دادند. این اطلاعات شامل: رمزهای عبور، طراحی‌های مهندسی نیروگاه‌های برق و طرح‌های دیگر بود. محققان اظهار کرده‌اند این اقدامات کار هکرهای ایرانی است.»


رابرت لی (Robet Lee)، فرمانده‌ی سابق عملیات جنگ سایبری نیروی هوایی آمریکا، گفت: «سطح این اقدامات به هکرهای ایرانی اجازه می‌دهد که در هرزمانی، حمله‌ای را علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا به راه بیندازند. اگر شرایط ژئوپلیتیکی تغییر کند و ایران بخواهد به این تسهیلات حمله کند، اطلاعات به سرقت رفته می‌تواند کار آن‌ها را آسان‌تر کند.»


شرکت سایلنس ادعا کرده که فایل‌های به سرقت رفته در سرورهای رمزنگاری نشده، ذخیره شده‌اند و با نوعی از کدهای مخرب، همراه هستند تا از این طریق، بدافزارها را منتشر کنند.

همچنین این شرکت افزود هکرهای ایرانی از نرم‌افزاری برای پنهان کردن آی پی خود استفاده کرده‌اند. شایان‌ذکر است این شرکت پیش‌تر نیز در اتهامی دیگر اعلام کرده بود هکرهای ایرانی به فرودگاه‌های سه کشور نفوذ و کنترل برخی سامانه‌های آن را به دست گرفته بودند.


در اوایل سال 2015، آمریکا از اسراییل و انگلیس، برای مبارزه با تهدیدات سایبری ایران کمک خواسته بود. یک شرکت امنیت سایبری اسراییل نیز- که نامش فاش نشده است- در اتهامی خبر از حملات سایبری ایران به اهداف اسراییل، عربستان و یمن در ماه ژوئن خبر داد.

منبع: سایبربان