Gerdab.IR | گرداب

دنیا در مشت اینترنت اشیا

تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴

از زمان ایجاد مفهوم اینترنت اشیا، ابزارهای بسیاری به اینترنت متصل شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی این فناوری در تمام اشیا به کار گرفته شده و آن‌ها را هوشمند کند.

به گزارش گرداب، در بخش قبل، مفهوم اینترنت اشیا و پیش‌بینی تحلیلگران از فراگیری این فناوری در سال‌های آینده توضیح داده شد. در ادامه بخش قبل تعدادی از کاربردهای دیگر اینترنت اشیا در زمین‌های مختلف آورده شده است.

استفاده از اینترنت اشیا در انواع حسگرها

امروزه انواع بسیاری از حسگرها توانایی اتصال به اینترنت و تبادل اطلاعات با یکدیگر را دارند و می‌توان این حسگرها از طریق ابزارهای هوشمند مدیریت کرد. تعدادی از محققان معتقدند که این‌گونه حسگرها را باید اینترنت حسگرها (IoS) نام‌گذاری کرد. با این وجود انواع حسگرهایی که توانایی اتصال به اینترنت را دارند، اطلاعات را دریافت کرده و با قرار دادن آن‌ها در اینترنت، اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

نظارت اینترنت اشیا بر سلامت جامعه

در حال حاضر ابزارهای هوشمند پوشیدنی بسیاری وجود دارد که با استفاده از اینترنت اشیا، بر سلامت بیماران نظارت کرده و  اطلاعات جسمی و روحی بیمار، مانند قند خون را به بیمارستان‌ها ارسال می‌کنند. این موضوع در آینده‌ای نزدیک رابطه‌ی سنتی بین بیمار و پزشک را تغییر خواهد داد و احتمالاً بیمارها بدون مراجعه به پزشک می‌توانند روش‌هایی بازیابی سلامت خود را به دست بیاورند.
همچنین عده‌ای از محققان روی تولید ربات‌های بسیار کوچکی کار می‌کنند که با تزریق به داخل بدن انسان و ارسال و دریافت اطلاعات کاربر، خود بتوانند با بیماری مقابله کنند.
یکی از مشکلات تولید این ربات‌ها منبع انرژی موردنیاز آن‌ها است. محققان مختلفی در حال تحقیق روی فناوری‌های مختلف برای شارژ ابزارهای هوشمند مانند استفاده از بدن انسان، هوا، ان. اف. سی و امواج رادیویی هستند و انتظار می‌رود، یکی از این روش‌ها برای برطرف شدن مشکل باتری ربات‌های ارسالی به داخل بدن استفاده شوند.
محققان پیش‌بینی کرده‌اند ارزش ابزاری که از اینترنت اشیا برای کنترل سلامتی مردن استفاده می‌کنند تا سال 2020 به 47.7 میلیارد دلار خواهد رسید.

علاقه‌ی شرکت‌ها به اینترنت اشیا

شرکت‌های بسیاری در حال حاضر در تلاش هستند تا در رقابت با یکدیگر محصولات خود را به اینترنت اشیا مجهز کنند. شرکت‌ها قصد دارند با هوشمند سازی محصولات، خود کارایی آن‌ها را برای کاربران افزایش دهند. به‌عنوان مثال شرکت‌های خودروسازی می‌توانند با افزودن این فناوری به خودروهای بی‌راننده‌ی خود، قابلیت‌های آن‌ها را افزایش دهند.


جان فیلیپس (John Phillips)، مشاور ارشد شرکت آمریکایی زیورا (Zuora)، گفت: «تا زمانی که تولیدکنندگان محصولات مختلف، تمرکز خود را روی تولید محصولات بر مبنای اینترنت اشیا نگذارند این فناوری فراگیر نخواهد شد. »


وی ادامه داد: «در 12 ماه آینده انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری ارزش بیشتری از انتقال برق با استفاده از سیم مسی خواهد داشت. شرکت‌های فناوری باید تلاش بسیاری بکنند تا با جمع‌آوری اطلاعات و خدمات‌دهی به مردم با کمک اینترنت اشیا این فناوری را فراگیر کنند. »
تحلیلگران بسیاری اعتقاد دارند میلیاردها اشیای مختلف تا سال 2020 به اینترنت متصل خواهند شد؛ اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟


مایکل بارکوی (Michael Barkway)، یکی از مشاوران شرکت مشارکت فناوری انگلیس (The Technology Partnership)، اعتقاد دارد، با توجه به استانداردهای امروزی و ابزارهای هوشمند بسیاری که بر اساس این استانداردها در بازار مصرف وجود دارد، رشد و فراگیری اینترنت اشیا کندتر از پیش‌بینی‌های انجام شده خواهد بود.