آغاز ساماندهی مجوز خدمات پس از فروش برای کالاهای دیجیتالی

تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: براساس توافق ایجاد شده با سازمان حمایت مصرف کنندگان، متقاضیان مجوز خدمات پس از فروش حوزه فناوری اطلاعات باید به سازمان نظام صنفی رایانه ای مراجعه کنند.

به گزارش گرداب، ناصرعلی سعادت امروز شنبه در نشست خبری از آغاز همکاریهای سازمان نظام صنفی رایانه ای، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان استاندارد برای مشارکت در احراز صلاحیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.

وی با اشاره به آغاز ساماندهی بازار خدمات پس از فروش محصولات و کالاهای فناوری اطلاعات و رایانه، اظهار داشت: پیش بینی می شود ظرف مدت ۶ ماه اول سال ۹۵ بانک اطلاعاتی کاملی از خدمات دهندگان بازار دیجیتال، شرکتهای فعال این حوزه و فروشگاهها، در تمامی استانها جمع آوری و ارائه خدمات شکل قانونی به خود بگیرد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه در این طرح شرکتهای فعال عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای، ملزم به دریافت مجوز خدمات پس از فروش می شوند تاکید کرد: این مجوز باید پس از بررسی استانداردهای مدنظر در آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد، به تایید سازمان حمایت از مصرف کننده نیز برسد.

هزینه یک میلیونی برای دریافت مجوز الزامی خدمات پس از فروش

سعادت سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه رایانه را دو بازوی اجرایی این طرح عنوان کرد و گفت: موضوع الزام شرکتهای فناوری اطلاعات به ارائه خدمات پس از فروش، باید از سوی سازمان نظام صنفی رایانه ای پیگیری شود و بعد از اجرای این طرح، در مورد پیگیری از فروشگاههای رایانه ای، اتحادیه صنف رایانه می تواند وارد شود.

وی اجرای این طرح را به نفع مصرف کنندگان و شرکتهای فعال حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: به این ترتیب تمامی کالاهایی که قرار است وارد بازار دیجیتال شود دارای کارت گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر خواهند بود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، هزینه دریافت مجوز برای شرکتهای فناوری اطلاعات را یک میلیون تومان عنوان کرد که باید به آزمایشگاه مرجع صادر کننده تاییدیه ارائه دهند و گفت: از حدود ۲ ماه گذشته، با ارسال نامه ای رسمی به اتحادیه صنف رایانه، برای اجرای این طرح وارد مذاکره شده ایم .

مکاتبه با تعزیرات برای ارجاع شکایتهای حوزه IT به سازمان نصر

در این نشست حجت الله مسعودی عضو هیات مدیره شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز در مورد نظارت بر ارائه خدمات پس از فروش کالاهای فناوری اطلاعات و سخت افزار، تاکید کرد: با وجودی که نظارت بر خدمات پس از فروش وظیفه سازمان نظام صنفی نیست اما در صورتی که خریداران و کاربران شکایتی در زمینه های مرتبط با کالاهای فناوری اطلاعات داشته باشند می توانند شکایت خود را به این شورا ارائه دهند.

وی با اشاره به الزام اتحادیه صنف رایانه برای ارائه شکایتهای واصله در خصوص این صنف به سازمان نظام صنفی رایانه ای خاطرنشان کرد: در این زمینه طبق مکاتباتی که با سازمان تعزیرات حکومتی نیز داشته ایم، مقرر شده است که شکایات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که به سامانه ۱۲۴ اعلام می شود به سازمان نظام صنفی رایانه ای ارجاع داده شود.

دفترچه راهنمای فارسی و کارت ضمانت برای فروش کالاهای دیجیتالی الزامی شد

همچنین در این نشست اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه با بیان اینکه هیچ نهاد و یا تشکل دیگری غیر از سازمان حمایت از مصرف کنندگان، طبق قانون، مجاز به صدور این مجوزها و کارت هایی به نام کارت گارانتی به شرکت های متقاضی نیست گفت: بنابراین ادعای هر تشکل یا نهاد دیگری مبنی بر صدور مجوز ارائه خدمات پس از فروش برای شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کاملا واهی است و شرکت های متقاضی تنها باید این مجوز را از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.

 وی نقش سازمان نظام صنفی رایانه ای را در این طرح، احراز صلاحیت و ممیزی برای شرکت های متقاضی مجوز گارانتی عنوان کرد.

به گزارش مهر، براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، طبق مفاد ضوابط اجرایی ماده ۳۷ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در بخش تجهیزات فناوری اطلاعات و ماشین های اداری، تمامی شرکت های خارجی و نمایندگان رسمی آنها در صورت اقدام به واردات  کالا، مکلف شدند متناسب با میزان و گستره توزیع کالاهای خود مراکز سرویس و شبکه خدمات پس از فروش  را مطابق ضوابط آیین نامه های مرتبط ایجاد  کنند.

براساس مفاد ضوابط اجرایی، تمام عرضه کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها در کشور، موظفند برای کالاهای خود دفترچه راهنمای فارسی و کارت ضمانت صادر کنند.