Gerdab.IR | گرداب

فرار بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در زیرساخت

تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات در پاسخ به گلایه یکی از فعالان بخش خصوصی فاوا که از دولت تدبیر و امید، ناامید شده است، گفت: ریشه ناامیدی شما از دولت تدبیر و امید را باید در جای دیگری بررسی کرد.

به گزارش گرداب، سومین نشست هم‌اندیشی وزارت ارتباطات با فعالان بخش خصوصی فاوا در حالی برگزار شد که در بخش مربوط به سوال و پرسش‌های حضار از معاونان وزیر ارتباطات، سهیل مظلوم -مدیرعامل کنسرسیوم ایریانا- با بیان اینکه امیدم از دولت تدبیر و ناامید در حال از بین رفتن است، گفت: هیچگاه از دولت طلب پول نکرده‌ بلکه خواسته‌ام در پروژه‌هایی نظیر خدمات دولت الکترونیکی سرمایه‌گذاری کنم اما اجازه این کار به من داده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: پیشنهادات و طرح‌های مشخصی به آقایان برات قنبری و نصرالله جهانگرد دادم و بعد از کلی پیگیری، هیچ جواب مثبت یا منفی به من ندادند! این در حالی است که آخر ماه بخش خصوصی باید حقوق بدهد و دولتی‌ها حقوق می‌گیرند لذا خواهشمندن به این موارد رسیدگی کنید.

همین اظهارات تند و انتقادات از وزارت ارتباطات باعث شد تا صحبت‌های اصلی محمود واعظی –وزیر ارتباطات- پیرامون پاسخ به این فرد باشد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه دولت همواره حامی بخش خصوصی و خواستار حضور این بخش در فاوا بوده و به هیچ عنوان جای این بخش را نخواهد گرفت، اظهار کرد: عزم دولت برای فعال تر شدن بخش خصوصی جدی است و با جدیت از این بخش حمایت خواهد کرد.

وی گفت: اراده دولت برای فعال شدن بخش خصوصی این نیست که فقط پول تزریق کند بلکه بخش خصوصی باید فعالیت‌های خود را به موازات عملکرد دولت افزایش دهد. بخش‌های خصوصی باید با تقویت یکدیگر قوی‌تر عمل کنند و فقط منتظر حمایت‌های دولتی نباشند.

او با بیان اینکه دیگر نمی‌دانیم چطور بگوییم بخش خصوصی فعال شود، ابراز کرد: مگر این همه که از شرکت‌های فعال در دره سیلیکون می‌گویید، تماما حمایت‌های دولت آمریکا باعث رشد و شکوفایی آنها شده است؟!

واعظی افزود: در آنجا همراه اول ما مانند اپل است که تعدادی شرکت دانش بنیان زیرمجموعه خود دارد؛ ممکن است در مقطعی حمایت‌هایی هم شده باشد اما قطعا مادام‌العمر دولت برای آن پول نمی‌آورد.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه در حوزه ما پول در دسترسی قرار دارد اما با این حال هیچ کس حاضر نیست در زیرساخت سرمایه‌گذاری کند، گفت: عده‌ای آمدند گفتند می‌خواهیم دور تا دور کشور را نوار فیبرنوری بکشانیم اما زمانیکه در جریان هزینه‌ها قرار گرفتند و فهمیدند که باید 28 سال پای سرمایه خود بخوابند تا به سوددهی برسد، کار را گذاشتند و رفتند.

او با بیان اینکه آقای جهانگرد معاون بنده خیلی نجیب است که جواب ادعاهای آقای مظلوم را نداد، گفت: ایشان به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی همکاران من در این دولت هیچ کاری انجام نداده‌اند در حالیکه اینطور نیست.

واعظی ابراز کرد: من هیچگاه از زیرمجموعه خودم طرفداری نمی‌کنم تا روند اجرای کارها تسریع شود اما با اظهارات آقای مظلوم مجبور به انجام این کار شدم. ما بسترسازی کردیم، پهنای باند را علی‌رغم تمامی فشارها روی وزارتخانه ارتقا دادیم، شرکت‌های مختلفی را پروانه دادیم و...

وی افزود: ریشه ناامیدی آقای مظلوم از دولت تدبیر و امید را باید در جای دیگری ببینیم. قطعا حقوقی که ما می‌گیریم در برابر مسئولیت‌مان و مقایسه آن با حقوقی که شما به پرسنل‌تان می‌دهید، نشدنی است.

واعظی در پایان گفت: باید ایده‌ها را به نشست هم‌اندیشی بیاوریم و اینطور نباشد که عده‌ای مطالبه‌گرانه به این جلسه که می‌تواند منشأ خیرات باشد، بیایند.