وی افزود: بعد که مرور میزبانها شروع به شارژ حساب ما کردند، متوجه شدیم که این رویه تعامل خیلی پایدار نخواهد بود لذا به سمت سرورهای داخلی مهاجرت کردیم. در ابتدا سرورهای ما را شرکت ندا رایانه که دیتاسنتردار هم هست، ارائه کرد اما بعدها به سمت افرانت آمدیم.
این کارآفرین جوان با بیان اینکه کار را دست و پا شکسته جلو میبردیم، ابراز کرد: قطعا راه اندازی CDN برای کسبوکار ما مورد توجه است و از منظر سرعت و قیمت میتواند به کافه بازار کمک کند اما هنوز مدل تجاری برای آن وجود ندارد.
او افزود: وسعت CDNهای ایرانی شاید به اندازه آکامای نباشد اما بالاخره بهینهسازیهایی برای محتوا و مخصوصا ویدئو به وجود خواهد آورد.
آرمندهی با بیان اینکه 90 درصد ترافیک اینترنت به سمت ویدئو میرود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر کاربر برای دانلود فیلمی یک گیگابایتی باید سه هزار تومان هزینه کند. به نظذ من شرایط هنور برای ارائه محتوا مهیا نیست و ابتدا باید به سمت مشخص کردن وضعیت CDNها برویم.
*راهحل برطرف کردن مشکلات زیرساختی در توسعه CDNها نیست*
در ادامه همین پنل، محمد جواد شکوری مقدم نیز در پاسخ به این سوال که درخواست شما به عنوان یک ارائه کننده خدمات ویدئویی از شبکههای زیرساختی چیست؟، گفت: از ابتدای کار آپارات، کل سرورهای آن داخل کشور بوده است.
وی نحوه پرداخت هزینههای سرویسهای مبتنی بر پهنای باند را از جمله موانع توسعه سرورهای ویدئویی در کشور دانست و ابراز کرد: بزرگترین کمکی که در این عرصه میشود کرد، این است که هزینهها را پایین آوریم.
مدیر عامل آپارات راهحل برطرف کردن مشکل زیرساختی را در توسعه CDNها ندانست و گفت: حالا فرض کنید شبکه توزیع محتوایی (CDN) هم در یکی از استانها مثل گیلان ایجاد شد، چه اتفاقی قرار است بیفتد وقتی هزینه پهنای باند بالاست و عملا همان هزینهای باید پرداخت شود که بدون CDN هم باید پرداخت؟!
مدیریت این پنل با علی اصغر انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران بود.