Gerdab.IR | گرداب

راهکاری هندی برای فیلترینگ ایران

تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴

پروفسور راج کومار بویا در همایش CDN درباره استراتژی‌های پیش روی ایران برای راه اندازی شبکه‌های توزیع محتوا گفت: ایران باید به سمت طراحی شبکه CDN ابری در راستای شبکه ملی اطلاعات خود برود و Mirror Siteهای رایگان جهانی را برای خود فعال کند.

به گزارش گرداب، همایش دو روزه تبیین راهکارهای توسعه شبکه توزیع محتوا (CDN) بر بستر شبکه ملی اطلاعات صبح امروز در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد.

از جمله اهداف این همایش تبیین چالش‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی شبکه توزیع محتوا در کشور، تبیین راهکارهای مشارکت دولت با ذی‌نفعان اکوسیستم شبکه توزیع محتوا، تبیین خدمات و کسب‌و‌کارهای مبتنی بر CDN در کشور، امکان سنجی الزامات زیرساختی و فنی برای ایجاد این شبکه، تبیین هزینه و فایده ایجاد شبکه توزیع محتوا در ایران است.

محورهای این همایش شامل بررسی چالش‌های حوزه  شبکه تحویل محتوا، بررسی مزایا و معایب این شبکه، بررسی بازارها و روندهای تحویل شبکه، بررسی زنجیره ارزش تحویل محتوا، بررسی تجارب برتر در این زمینه، بررسی راهکارهای افزایش کارایی وب، انتقال رسانه، امنیت ابر، شبکه‌سازی ابری، اپراتوری CDN، الزامات اپراتورها برای استقرار موفقیت‌آمیز این شبکه و چالش‌های کسب‌و‌کار در رابطه با ارائه محتوا به بازارهای در حال ظهور است.

پنل‌های مختلفی نظیر بررسی اندازه بازار، فرصت‌ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه شبکه‌های توزیع محتوا و کسب‌و‌کارهای وابسته، بررسی  نقش اپراتورهای شبکه  تولید محتوا در اکوسیستم توسعه خدمات پهن باند کشور و چالش‌های پیش‌رو در این همایش دو روزه برگزار خواهد شد.

کارگاه آموزشی معماری‌های ابری، CDN و راه‌حل‌های کارایی وب، شبکه‌های توزیع محتوا و ارزیابی کیفی سرویس‌های شبکه‌ها، راه‌حل‌های انتقال فایل‌های چند رسانه‌ای، سرویس‌های مختلف قابل ارایه بر بستر شبکه‌های توزیع محتوا و CDN برای شبکه‌های موبایل، طراحی شبکه‌های توزیع محتوا و کارگاه آموزشی راه‌حل‌های امنیت ابری  و مدیریت اثر محتوا بر بستر رایانش ابری، در روز دوم این همایش برگزار می‌شود.

پروفسور راج کومار بویا پژوهشگر پردازش ابری و CDN از مهمانان ویژه این همایش بود که پردازش ابری را یک ضرورت در دنیای کنونی دانست و اظهار کرد: رشد کاربران اینترنت، دیتا، وب، سرورهای مستقل و... را ضرورت مهاجرت به سمت پردازش ابری و توزیع سرورها است.

وی عنوان کرد: زمانیکه رشد دیتا در دنیا اتفجاری است، باید زمینه دسترسی کاربران به محتوای مورد نیاز را با سرعت و کیفیت مناسب، تسهیل کنیم. شبکه‌های توزیع محتوا از جمله راهکارهای مورد نظر برای انجام هر دو رسالت است.

او با بیان اینکه آسیا بیشترین ضریب نفوذ کاربران اینترنت را دارد، اذعان کرد: پیش‌بینی شده ترافیک ماهانه ویدئو در سال‌های 2017، 2018 و 2019 به 10666، 16140 و 24314 پتابایت برسد؛ لذا چنین رشدی کشورهای آسیایی را بر آن می‌دارد تا از سرورهای توزیع شده برای پخش محتوای خود استفاده کنند.

بویا دسترسی سریع و همیشگی را از جمله ویژگی‌های رقابتی کسب‌وکارهای کنونی دانست و ابراز کرد: روال کار CDNها به این شکل است که کدهای استاتیک سایت‌ها را دریافت کرده و بر روی سرورهای محلی بارگزاری می‌کنند تا مثلا زمانیکه نیازمند استفاده از یک پلت‌فرم OTT مانند ابزارهای پیام‌رسان موبایلی هستید، سرور شما در یک کشور مجبور نباشد به سرور مورد نظر آن برنامه در کشوری دیگر مراجعه کند.

وی افزود: در این رویه، شما درخواست استفاده از سایت مشخصی را می‌دهید که به DNS مراجعه کرده و IP سایت مورد نظر را بر می‌گرداند؛ ابتدا به سرور محلی مراجعه کرده و در صورت وجود قالب و محتوای استاتیک آن سایت یا برنامه نظیر کدهای HTML، جاوااسکریپت و CSS دیگر قالب را از سرور مادر نمی‌گیرد بلکه به سراغ محتوای داینامیک و بروزرسانی سرور محلی می‌رود. لذا این اقدام دو سویه در نهایت منجر به افزایش سرعت در دسترسی به اطلاعات می‌شود.

او با بیان اینکه سرورهای CDN معمولا در اقصی نقاط یک کشور پراکنده می‌شود تا ترافیک محلی گردد، گفت: آکامای، Edge cast، گلوبیکس، Level3، Lime light و CDN Networks از جمله کمپانی‌های CDN معروف دنیا هستند که استفاده از تجارب آنها می‌تواند مؤثر واقع شود.

این پژوهشگر شبکه‌های توزیع محتوا با بیان اینکه نسل جدید CDNها به سمت معماری ابری می‌رود، گفت: تمامی محتواها اعم از وب، تلویزیون اینترنتی، سرویس‌های سلامت الکترونیکی، موسیقی و ویدئو از این طریق قابل ارائه هستند؛ شبکه‌های دسترسی برای ارائه این خدمات نیز متشکل از فیبرنوری، وایرلس و ماهواره است.

او خاطر نشان کرد: مثلا شبکه توزیع محتوای استرالیا 90 درصد بر بستر فیبرنوری با سرعت 100Mbps و 10 درصد بر بستر وایرلس و ماهواره با سرعت 12Mbps است.

وی بار دیگر بر معماری سرویس محور CDNها در نسل جدید اشاره کرد و درباره استراتژی ایران برای پیاده سازی این شبکه‌ها گفت: چندین راهکار برای ایران وجود دارد 1. راه‌اندازی Mirror Site برای محتوای رایگان جهانی، 2.شبیه‌سازی دیتاسنترهای ابری برای شبکه ملی اطلاعات ایران، 3. معماری ابری CDNها، 4. هاست سرورهای دیگر بازیگران جهانی و 5. تعامل و ارتباط  CDNهای ایران با دیگر سرورهای جهانی از جمله برخی راهکارهاست.

او افزود: توسعه ابزاری برای انعطاف‌پذیری و افزایش سرعت CDNها، وضع سیستم حقوقی مشخص برای CDNها نظیر فیلترینگ موجود در ایران تا از این طریق مشخص شود دسترسی به چه سایت‌هایی ممکن است.