Gerdab.IR | گرداب

تعرفه‌گذاری پهنای باند اصلاح می‌شود

تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴

معاون وزیر ارتباطات گفت: دستور کار وسیعی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در ارتباط با نظارت و قیمت‌گذاری پهنای باند وجود دارد.

به گزارش گرداب، نصرالله جهانگرد در همایش راهکارهای توسعه شبکه‌های توزیع محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه زبان ارتباطی شبکه‌ها در حال حاضر کاملا تصویری و ویدیویی شده است، اظهار کرد: دیگر متن و صدا از رسالت ارتباطات خارج شده و این رویه را می‌توانیم در اکثر اپلیکیشن‌های ارتباطی شاهد باشیم زیرا محتوای تصویری و ویدیویی ده‌ها برابر متن و صدا شده است. 

وی عنوان کرد: همراه با تحولات دنیای ارتباطات که روزانه در حال گسترش است معماری ارتباط بین کاربران و تامین‌کنندگان سرویس تحت تاثیر قرار گرفته و لذا باید در طراحی شبکه‌های خود این موضوع را مدنظر قرار دهیم. 

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه اگر چنین موضوعی مورد توجه قرار نگیرد، زحمات‌مان کافی نخواهد بود، گفت: با این حساب همیشه دچار تنگناهای موجود مبنی بر اینکه تقاضا در بازار ارتباطی بسیار بالاست اما ترافیک شبکه پایین است، خواهیم بود. 

او نرخ‌ها و تعرفه خدمات ترافیکی را عاملی تعیین‌کننده بر توسعه سرویس‌های مبتنی بر پهنای باند دانست و گفت: امروزه تقریبا تمام کاربران دنیا از طریق ابزارهایی نظیر واتس‌آپ و تلگرام با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و ارتباطات از طریق سرورها بیشتر از سایر ابزارهای سنتی شده است که موضوع شبکه‌های توزیع محتوا یا CDN اهمیت می‌یابد.

جهانگرد با بیان اینکه طراحی شبکه ملی اطلاعات یک دهه است که عقب افتاده، اذعان کرد: همزمان با ما کسانی درصدد رفع مشکل دسترسی بودند که اکنون توانسته‌اند حجم قابل توجهی از سرویس و محتوا را به سمت خود بکشانند اما ما با توجه به آن عقب‌ماندگی جایگاه قابل مقایسه‌ای با آنها نداریم هرچند که شاهد تغییر و تحولات جهانی هستیم.

وی با بیان اینکه در کشورمان باید همزمان بحث توسعه شبکه دسترسی و محتوا را پیش ببریم، عنوان کرد: قطعا تقاضا در شبکه ملی اطلاعات طبق روال کنونی شتابنده است و با توجه به ضیق وقتی که داریم باید هم معماری درست و هم محتوای مناسب را تهیه و توزیع کنیم.

او خاطرنشان کرد: قطعا زمانی که ترافیک محتوا به کاربران نزدیک‌تر شود کیفیت ارتقا یافته و قیمت ارزان می‌شود، گفت: شبکه ملی اطلاعات را باید در قالب بسته‌ای متشکل از ترمینال‌ها، شبکه دسترسی، CDN‌ها و شبکه ابری ارائه کنیم تا از روند جهانی پهنای باند و سرویس‌ها عقب نمانیم.

جهانگرد  اشاره ‌ای به زمان روی کار آمدن دولت یازدهم داشت و گفت: وقتی روی کار آمدیم سریعا بحث نرخ‌گذاری و کاهش تعرفه پهنای باند را پیش کشیدیم تا طبق شرایطی مصوب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نحوه دستیابی به خدمات باند پهن تسهیل شود. 

وی همچنین افزود: در ارتباط با مراکز داده نیز تعداد دیتاسنترهای ایجاد شده خود را آماده ورود به بحث ابری کردیم تا اکنون بتوانیم راه‌اندازی CDN را به شکل بهینه داشته باشیم. 

معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: اصلاح نظام قیمت‌گذاری بار دیگر در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و به زودی مسیر دسترسی به لایه خدمات زیرساختی که باعث تسهیل خدمات‌دهی بر بستر پهنای باند به کاربران می‌شود را ارائه خواهیم کرد. 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه از سال گذشته که نسل‌های سوم و چهارم موبایل توسط اپراتورهای ارتباطی ارائه شد، تاکنون برخی اپلیکشن‌ها رشدی 200-300 درصدی داشته‌اند، گفت: قطعا با توجه به اینکه تا پایان سال آینده پوشش 3G و 4G در کشور کامل می‌شود این میزان رشد به نهایت خود رسیده و تعداد ترمینال‌ و ابزارهای در دست مردم نیز رشدی دو برابری خواهند داشت. 

وی عنوان کرد: با توجه به ضیق وقتی که اشاره کردم باید به سمت مدیریت این فشردگی زمانی براساس تجارب دنیا برویم.

جهانگرد در پایان گفت: اکنون وضعیت در ایران به گونه‌ای است که بیشترین پول نصیب اپراتورها می‌شود در حالی که دنیا بیشترین پول را از حوزه ارتباطات نوین به محتوا اختصاص داده پس یکسری اقتضائات خاص در بازار ما حاکم  بوده که باید به سمت تنظیم مقررات خاص آن حرکت کنیم.