Gerdab.IR | گرداب

راه‌اندازی CDN در ایران سخت است

تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴

تأمین کنندگان شبکه دسترسی باند پهن از مشکلات اجرای شبکه توزیع محتوا در کشور گفتند و علی‌رغم تلاش یکی از سایت‌های پربازدید ایرانی برای اشتراک روی CDNهای جهانی اما پیاده‌سازی این شبکه در کشور ظاهرا چندان کار ساده‌ای نیست.

به گزارش گرداب، فریدون قاسم زاده با حضور در بخش پنل همایش "تبیین راهکارهای توسعه شبکه توزیع محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات" در پاسخ به سوالی مبنی بر  اینکه چه برنامه‌ای برای توسعه CDN در کشور دارید؟، گفت: خدمات باند پهن ما در قالب چهار رده دیتاسنتر، خدمات ابری، شبکه توزیع محتوا و دیجیتال تقسیم بندی شده است.

وی عنوان کرد: شاید در دنیا تمامی این خدمات را به صورت پکیج یک کمپانی ارائه ندهد اما در ایران وضعیت فرق می‌کند و خودم مجبور شدم در قالب یک تأمین کننده پهنای باند، به سمت ارائه این خدمات هم بروم.

او با بیان اینکه جوهره CDN به قبل از فضای مجازی باز می‌گردد، ابراز کرد: فرهنگی در آمریکا وجود دارد مبنی بر اینکه ترافیک محلی را محلی نگه داریم؛ بر اساس همین فرهنگ حتی در واشنگتن دانش‌آموزان را نمی‌توان مدرسه‌ای ثبت‌نام کرد که فاصله زیادی از منزل آنها دارد.

مدیر عامل افرانت گفت: همین رویکرد در فضای مجازی هم وجود دارد و وضعیت‌مان از این منظر خوب نیست. ظرفیت زیرساخت کشورمان خیلی پایین است و پهنای باند گیت‌وی کشور شاید در حد دانشگاه‌های دنیا باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت پهنای باند داخلی حداقل باید 100 برابر خارجی باشد، گفت: فلسفه وجودی CDN اینجاست که اهمیت می‌یابد. یک سالی می‌شود که روی این موضوع کار و از تجارب آکامای و گوگل هم استفاده می‌کنیم.

او مشکلات فنی، رگولاتوری و زیرساختی را از معضلات اصلی توسعه CDN در کشور دانست و ابراز کرد: فرض کنید الان شرکتی در دوبی که تولید کننده محتوای ویدئویی فوتبال است، می‌خواهد محتوایش را روی CDN من در کشور بگذارد اما در کشور ممنوعیت استریمینگ لایو ویدئو وجود دارد.

وی درباره رایزنی‌های این شرکت برای قرار دادن سایت آپارات روی CDNهای جهانی گفت: طی سه ماه گذشته با شش اپراتور بین‌المللی در این زمینه جلسه داشتیم و در نظر داریم که این سایت پر ترافیک ایرانی را روی 600 پاپ سایت در شهرهای دنیا قرار دهیم.

*بعید است اکسس پرووایدرها بتوانند CDN بزنند*

در ادامه همین پنل، شهاب وهاب زاده نیز در پاسخ به سوالی مشابه گفت: براساس مطالعات سال 2015 کمپانی داین، بالغ بر 65 درصد ترافیک ایرانی و فارسی زبان داخل کشور پاسخ‌دهی می‌شود و از این منظر رتبه یک خاورمیانه را داریم.

معاون فنی شرکت انتقال داده‌های آسیاتک گفت: این امار برای شرکت ما 90 درصد است که با سرعت 70 مگابیت بر ثانیه، محتوا را در اختیار شرکت زیرساخت قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه 30 درصد کل ترافیک کشور حول محتوای داخلی می‌گردد و 70 درصد به سمت سرورهای خارجی می‌رود، ابراز کرد: پروژه CDN را نتوانستیم به دلیل اینکه کل ترافیک را از تهران به سمت استان‌ها روت می‌کنیم، استارت بزنیم که البته این مشکلی فراگیر است و حتی خود زیرساخت هم ترافیک اردبیل را از طریق رشت به تهران روت می کند.

او گفت: بعید می‌دانم اکسس پرووایدرهای دیگر هم بتوانند این پروژه را در کشور پیاده‌سازی کنند.