Gerdab.IR | گرداب

برنامه‌ریزی مخابرات برای دوران پسابرجام

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۴

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: بعد از برداشتن تحریم‌ها با دو شرکت تأمین کننده تجهیزات قرارداد بستیم که علاوه بر تأمین تجهیزات، حاضر شدند به طور ۱۰۰ درصد برای ما تأمین مالی کنند.

به گزارش گرداب، سید مصطفی سیدهاشمی با بیان اینکه شرکت‌های PAP را رقیب خود نمی‌دانیم بلکه آنها در کنار و با کمک ما به مشتریان خدمات ارایه می‌کنند، اظهار کرد: از آنجایی که این شرکت‌ها با استفاده از شبکه و تجهیزات مخابرات قادر به ارایه خدمات هستند لذا به عنوان مکمل ارایه دهندگان خدمات در کنار شرکت مخابرات ایران فعال هستند.

وی به واهی بودن ادعای برخی، مبنی بر عدم همکاری مخابرات با شرکت‌های PAP خاطر نشان کرد: اگر به پیشینه همکاری با این شرکت‌ها نگاه کنیم به خوبی در می‌یابیم که میزان همکاری شرکت مخابرات ایران پس از خصوصی‌سازی گسترش یافته است.

او به میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های PAP و مخابرات ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌ها در واگذاری خدمات ADSL آنان وضع بهتری دارند زیرا مخابرات ایران با داشتن 130 هزار کیلومتر فیبرنوری، هزاران مراکز مخابراتی و کافو نوری، 80 هزار نیروی انسانی و ... هزینه‌های زیادی دارد که آنها ندارند؛ لذا میزان درآمد آنان به نسبت سرمایه‌گذاری از مخابرات بیشتر است.

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران به بیان گستردگی ارایه خدمات در شرکت مخابرات ایران پرداخت و افزود: با توجه به انتظاری که مردم در اقصی نقاط کشور از مخابرات به عنوان یک برند قدیمی و معتبر دارند، از کلان شهرها گرفته تا روستاهای کم سکنه، خدمات ارایه می‌کند؛ حال آنکه شرکت‌های PAP به خاطر صرفه اقتصادی، فقط در شهرها به ارایه خدمات می‌پردازند.

سیدهاشمی بازار ارتباطات کشور را وسیع ارزیابی کرد و گفت: از 40 هزار میلیارد تومان بازار ارتباطات کشور، شرکت مخابرات ایران، شرکت ارتباطات سیار، ایرانسل و تمامی شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مخابراتی حدود 20 هزار میلیارد تومان را در دست دارند لذا هم ما و هم شرکت‌های PAP می‌توانیم از این بازار استفاده کنیم.

خصوصی‌سازی مخابرات، بزرگترین تمرین خصوصی‌سازی دولت بود

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: شرکت مخابرات ایران از بُعد گستردگی ارایه خدمات، نیروی انسانی، ارزش برند و سودآوری برای دولت جزو برترین شرکت‌های بورسی است که بزرگ‌ترین تمرین خصوصی‌سازی دولت به حساب می‌آید و البته طبیعی است که در این تمرین، اختلافات سلیقه‌ای پیش بیاید اما در کلان روابط و سیاست‌ها اینطور نیست و اختلافی وجود ندارد و همه موافق خصوصی‌سازی مخابرات بوده و هستند.

وی تعامل با دولت را از اصول استراتژی شرکت مخابرات ایران عنوان کرد و گفت: تا امروز هم در سطح کلان این تعامل کاملاً انجام شده و از این پس نیز انجام خواهد شد؛ لذا برخی از اختلافات ناشی از اعمال سلیقه در محیط خُرد است. این امر هم، در راستای خصوصی‌سازی بنگاه اقتصادی بزرگ مانند مخابرات، طبیعی است.

او مخابرات و دولت را در معاملات تجاری، مشتری انبوه یکدیگر خواند و بیان کرد: دولتی که در سال بیش از 100 میلیارد تومان از ما خدمات دریافت می‌کند و ما نیز در سال بیش از 3 هزار میلیارد تومان به او پرداخت می‌کنیم، هر دو مشتری انبوه یکدیگر هستیم. از این رو انتظار داریم در مقابل کمک و تمکین انجام کارها، ما نیز کمک و حمایت ببینیم؛ چه بسا در کشورهای پیشرفته، مشتریان انبوه نسبت به مشتریان خُرد دارای وزن و جایگاه ویژه‌ای هستند.

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران از دولت تدبیر و امید خواست با حمایت‌های خود و تلاش شبانه‌روزی کارکنان و مدیران شرکت مخابرات ایران، شرایطی فراهم شود تا همواره شاهد توسعه در بخش ارتباطات و پاسخ به نیازهای مردم باشیم.

عملکرد مناسب، اعتماد مشتریان را بالا می‌برد

سید هاشمی افزود: حفظ برند شرکت مخابرات ایران را اعتماد مشتریان رقم می‌زند و این اعتمادسازی ناشی از عملکرد خوب کارکنان است. اولین نقش ما، اعتمادسازی برای ذی‌نفعان است، لازمه اعتمادسازی هم عملکرد مثبت شرکت است که بتواند فرآیندهای خود را به موقع بهبود بخشد تا صداقت و درستی در عملکرد شرکت نزد مشتریان دیده شود.

وی اعتماد مردم، ذی‌نفعان و مشتریان را مؤلفه‌های اصلی حفظ برند مخابرات دانست و گفت: با در نظر گرفتن این سه عامل، اعتبار اسمی سازمان حفظ می‌شود.

او در ادامه به زنجیره عوامل مؤثر در حفظ برند اشاره کرد و افزود: در این زنجیره همه نقش دارند، از کارکنانی که از درب منازل و پشت باجه‌ها به صورت چهره به چهره، به مردم خدمات می‌دهند گرفته، تا بخش‌های فنی، کارکنان ستادی و مدیران. در واقع پایه اعتمادسازی در شرکت، تمامی کارکنان هستند.

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران، انتخاب درست نیروی انسانی و آموزش را در حفظ برند ضروری دانست و اظهار کرد: نماینده مخابرات وقتی برای ارایه خدمت به منزل مشتری می‌رود، باید رازدار او بوده و دیده‌ها و شنیده‌های خود را به بیرون منتقل نکند.

سیدهاشمی با بیان اینکه اعتمادسازی متقابل مشتریان و سازمان، موفقیت را رقم می‌زند خاطر نشان کرد: شرکت مخابرات ایران دارای 80 هزار نیرو است که به بیش از 90 میلیون مشترک در ثانیه خدمات می‌دهد؛ از این رو، منافع شرکت، مشتری و کارکنان وابسته به هم است.

او افزود: اگر در ارایه خدمات مطلوب و کسب درآمد فی مابین به درستی انجام شود، اعتماد بین عوامل ایجاد و در نهایت موفقیت حاصل خواهد شد.

وی به محاسبه ریسک اقتصادی در شرکت اشاره کرد و افزود: در محاسبه ریسک اقتصادی، تحت عنوان ریسک جامع، اعتبار اسمی شرکت مطرح است که مدیران هر ماه خطر ریسک اعتبار اسمی شرکت را بررسی کرده و به موقع از مخدوش شدن این اعتبار جلوگیری می‌کنند.

ارزش سهام مخابرات در بورس حفظ شده است

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در بازار بورس در اثر کاهش ارزش سهام، جایگاه خود را از دست داده‌اند اما مخابرات تنها شرکت بورسی است که در این دوران همواره جایگاه خود را حفظ کرده است.

وی افزود: رکود اقتصادی حاکم بر کشور روی تحقق EPS پیش‌بینی شده تمامی بنگاه‌های اقتصادی تأثیر منفی گذاشته اما خوشبختانه، شرکت مخابرات ایران توانسته در این رکود بدون کسب شاخص منفی با تحقق EPS خود، همواره جایگاه خود را حفظ کند.

سیدهاشمی گفت: تورم و رکود، دو بیماری است که گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده که تمامی بنگاه‌های اقتصادی را متأثر ساخته است.

او در ادامه افزود: از نظر علم اقتصاد، مدت زمان خروج از تورم دو سال است اما خروج از رکود اقتصادی مدت پنج سال طول می‌کشد؛ شرکت مخابرات ایران هم یک بنگاه اقتصادی بزرگی است که مانند سایر دستگاه‌ها، تحت تأثیر این رکود قرار گرفته است اما با تلاش مستمر، توانسته در این شرایط نامطلوب، جایگاه خود را حفظ کند.

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران به بیان اهمیت نیروی انسانی نزد شرکت پرداخت و خاطرنشان کرد: با وجود این مشکلات، فشارها و پایان تعهد پنج ساله حفظ نیروی انسانی، نه تنها حتی یک نفر را تعدیل نکردیم بلکه توانستیم باز هم نیرو جذب کنی؛ این رویکرد نشان از اهمیت نیروی انسانی نزد هیأت مدیره شرکت دارد.

وی در ادامه بازنشستگی بیش از 8 هزار نفر در دو سال اخیر را افتخار بزرگی برای مخابرات دانست و افزود: یکی از افتخارات ما این بود که توانستیم حدود 8 هزار نفر واجد شرایط بازنشستگی را با پاداشی مناسب، بدرقه کنیم.

با وجود تحریم‌ها، نگذاشتیم در خدمات مردم اختلالی ایجاد شود

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: هر چند در خلال تحریم از فناوری به روز عقب افتادیم و زمان و هزینه‌های اجرای پروژه ها بالا رفت اما با تلاش و کوشش نگذاشتیم در خدمات مخابراتی مردم اختلالی ایجاد شود.

سید هاشمی افزود: تحریم‌های تحمیلی در روند کارهای تمام دستگاه‌های اجرایی و خدماتی کشور تأثیر گذاشت، آثار این تحریم در دو مقوله افزایش هزینه‌ها و تأخیر در ورود فناوری جدید ظاهر شد.

وی نتیجه این تحریم‌ها را محروم ماندن مردم از خدمات به روز دانست و گفت: وقتی تحریم‌ها آغاز شد، بسیاری از شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات و فناوری اعلام کردند دیگر قادر به پاسخگویی تقاضاها در این خصوص نیستند؛ این امر مشکل بزرگی در ورود فناوری به مخابرات ایجاد کرد.

او با بیان اینکه برای متوقف نشدن خدمات به مردم، مجبور به تأمین تجهیزات از واسطه‌ها شدیم خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ایجاد وقفه در ارایه خدمات، باید تجهیزات مورد نیاز خود را از واسطه‌ها و شرکت‌هایی که صاحب فناوری نبودند، تهیه می‌کردیم که این خود هزینه و زمان اجرای پروژه‌ها را برای شرکت مخابرات ایران چند برابر کرد.

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران به تغییر وضعیت در دوران بعد از تحریم اشاره کرد و افزود: بعد از برداشتن تحریم‌ها، کشورهای صاحب فناوری و شرکت‌های تأمین کننده به سه شکل در مخابرات حضور پیدا کردند. گروه اول می‌خواهند رأساً به ما خدمات مشاوره‌ای بدهند؛ این در حالی بود که در دوران تحریم، مخابرات این مشاوره را براساس سیاست‌هایی که اعمال کرده بود به طور غیر مستقیم و با هزینه‌های بالا دریافت می‌کرد.

وی افزود: گروه دوم می‌خواهند به صورت مشترک با مخابرات، سرمایه‌گذاری کنند و گروه سوم شرکت‌هایی هستند که قصد دارند با در نظر گرفتن شرایطی برای ما تأمین مالی کنند.

سیدهاشمی در بیان استراتژی خرید شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: اولویت ما در همکاری با اینگونه شرکت‌ها این است که فناوری بالاتر، قیمت پایین‌تر و تأمین مالی 100 درصدی برای ما به ارمغان داشته باشند. در این بین، از شرکت‌هایی که حاضرند با ما مشارکت کنند و علاوه بر تأمین سهم خودشان، سهم ما را هم به طور 100 درصد تأمین کنند ( با بازگشت 5 ساله) استقبال می‌کنیم.

وی به آغاز همکاری با چند شرکت در مخابرات اشاره کرد و بیان داشت: اخیراً با دو شرکت تأمین کننده تجهیزات با لحاظ شرایطی که گفتم، قرارداد بستیم که علاوه بر تأمین تجهیزات، حاضر شدند به طور 100 درصد برای ما تأمین مالی کنند و با کمترین قیمت رقابتی، کالاهای مورد نیاز ما را تأمین نمایند.

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های خدماتی و اجرایی با کمبود نقدینگی مواجه هستند گفت: امروزه تمام بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل نقدینگی هستند به طور مثال، بانک‌ها نیز از منظر اعطای تسهیلات به شدت مشکل مالی دارند؛ انبوهی از کالاهای بنگاه‌ها و تولیدکنندگان، مدت‌های زیادی است که در انبارها راکد مانده است. به نظر من مخابرات با تلاشی که در ارایه خدمات به مردم دارد با گذراندن دوران تحریم، نسبت به سایر بنگاه‌ها دارای کمترین مشکل است که توانسته بدون حمایت، روی پای خود بایستد.

شرکت مخابرات ایران در انتخابات بی‌طرف امّا، فعال است

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران با اشاره به نزدیک بودن برگزاری انتخابات گفت: شرکت مخابرات ایران، آمادگی هرگونه همکاری در برقراری ارتباط و تأمین شبکه برای برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را دارد.

وی افزود: مخابرات در تأمین ارتباط و امنیت شبکه و تبادل اطلاعات مربوط به انتخابات، نقش بسیار مهم، مؤثر و بی‌طرفانه‌ای ایفا می‌کند.

او گستردگی ارایه خدمات توسط مخابرات را وسیع ارزیابی کرد و گفت: شرکت مخابرات ایران به دور از درنظر گرفتن صرفه اقتصادی همواره در اقصی نقاط کشور خدمت‌رسانی می‌کند، حتی روستاهای دارای تنها چند خانوار. پیش از این هم به دولت اعلام کرده بودیم اگر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، شرکت مخابرات ایران می‌تواند ساز‌و‌کار و بستر انجام آن را به شکل مطلوب فراهم کند.

سیدهاشمی به بیان حضور نمایندگان مخابرات در جلسات هماهنگی برگزاری انتخابات در وزارت کشور پرداخت و افزود: مدیران ما در جلسات متعدد برای هماهنگی برگزاری جلسات برگزاری انتخابات شرکت کردند؛ از این رو تا انتهای برگزاری، حتی تا لحظه اعلام نتایج، به صورت فعال حضور خواهیم داشت.

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران در پایان با اشاره به اینکه موضع مخابرات بی‌طرفی نسبت به کاندیداها است اظهار کرد: برای هیچ کاندیداهایی تبلیغ نمی‌کنیم، اگر کارکنان این شرکت هم کاندید شوند، برای ما باعث افتخار است.
منبع: نود فناوری