Gerdab.IR | گرداب

حملات سایبری به ترکیه؛ نظرات و پیامدها

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۴

حملات سنگین سایبری به ترکیه، بازتاب مختلفی در رسانه‌های جهان داشته است. مسئولان ترکیه نظرات متضادی راجع این حملات اظهار کرده‌اند.

به گزارش گرداب؛ حملات سایبری به ترکیه، تأثیر قابل‌توجهی روی سرعت اینترنت در این کشور گذاشته است. روزنامه ترکی حریت، اعلام کرد: این حملات با تحریک و فریب روس‌ها بوده است. شرکت رسانه‌ای میک آمریکا (Mic News) نیز این مطلب را ذکر کرد. یکی از متخصصان مخابراتی ترکیه به نام فوسون سارپ نبیل (Fusun Sarp Nebil) خاطرنشان ساخت: «به‌احتمال‌زیاد منشأ این حملات از روسیه باشد. ساعات حملات نشان می‌دهد این حملات، دقیقاً در ساعاتی بوده‌اند که تنها یک کشور مجاور می‌تواند این کار را انجام داده باشد. ترکیه، سرمایه‌گذاری مهمی در زمینه‌ی کابل‌های فیبر نوری نکرده است.»

همچنین در روزنامه‌ی حریت آمده است: ترکیه برای مقابله با این حملات آماده نبود. این در حالی است که یکی از مسئولان این کشور مدعی شد: ترکیه، بسیاری از این حملات را دفع کرده است. البته سازگاری سخن این شخص با واقعیت، بعید است. این شخص ادعا کرد: این حملات را حتی یک بچه هم می‌توانسته انجام دهد. با توجه به آثار و میزان خسارات این حملات، اگر ترکیه بسیاری از این حملات را دفع کرده باشد، به این نتیجه می‌رسیم که ابعاد حملات بسیار گسترده‌تر بوده و سخنان این شخص نیز درباره‌ی انجام این حملات توسط بچه، معقول و پذیرفتنی نیست. فقط پوششی برای عادی جلوه دادن اوضاع است.

برخی از کارشناسان حملات اخیر به این کشور را، یادآور قطعی برق ترکیه در 31 مارس 2015 می‌دانند. عده‌ای معتقدند این قطعی به دلیل حمله‌ی سایبری بود.

حملات سایبری به ترکیه، نشان می‌دهد که دولت و بخش خصوصی این کشور، هنوز راه‌های مناسب را برای مقابله با تهدیدات سایبری ایجاد نکرده‌اند. به نظر می‌رسد این حملات سنگین به ترکیه، می‌تواند مقدمه‌ای برای حملات بزرگ‌تر بعدی باشد. ترکیه اعلام کرده است: اقدامات امنیتی را برای مقابله با حملات اجرا خواهد کرد.

احتمال می‌رود این کشور قصد ندارد رابطه‌ی خود را با داعش قطع کند و می‌خواهد با اجرای این اقدامات، توان پدافندی خود را در برابر حملات سایبری احتمالی آینده، بالا ببرد. گروه هکری انانیموس، مسئولیت حملات به ترکیه را بر عهده گرفته است و این کشور را تهدید کرده که در صورت عدم قطع رابطه با داعش، حملات سنگین‌تری را علیه ترکیه، به راه خواهد انداخت.