۹ سوال درباره خدمات OTT

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت تصویب اصول حاکم بر خدمات OTTها، نظرسنجی را با ۹ سوال فراخوان کرده است.

به گزارش گرداب، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت تصویب ضوابط و مقررات حاکم بر ارایه خدمات برشبکه (OTT) اقدام به نظرخواهی از ذی‌نفعان این حوزه کرده است.

خدماتی که به صورت مستقل از شبکه و ارائه دهنده سرویس شبکه، از طریق شبکه‌های IP موجود مانند اینترنت به کاربران ارائه می‌شود، خدمات OTT است.

رشد سریع خدمات OTT و افزایش روزافزون در تنوع این خدمات، یک دسته‌بندی واحد و جهانی برای همه کاربردها و خدمات OTT وجود ندارد اما یک دستبه‌بندی کلی که توسط شرکت DETECON ارائه شده است، مرجع بسیاری از مطالعات قرار گرفته به طوریکه در برخی از مستندات اتحادیه جهانی مخابرات نیز به عنوان مرجع به ان اشاره شده است.

اگر چه این دستبه‌بندی جامع نیست اما می‌تواند یک نمای کلی را برای رویکردهای نظارتی نسبت به خدمات OTT فراهم کند.

یکی از چالش‌های اخیر که نهایتا دامن‌گیر نرم‌افزار بیسفون شد، امکان برقراری ارتباط از طریق OTT با تلفن‌های ثابت و سیار بود که در نهایت اجازه این نوع فعالیت به بیسفون داده نشد.

حال با در نظر گرفتن نظرسنجی عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیرامون این موضوع، وضعیت ترمینیشن (تماس برون شبکه‌ای اپلیکیشن‌های ارتباطی با مشترکان اپراتورها) و اوریجینیشن (تماس از تلفن‌های ثابت و سیار با اپلیکیشن‌های موبایلی) و امکان ارائه این خدمات مشخص می‌شود.

رگولاتوری سوالاتی را به شرح زیر برای تصویب اصول حاکم بر این بخش طرح کرده است:

1.      آیا نیاز به وضع ضوابط و مقررات خاصی برای ارائه خدمات OTT توسط سازمان تنظیم مقررات وجود دارد یا خیر؟ چرا؟

2.      در صورت نیاز به وضع ضوابط و مقررات خاص، با ذکر منبع و مرجع، مقررات‌گذاری کدام دسته از خدمات OTT وظیفه سازمان تنظیم مقررات است؟

3.      با توجه به اینکه خدمات OTT ارتباطی را می‌توان از طریق برقراری اتصال متقابل با شبکه‌های مخابراتی نیز ارائه کرد، سازمان تنظیم مقررات برای این نوع خاص از خدمات ارتباطی باید چه ضوابط  و مقررات جدیدی مشخص کند؟

4.      از نظر شما مقررات‌گذاری در این حوزه و مدیریت ذی‌نفعان (با بررسی میزان نفوذ بازیگران و تمایل همکاری و مشارکت هر یک) و هدایت بازار خدمات OTT چه اثراتی می‌تواند در توسعه این خدمات در کشور داشته باشد؟ چه اقدامات ترویجی یا تشویقی در این زمینه می‌تواند موثرتر باشد؟

5.      با توجه به مطالب عنوان شده در این بخش، به نظر شما به تفکیک نقش سازمان‌های حاکمیتی و خصوصی در ایجاد زمینه توسعه مدل‌های درآمدی و تقسیم منافع میان بازیگران مختلف بازار خدمات OTT چیست؟

6.      با توجه به راهبردهای کلان توسعه خدمات OTT در کشور و مدل کسب‌وکار مرتبط با توسعه این خدمات، رویکرد تعرفه‌گذاری برای خدمات مختلف OTT چگونه و در خصوص کدام نوع خدمات می‌دانید؟ در خصوص خدمات OTT ارتباطی و خدمات در حال ارائه توسط اپراتورهای مخابراتی، به نظر شما رویکرد مقرراتی جهت ایجاد یک بازار منصفانه بین این دو گروه، چه بوده و چه اقداماتی باید انجام شود؟

7.      به نظر شما آیا ضوابط و مقررات موجود کشور برای ساماندهی ارائه سرویس بر شبکه (OTT) کافی است؟ اگر پاسخ منفی است، چه کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد و چه مقررات جدیدی باید اعمال شود؟

8.      به نظرشما قبل از اجازه ارائه سرویس OTT چه پیش نیازهایی مورد نیاز است؟ توضیح دهید.

9.      به نظر شما ارائه سرویس OTT باید توسط چه کسانی انجام شود و آیا ارائه این سرویس باید مبتنی بر مقررات یا مجوزهایی باشد یا خیر؟ (پروانه، گواهینامه، مجوز و...)