به گزارش گرداب، طرح مکالمه نامحدود و بهنوعی رایگان درونشبکه همراه اول، ایرانسل و رایتل با عناوین "هدف رو بزن"، "مکالمه شگفتانگیز" و "دِکا" در حالی متوقف شد که ایرانسل و رایتل پیش از تقاضای اخیر رگولاتوری، طرح را متوقف کرده بودند.
این طرح تشویقی که برای بسیاری از مردم جذاب بود، پیش از تقاضای رگولاتوری مبنی بر جمعآوری آن توسط ایرانسل و رایتل به کار خود پایان داد و مشترکان اعتباری ایرانسل در حال حاضر میتوانند بستههای ترکیبی را انتخاب کنند که شامل مکالمه، پیامک و اینترنت میشود؛ هرچند که این طرح جذابیت مکالمات 100برابری میزان شارژ را ندارد.
رایتل هم کلاً طرح دِکا را جمعآوری کرده و فعلاً هیچ جایگزینی در نظر نگرفته است.
در شرایطی که دو اپراتور دوم و سوم از ادامه اجرای این طرح بازماندند یا طرح را بهشکلی دیگر درآوردند، همراه اول همچنان طرح "هدف رو بزن" را برای تمامی مشترکانش اعم از دائمی و اعتباری فعال نگه داشت و تا چند روز گذشته نیز قابلیت فعالسازی این طرح وجود داشت.
اما طی روزهای گذشته ظاهراً جلسهای توسط رگولاتوری با حضور مدیران اپراتورهای موبایل برگزار میشود، هرچند که محتوای آن جلسه مشخص نیست و ابلاغیه و بخشنامهای از آن بیرون نیامده اما گفته میشود در آن جلسه از اپراتورها خواسته شده جلوی اجرای این طرح را بگیرند.
شنیده میشود یکی از اپراتورهای موبایل از دامپینگ شدید همراه اول از اجرای طرح هدف رو بزن، عاجز شده و از مقام ناظر بر عرصه ارتباطات خواسته تا جلوی ریزش مشترکانش و فضای غیررقابتی ایجاد شده، گرفته شود.
البته در تفسیر چنین تصمیمگیری که تماماً بهنفع مشترکان موبایل کشور است و حتی همسویی کامل با شعارهای کنونی وزیر ارتباطات مبنی بر حمایت حداکثری از مشترکان موبایل و اینترنت دارد، گفته میشود مردم کشور ما فرهنگ استفاده از چنین طرحهایی را ندارند و بهمحض اینکه متوجه میشوند با پرداخت مبلغی مشخص میتوانند مکالماتی نامحدود داشته باشند، از خود بیخود میشوند و ترافیک مکالماتیشان سر به فلک میکشد.
البته جای سؤال است که اگر فرضاً چنین استدلالی برای جلوگیری از ادامه رویه طرحهای تشویقی مکالماتی، از سوی رگولاتوری ارائه شده باشد، واقعاً جایگاه این نهاد چیست؟!
آیا اساساً رگولاتوری نقش فرهنگسازی را دارد و اینکه نحوه استفاده مردم از موبایل را رصد کند تا خدای ناکرده بیشتر از حدشان صحبت نکنند؟! یا اینکه باید ناظر بر رفتار اپراتورهای موبایل باشد و حقوق مردم را در حوزههای ICT احقاق کند؟!
در شرایطی که دو اپراتور دوم و سوم اجرای این طرح را متوقف کرده بودند، چه الزام و استدلال مشخصی بوده که همراه اول هم باید طرح مخصوص به مشترکانش را متوقف کند؟! اگر فرضاً یکی از اپراتورها نگران از دست دادن بازار خودش از پس دامپینگ اپراتور اول بوده، خوب میتوانسته اجرای طرحش را ادامه دهد و مشترکانش را در شبکه حفظ کند!
در حالی که هالهای از ابهامات پیرامون این تصمیمگیری ایجاد شده و سؤالات متعددی به ذهن متبادر میشود، اما هنوز دقیقاً مشخص نیست چه استدلال مشخصی پشت این ابلاغیه خاموش، است.
در حالی که محمود واعظی ــ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ــ همواره اپراتورهای ثابت و سیار و اینترنت را ترغیب به کاهش هزینهها کرده و مانع افزایش هرگونه تعرفهای مخصوصاً در حوزه تلفن ثابت شده است، پس چرا جلوی اجرای طرحهای تشویقی نظیر مکالمات نامحدود درونشبکه اپراتورها که بهنوعی حاکی از تماس رایگان است، گرفته میشود؟!
در ارتباط با ادعای اپراتوری که میگوید اجرای این طرحها ضدرقابتی و دامپینگ است نیز اولاً که همه اپراتورها این طرح را اجرا کردند پس خودش هم دامپینگ را انجام داده است؛ ثانیاً اصولا طرحهای اپراتورهاست که مفهوم رقابت را پیادهسازی و اپراتورهای دیگر را نیز وادار به تحرک میکند، پس عملاً طرح مکالمات نامحدود درونشبکه اقدامی رقابتی است.
امیدواریم مسئولان اجرایی کشور پاسخ مشخصی برای این سؤالات و ابهامات داشته باشند و حداقل تعارض ایجاد شده با شعارهای خود را از بین ببرند.