Gerdab.IR | گرداب

مخالفت هلند با دسترسی به اطلاعات شهروندان

تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴

دولت هلند، قصد دارد از قوانینی که امکان دسترسی به داده‌های رمزنگاری‌شده‌ی شهروندان را فراهم می‌کند، هیچ‌گونه حمایتی نکند.

به گزارش گرداب، به‌تازگی دولت هلند اعلام کرد: با هرگونه قانونی که امکان دسترسی سازمان‌های اطلاعاتی به داده‌های رمزنگاری‌شده را می‌دهد، مخالف است و از این‌گونه قوانین، حمایت نمی‌کند.


به دنبال افزایش حملات تروریستی، برخی از دولت‌ها بهانه‌ی خوبی برای جاسوسی از شهروندان، به دست آوردند. این دولت‌ها، از شرکت‌های فناوری خواستند با قرار دادن «در پشتی» امکان دسترسی به اطلاعات را، فراهم کنند؛ به‌عنوان‌مثال، انگلیس از قانونی که دسترسی به اطلاعات حساس و رمزنگاری‌شده را، فراهم کند، پشتیبانی می‌کند.


البته شرکت‌های فناوری، به‌ظاهر با این قوانین، مخالف هستند ولی همکاری آن‌ها با سازمان‌های اطلاعاتی پوشیده نیست؛ مانند شرکت اپل که بر اساس برخی گزارش‌ها، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، به اطلاعات رمزنگاری‌شده‌ی کاربران آن، دسترسی دارد. برخی از این شرکت‌ها نیز مدعی هستند ایجاد رمزنگاری‌های مطمئن برای محصولات، برای پیروزی در بازار رقابتی، لازم است.


 برخی از مقامات آمریکا (مانند مدیر پلیس فدرال) برای توجیه درخواست دسترسی به رمزنگاری‌های شهروندان خود می‌گویند: «ما برای همگام بودن با فناوری و ارتباطاتی که باید در آن‌ها مداخله کنیم، به دنبال اطلاعات رمزنگاری‌شده هستیم.»


دولت هلند درباره‌ی رمزنگاری می‌گوید: «رمزنگاری، از حریم خصوصی کاربران و ارتباطات محرمانه‌ی آن‌ها، محافظت می‌کند.» برخی از مقامات این کشور اظهار کردند، حفظ ارتباطات محرمانه‌ی مردم، برای رشد آینده‌ی اقتصاد دیجیتال هلند، حیاتی است؛ استدلال آن‌ها این است که دسترسی به رمزنگاری شهروندان، به هکرهای سازمان‌های اطلاعاتی این امکان را می‌دهد تا داده‌های مالی و اطلاعات حساس ملی را در معرض خطر قرار دهند.