Gerdab.IR | گرداب

بازار اقتصادزیستی 3 تا 4 برابر بازار ICT

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی و کارگروه اقتصاد زیستی گفت: علی‌رغم اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT بسیار بیشتر از سایر حوزه‌هاست اما بازار اقتصاد زیستی 3 تا 4 برابر بازار ICT است.

به گزارش گرداب، امید توکلی در نشست خبری اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران با محوریت اقتصاد زیستی، راهبرد ملی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد زیستی بحثی فناوری محور و یک علم بین رشته‌ای است که در تمام علوم از جمله علوم دریایی، پزشکی،‌ غذایی، بهداشتی و نفت وگاز حضور دارد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه اقتصاد زیستی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برگزاری اولین اجلاس اقتصاد زیستی، گفت: اقدامات لازم برای تسهیل ورود محصولات فناوری زیستی به بازار در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی و کارگروه اقتصاد زیستی گفت: همانطور که امروز هیچ توسعه‌ای را بدون IT نمی‌توان متصور شد در آینده نیز همه فناوری‌ها نیازمند زیست فناوری خواهند بود.

توکلی گفت: علی‌رغم اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT بسیار بیشتر از سایر حوزه‌هاست اما آمارها نشان می‌دهد بازار اقتصاد زیستی که توسط شرکت‌های دارویی و مهندسی پزشکی ایجاد شده 3 تا 4 برابر بازار ICT است.

وی یادآور شد: اما حوزه زیست فناوری اگرچه بین پژوهشگران شناخته شده است اما بین مسئولان دولتی کمتر نام‌آشنا است و با توجه به اینکه از جمله حوزه‌های اقتصادی به بلوغ رسیده نیست، باید هم اکنون برای ارتقای اقتصادی موجود و شکل‌گیری بازار آن تلاش کنیم.

توکلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آرام آرام اقتصاد زیستی در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی جایگاه خود را پیدا کرده و امیدواریم در آینده شاهد اثرگذاری شاخص‌های اقتصاد زیستی در توسعه کشور باشیم.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی و کارگروه اقتصاد زیستی افزود: دستیابی به سهم 3درصدی بازار زیست فناوری در افق 1404 و سهم 1.5درصدی محصولات زیست فناوری از تولید ناخالص ملی از جمله اهداف کشور در بحث اقتصاد زیستی است.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی انجام شده درباره زیست فناوری و اقتصاد زیستی گفت: استاندارد بین‌المللی، قوانین و آیین‌نامه‌ها و مکانیزم های تشویقی استفاده مردم از این فناوری و ممنوعیت ورود کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی از جمله اقداماتی است که برای تسهیل ورود محصولات زیست فناوری به بازار باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی و کارگروه اقتصاد زیستی با اشاره به اینکه حوزه زیست فناوری از ارزش افزوده بالا و اشتغال‌زایی مناسب برخوردار است گفت: علاوه بر این به دلیل اثرگذار حوزه زیست فناوری بر شکل‌دهی شیوه زندگی مردم، این حوزه از اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر فناوری‌ها برخوردار است.

توکلی با اشاره به بخش‌های مختلف این همایش گفت: ایده بازار زیستی ویژه دانشجویان، مدرسه زیستی برای دانش‌آموزان، کارگاه آموزشی برای تجاری سازی و نمایشگاه‌ و کریدور به منظور معرفی و ارائه فناوری از جمله بخش‌های این اجلاس است.

وی گفت: هدف اصلی این همایش این است که تعامل 4 جانبه بین دولت، ‌سرمایه‌گذاران، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران برای نخستین بار در حوزه زیست فناوری ایجاد شود.

توکلی یادآور شد: این همایش و کارگروه اقتصاد زیستی براساس احساس نیازی که در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک احساس شد کلید خورده و شرکت زیست بازار ایران با مشارکت پژوهشگاه و یک سرمایه‌گذار از گروه مالی پاسارگاد شکل گرفته است.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی و کارگروه اقتصاد زیستی خاطر نشان کرد: این همایش 27 و 28 بهمن ماه سال جاری در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در اتوبان کرج برگزار می‌شود و وزارتخانه‌های علوم، اقتصاد، صنعت، بهداشت، کشاورزی و نفت برای همکاری در این اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند.