تبدیل بازار سخت‌افزار به بازار همراه

تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴

بررسی عادت بازار فناوری اطلاعات کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می‌دهد که این بازار به سمت‌و‌سوی فناوری‌های همراه سوق داده شده است.

به گزارش گرداب، با نگاهی گذرا به بازار فناوری اطلاعات ایران در انتهای سال 2015 میلادی و بررسی آمار واردات و فروش ابزارهای الکترونیکی این بازار باید گفت که این بازار به سوی فناوری‌ها و ابزارهای همراه تمایل پیدا کرده است.

بازار رایانه‌های سنتی و قطعات داخلی آن در سال‌های گذشته بازار نسبتا بزرگی را در منطقه برای ایران ترسیم کرده بود اما با بررسی به عمل آمده در سال 2015 از شرکت‌های واردکننده مانند ایسوس، گیگابایت، ام‌اس‌آی و... نتایجی رقم خورد که تا حدودی روی سخنان کارشناسان و فعالان این بازار اثر داشت.

در ماه گذشته، باقر بحری یکی از قدیمی‌ترین فعالان سخت‌افزاری کشور و همچنین ناصرعلی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نشست خبری نمایشگاه بیست‌و‌یکم الکامپ در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌کنندگان سخت‌افزاری در این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده‌اند، اظهار داشتند: بازار سخت‌افزار ایران به گونه‌ای که پیش از این از آن سراغ داشتیم، وجود ندارد. در گذشته اگر واردات اقلامی مانند مادربورد، کارت گرافیک و... به چندین میلیون دلار می‌رسید اما امروزه واردات شاید به چند صد هزار دلار کاهش پیدا کرده است یا اگر شرکت‌های بزرگ وارد‌کننده این اقلام چند صد نیروی کاری داشتند امروز می‌بینیم که به چند 10 نفر رسیده‌اند.

این کارشناسان گفتند: بازار سخت‌افزار کشور قدرت یا نیاز لازم را برای حضور در نمایشگاه الکامپ ندارد؛ این بازار شکل دیگری پیدا کرده و به سمت محصولات کامپکت و نهایی مانند لپ‌تاپ،رایانه‌های بدون کیس و... رفته است.

بررسی بازار سخت‌افزار ایران نشان می‌دهد که در سال 2015 میلادی به صورت رسمی 300 تا 400 هزار واردات اقلامی مانند مادربورد، CPU، RAM، هارد و... داشته است و با نگاهی به اندازه شرکت‌های واردکننده این اقلام و مقایسه ساده با رشد شرکت‌های واردکننده لپ‌تاپ، تلفن همراه، تبلت و... به این نتیجه می‌رسیم که بازار سخت‌افزار کشور همراه خواهد شد.

در نتیجه این تغییر عادت مصرف‌کنندگان شاهد هستیم که بیشتر واحدهای تجاری فروش تجهیزات داخلی رایانه‌های سنتی تبدیل به فروشندگان موبایل و دیگر ابزارهای همراه شده‌اند و دیگر از رنگ‌و‌بوی قطعات داخلی در ویترین این واحدها خبری نیست.

آمار گمرک و واردات این اقلام نیز از کاهش و کوچک‌تر شدن این بازار خبر می‌دهد. شاید در اقلامی مانند موبایل و تبلت آمار گمرک به دلیل ورود غیر رسمی کالا مورد استناد قرار نگیرد اما قطعات داخلی رایانه به دلیل قاچاق کمتر نسبت به این کالاها، آمار رسمی گمرک حقیقت موجود در بازار فناوری اطلاعات کشور یعنی کاهش واردات و فروش این قطعات داخلی رایانه‌های سنتی نسبت به سالیان گذشته است.