واعظی مصوبه چهار ماه گذشته شورای عالی فضای مجازی که مسئولیت نظارت بر محتوای پیامکی را برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته، ملاک عمل میداند و از این حیث پیش از رفتن به کمیسیون فرهنگی به نماینده طراح سوال گفته بود که سوالش را باید از مسئولان وزارت ارشاد بپرسد.
آن مصوبه میگوید "هرگونه فعالیت برای ارائه خدمات محتوای پیامکی باید در چارچوب قوانین و مقررات و با اخذ مجوز از وزارت ارشاد باشد؛ مسئولیتهای تمامی فعالیتهای مربوطه نیز برعهده دارنده مجوز است."
حال علیرغم اینکه وزیر ارتباطات خط کشیدن دور خدمات ارزش افزوده پیامکی و انبوه را قبول ندارد اما ضعف نظارت بر محتوا را پذیرفته و قول یاریرسانی در این زمینه را به وزارت ارشاد داده است. وزارت ارتباطات براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تنها مسئول راهاندازی زیرساختهاست.
با تمامی این تفاسیر ظاهرا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای نظامند کردن این حوزه درصدد تصویب چارچوبی برای ارائه خدمات پیام محتوایی بدون نمایش شماره است که از آن به عنوان ماسکینگ هم یاد میشود.
معمولا این اقدام برای جلوگیری از انتشار محتوای بدون مجوز صورت میگیرد و به این شکل است که به جای ارسال پیام محتوایی از یک سرشماره، نام ارسال کننده به جای شماره درج یا به عبارتی شماره به کاراکترهای غیرعددی Mask میشود.
با این حساب تمامی متقاضیان ارسال پیامکهای محتوایی برای اخذ شماره و Mask باید تأیید صلاحیت شوند و احتمالا در پی این مصوبه باید برای جامعه آماری که مخاطب خود دارند، شرایطی را وضع کنند؛ به عنوان مثال باید مدارک هویتی مشترکان، متقاضیان یا استفاده کنندگان دریافت پیامک محتوایی را اخذ کنند تا مشترکان بعدا نسبت به دریافت این خدمت معترض نشوند.
با این حساب ممکن است به اپراتورها ابلاغ شود که هر سرشمارهای که خارج از لیست تأیید شدهها باشند را بلاک کنند و اجازه ارسال پیامک ندهند.