Gerdab.IR | گرداب

بهره برداری آمریکا از حمله سایبری به اوکراین

تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴

آمریکا و اوکراین در زمینه حمله سایبری اخیر به صنعت برق اوکراین، با یکدیگر همکاری تحقیقاتی خواهند کرد.

به گزارش گرداب، وزارت امنیت داخلی آمریکا به تازگی اعلام کرد که در زمینه حمله سایبری اخیر به صنعت برق اوکراین، به این کشور کمک تحقیقاتی خواهد کرد. حمله اخیر به صنعت برق اوکراین، سبب شد تا جمعیتی در حدود 700 هزار نفر برای چندین ساعت متمادی در خاموشی مطلق فرو بروند. مقامات اوکراینی در گمانه‌زنی‌هایی، روسیه را متهم به انجام حمله فوق کرده‌اند. تنش‌ها بین دو کشور اوکراین و روسیه، بعد از درگیری‌ها در منطقه کریمه به اوج خود رسید و هرازگاهی اوکراین، اتهاماتی از این دست را متوجه روسیه می‌کند.


وزارت امنیت داخلی آمریکا، در ادامه تأکید کرد که بدافزار مورد استفاده در این حمله، به نوعی نسخه به روز رسانی شده بدافزار بلک انرژی (انرژی سیاه) است. بلک انرژی یا انرژی سیاه، نام بدافزاری است که به ادعای مقامات آمریکایی، پیش‌تر توسط روس‌ها برای حمله به برخی از کشورهای اروپایی و یا تأسیسات زیرساخت صنعت انرژی آمریکا، مورد استفاده قرار گرفته است.


تیم هشدار سریع سامانه‌های کنترل صنعتی آمریکا، تأکید کرده است که بدافزار بلک انرژی 3، هم‌اکنون در سامانه‌های صنعتی اوکراین موجود است، اما آنها هنوز نمی‌توانند این موضوع را اثبات کنند که خاموشی‌های اخیر اوکراین، دقیقاً با این موضوع در ارتباط بوده است.


کارشناسان امنیتی اوکراینی، در خبری اعلام کردند که هکرها، همزمان با حمله مذکور به شبکه برق اوکراین، مرکز خدمات مشتریان شرکت برق این کشور را نیز مورد حملات اختلال سرویس توزیع شده قرار دادند. این حملات سبب شد تا سامانه این مرکز و خطوط پاسخ گویی آن از دسترس خارج شده و مردم نتوانند مشکلات قطعی برق را به شرکت برق اوکراین اطلاع دهند.


به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی، قصد دارند از حمله رخ داده به صنعت برق اوکراین، بهترین بهره‌برداری را کرده و آن را به اهرم فشاری برای رسیدن به اهداف خود در تقابل با روسیه تبدیل کنند. آمریکا از کوچک‌ترین تنش بین کشورهای منطقه و روسیه استقبال می‌کند و از این رو، احتمال سازمان‌دهی حملات مشابه به کشورهای مخالف با مواضع روسیه، دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.