Gerdab.IR | گرداب

غول‌های رایانه‌ای، سارقان اطلاعات شخصی

تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۸۹

ربودن اطلاعات شخصی توسط غول‌های رایانه‌ای چون گوکل، مایکروسافت، فیس بوک و ویکیپیدیا در سال‌های اخير جنجال گسترده‌اي را برپا كرده است.

به گزارش گرداب، روزنامه وال استريت ژورنال به موضوع نبود امنیت در حريم شخصي افراد در دنياي ديجيتال پرداخته است و روش رديابي وب سايت ها و جمع آوري مقادير عظيمي اطلاعات شخصي افراد را بيان مي كند.

بنا بر این گزارش، با بررسي 50 سايت مشخص شد، اين سايت ها اطلاعات 3180 فايل را رديابي و سپس غارت كرده اند و اين معادل 63 فايل براي هر سايت مي شود. این سایت ها بعضا با ارائه برنامه های تستی و یا با ثبت اطلاعت شخصی، چون سن، جنس، شغل و ضعیت تاهل، پزشکی و غیره به تخلیه اطلاعات مبادرت می کنند.

روند ربایش اطلاعات شخصی در همه جا به ویژه آمریکا در حال افزايش بوده است و برخي از فايل هاي رديابي مي توانند اطلاعات تايپ شده را ثبت كرده و سپس به متوني منتقل نمایند و سپس با آناليز محتويات، حتی نوع صدا و ارتباطات اجتماعي فرد مشخص مي شود.

وال استریت ژورنال نوشت: سایت های دیکشنری دات کام، ام اس ان در صدر و ویکیپیدیا، و ،کریگ لیست در قعر این فهرست جای دارند و همگی از پایگاه سرقت اطلاعات افرا د به شمارمی روند.

اين گزارش می افزاید، در اروپا واكنش بر عليه ذخيره اطلاعات شخصي در حال رشد است. گروه هاي اجتماعي مدني نظير فدراسيون خبرنگاران اروپايي از این شیوه انتقاد كرده اند و در آلمان حدود 356 هزار نفر از دولت خواستار تعقيب قانوني این پدیده  شده اند.

كريستين انگستروم، عضو سوئدي پارلمان اروپا مي گويد امروز در قاره سبز مشكلات واقعي وجود دارد و حقوق انساني كه  مي گويد هر كس حق زندگي خصوصي خود را دارد، نقض شده است.

در اين ميان نقش شرکت های بزرگی چون گوگل، مايكروسافت و شبکه هایی چون فیس بوک و توئیتر را در رد گیری افراد نباید دست کم گرفت.

فيس بوك بزرگترين شبكه اجتماعي آن لاين در دنياست و در طول عمر نه چندان بلند خود به همراه سي ان ان و توئیتر به عنوان بنگاه سخن پراكني نقش مهمي در انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده داشتند. البته خط و مشي فيس بوك در سال هاي اخير برخلاف تعريف اوليه آن تغییر کرده و به سایتی با رویکرد سياسي مبدل شده است.

پايگاه اينترنتي آلترنت اخیرا فاش كرد که "فيس بوك" با جمع آوري اطلاعات خصوصي كاربران خود، آن را به در خواست كنندگان آن مي فروشد.
در طي 6 سال اخير تعداد كاربران سايت مذكور از مرز 500 ميليون نفر گذشته است و اكنون يكي از پربيننده ترين وب سايتها در سراسر دنيا محسوب می شود و حتي از گوگل نيز پيشي گرفته است.

اين سايت با شعار "ساختن جهان باز" روزانه اطلاعات زيادي را از كاربران دريافت مي كند. فیس بوک در سال جاری با تحريك عوامل اغتشاش موفق به برپايي تظاهرات 12 ميليون نفري عليه دولت كلمبيا شد.

كاربران سايت مذكور با ارسال عكس ها و اطلاعات در صفحه شخصي خود در واقع منبع ارزشمندي از اطلاعات را براي سرويس هاي جاسوسي فراهم مي كنند.

با وجود ادعاي ايجاد كنندگان اين سايت مبني بر حفظ حريم شخصي افراد و عدم فروش اطلاعات آن ها بسياري از كاربران در سال گذشته از فاش شدن آخرين اطلاعاتشان در مجامع عمومي بهت زده شدند.

در آلمان مقامات این کشور دعوي حقوقي عليه فيس بوك اقامه كردند كه به موجب آن، اطلاعات افرادي كه عضو اين سايت نبوده ولي اطلاعات شخصي شان توسط دوستانشان در فيس بوك ثبت شده، ذخيره مي شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران