Gerdab.IR | گرداب

واکنش بلکبری به ادعای هلندی ها

تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴

چندی پیش خبری منتشر شد که بر اساس آن پلیس هلند مدعی شد که توانسته است رمزگذاری بر روی یکی از گوشی های ساخت شرکت بلکبری را شکسته و به اطلاعات و محتویات ایمیل های ذخیره شده بر روی آن دسترسی پیدا کند. موضوعی که امروز شرکت بلکبری آن را رد کرده است.

به گزارش گرداب، بر این اساس که در گزارشی که چندی پیش در یکی از نشریات هلندی منتشر شد، انستیتو حقوقی هلند (NFI) مدعی شد که موفق به شکستن قفل یک سری ایمیل های رمزگذاری شده توسط Phantom Secure کانادایی بر روی گوشی های بلکبری شده است. جزئیات این ادعا را میتوانید در اینجا مطالعه کنید.

اما امروز شرکت بلکبری در وبلاگ رسمی خود این ادعا را رد کرده است و احتمال هک شدن گوشی را مربوط به استفاده از یک نرم افزار ثانویه یا یک خطای انسانی دانسته است.

این شرکت در این رابطه عنوان کرده:

    اخیرا در رسانه ها خبری منتشر شده است مبنی بر این که گروهی وابسته به پلیس هلند موفق به شکستن رمزگذاری ایمیل ها و سایر داده ها بر روی یکی از دستگاه های بلکبری شده اند.

    بلکبری هیچ گونه اطلاعاتی در مورد دستگاهی که این ادعا در مورد آن مطرح شده و چگونگی پیکر بندی، مدیریت یا حفاظت آن ندارد و همچنین هیچ اطلاعاتی در مورد اطلاعاتی که ادعا میشود رمزگشایی شده نیز در اختیار نیست.

    اگر یک چنین اتفاقی رخ داده باشد، دسترسی به اطلاعات بر روی این دستگاه بلکبری میتواند ناشی از عواملی بی ارتباط با نوع طراحی و مکانیزم گوشی بلکبری باشد. از جمله عواملی نظیر موافقت کاربر، یک نرم افزار ثانویه نا ایمن و یا نقص در رفتار امنیتی کاربر.

    علاوه بر این هیچ گونه Backdoor در دستگاه های بلکبری وجود ندارد و شرکت بلکبری به هیچ وجه گذرواژه های کاربران را ذخیره نمیکند و بنابراین قادر به در اختیار گذاشتن گذرواژه ها در دست مراجع قضایی یا هیچ نهاد دیگری نیست. به عبارت دیگر به شرط آنکه کاربران از رویه های توصیه شده پیروی کنند، دستگاه های بلکبری مانند همیشه امن و خصوصی باقی خواهند ماند.

این گفته ها از سوی شرکت بلکبری هنوز پاسخی از سوی پلیس هلند دریافت نکرده است و بر این اساس بعید نیست که طی روزهای آینده، بحث میان این دو نهاد تبدیل به یک موضوع داغ و جذاب شود.
منبع: آی تابناک