نحوه مشارکت بخش خصوصی درپست

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴

طبق اظهارات مسوولان واگذاری امور شرکت پست به بخش خصوصی تسریع یافته و در زمینه عملیات پستی بخشی از مرحله قبول و جمع آوری و همچنین خطوط برون و درون شهری برون سپاری از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده می‌شود و فقط خطوط اصلی تحت اختیار شبکه است.

به گزارش گرداب، مدیرعامل شرکت پست با اشاره به انحصاری بودن بخش توزیع عنوان کرده است که فعالیت این بخش به دلیل حفظ امنیت و اهمیت ویژه آن نزد شبکه توسط خود مجموعه صورت می گیرد.

بر این اساس امور شبکه پستی با مشارکت بخش خصوصی در حال انجان است، به عنوان مثال سرویس پست 193 که پست درصدد است آن را به عنوان "تماس خدمت" معرفی کند، تمامی امور شهروندان را انجام می دهد، سرویس "من و پست"، تجارت الکترونیکی بدون مرز و پست لجستیک از جمله خدماتی است که با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شده است.

در این زمینه حسین مهری با اشاره به مزایای مشارکت با بخش خصوصی تاکید کرد: شبکه پستی در راستای پاسخگویی بهینه به هموطنان، کاهش قیمت تمام شده و ارتقای کیفیت خدمات این مهم را با جدیت دنبال می کند.

مدیر عامل شرکت پست، توسعه پست را در گروی توسعه تجارت الکترونیک دانست و از رشد 8 درصدی امانات در سال جاری خبر داد.

وی همچنین به دنبال سازی اقتصاد مقاومتی در پست اشاره و خاطرنشان کرد: مدلی در این خصوص طراحی شده است که برنامه های شبکه براساس آن تدوین شده است. بر این اساس اعتبار پیش بینی شده برای این برنامه‌ها از حمایتهای وزیر ارتباطات، مشارکت بخش خصوصی و منابع داخلی تامین خواهد شد.

از سوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید دارد که پست کشور باید به عنوان مجموعه ای منسجم و آماده با مشارکت بخش خصوصی سهم خود را در بازار تجارت الکترونیکی به طور چشمگیری توسعه بخشد.

واعظی با بیان این که زیرساختها در پست مهیا و فراهم است، خاطرنشان کرد: باید با هدف گذاریهای مختلف و ایده‌های نو تجارب موفق پستی دیگر کشورها استخراج و در داخل بومی سازی و عملیاتی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر افزایش سهم پست از بازار تجارت الکترونیک تصریح کرد: شبکه پستی با برخورداری از امتیازاتی نظیر دولتی بودن، شبکه گسترده، توزیع مویرگی، فضاهای متعدد، خدمات انبارداری و حمایت پست بانک می تواند با مشارکت بخش خصوصی، کسب و کار خوبی را در زمینه تجارت الکترونیک برای خود ایجاد کند.

به گفته او باید کارگروهی مشخص به منظور استخراج ایده های نو تشکیل و در جهت پیاده سازی و اجرای آن ها در داخل کشور برنامه ریزی کند.

واعظی همچنین ایجاد تشکیلاتی مستقل به منظور طراحی، برنامه ریزی و پشتیبانی خدمات مجازی را ضروری برشمرد و عنوان کرد: این تشکیلات با استفاده از دیتاسنتر موجود می تواند نهایت استفاده را درخصوص توسعه خدمات الکترونیکی پستی کند.