Gerdab.IR | گرداب

خیز دوباره ترکسل برای حضور در ایران

تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴

با رفع تحریم های ظالمانه غرب بر ضد جمهوری اسلامی ایران بسیاری از شرکت های فناوری برای حضور مجدد در بازار ایران دورخیز کرده اند.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه حریت، شرکت ترکسل که یکبار بخت خود را در یک دهه پیش برای حضور در بازار مخابرات ایران آزمایش کرده بود حال دوباره قصد دارد شانس خود را در این زمینه آزمایش کند.

Kaan Terzioğlu مدیر عامل شرکت ترکسل در این مورد گفته است: ایران بازار بزرگی است و در نقطه تمرکز ما قرار دارد. ما از نزدیک بازار ایران را زیر نظر داریم و با تمامی اپراتورهای تلفن همراه و ثابت آن در تماس هستیم.

ترکسل در سال 2004 رهبری کنسرسیومی را بر عهده داشت که توانست مجوز فعالیت به عنوان دومین اپراتور تلفن همراه را در ایران به دست آورد. اما در نهایت شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی جایگزین ترکسل شد و اپراتور ترک بعد از مدتی پیگیری موضوع در دادگاه های آمریکا از تعقیب موضوع منصرف شد.

ترکسل امیدوار است با ارائه خدمات دیتا، موسیقی و چندرسانه ای بازار خوبی در ایران به دست آورد. در حال حاضر تنها 9 درصد از درآمد ترکسل از خارج از این کشور تامین می‌شود و این اپراتور مخابراتی در تلاش است این درآمد را به 40 درصد افزایش دهد.

ترکسل که فعالیت گسترده ای در آسیای میانه و جمهوری های شوروی سابق دارد در سه ماهه سوم سال 2015 با کاهش 16.5 درصدی درآمد مواجه شد که علت عمده آن بحران های مالی و اقتصادی در اوکراین و بلاروس بود. این شرکت مخابراتی دارای 34 میلیون مشترک در ترکیه است و بعد از Turk Telekom با سهم 36 درصدی در رتبه دوم است.

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به سیاست خارجی غیرسازنده ترکیه در منطقه خاورمیانه و پشتیبانی سیاستمداران این کشور از داعش و برخی کشورهای مرتجع عربی بعید به نظر می رسد که ایران روی خوشی به سرمایه گذاری مجدد ترکسل در داخل کشور نشان دهد.