Gerdab.IR | گرداب

جزئیات‌بازداشت تفنگداران آمریکا؛

وزیر خارجه آمریکا تمنا کرد نظامیان‌شان را آزاد کنیم

تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: توافقات حاصله پس از برجام سیال است و به رفتارهای دو طرف بستگی دارد.

به گزارش گرداب، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به دستگیری سربازان آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: این پیروزی زمانی اتفاق افتاد که آمریکایی‌ها رجزخوانی می‌کردند و قصد داشتند تحریم‌های جدیدی را بر ضد ایران اعمال کنند.

وی گفت: آمریکا با توجه به تحولات منطقه تلاش داشت چالش‌های سیاسی را در عرصه بین المللی برای کشور ما ایجاد کند اما دقیقاً جایی که نیاز بود بت بزرگی شکسته شود تا بت‌های کوچک در دستگاه سیاسی خود ایران را بر اساس حقایق ببینند این اتفاق روی داد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: این بازداشت غلبه روح ایمان به‌وسیله نیروهای آموزش دیده در مکتب اهل بیت(ع) بر کسانی بود که بر ابزارهای مادی تکیه می‌کنند.

سردار سلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تجهیزات پیشرفته‌تری داشتند و به‌وسیله دو ناو پشتیبانی می‌شدند، گفت: اثبات کردیم که آنچه در عرصه نبرد تعیین کننده است نیروی ایمان است و این رویداد تلفیق شجاعت نظامی و شجاعت سیاسی بود.

وی افزود: یک ساعت پس از دستگیری تفنگداران آمریکایی ناو هواپیمابر آمریکایی متوجه گم شدن نیروهای آمریکایی شد و بسیار دستپاچه و هیجانی و خارج از کنترل وارد صحنه و به جزیره فارسی نزدیک شد و رزمناوهای‌شان بسیار عصبی و ناآرام هشدارهایی دادند که جنبه عملیات روانی داشت، اما نیروهای سپاه آرام و با قلبهای مطمئن رویدادها را زیر نظر داشتند.

سردار سلامی ادامه داد: زمانی که بالگرد آمریکایی‌ها می‌خواستند وارد جزیره فارسی شوند و تفنگداران را خارج کنند از طرف سپاه به آنان اعلام شد "اگر وارد حریم آبهای ایران شوید منهدم خواهید شد" و این اخطار مقتدرانه و باتدبیر موجب شد آنها عقب‌نشینی کنند.

سردار سلامی تصریح کرد: پس از این اخطار رزمناوها و هواپیماهای آمریکایی عقب‌نشینی کردند.

وی گفت: ما در پی جنگ نیستیم اما رزمندگان ما مشتاق دفاع از میهن هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: صدها موشک آماده پرواز بود و به آمریکایی‌ها اخطار داده شد "اگر به رفتارهای خود ادامه دهید مورد اصابت شدیدی قرار می‌گیرید".

وی گفت: اگر آمریکایی‌ها اشتباه می‌کردند جهنمی از آتش برای آنها ایجاد می‌شد و شکست سنگین‌تری برای آنها رقم می‌خورد.
سردار سلامی افزود: در 15 ساعت 25 ناو دشمن در منطقه حضور یافت اما هرچه نیروهای ما جلوتر می‌رفتند آنها عقب‌تر می‌رفتند و ناو هواپیمابری که تا فاصله 20مایلی جزیره فارسی آمده بود تا فاصله 70مایلی عقب نشینی کردند.

وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان داد که تفنگداران آمریکایی واقعاً گم شده بودند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: وقتی آمریکایی‌ها دستگیر شدند رفتار برادران ما با آنها کریمانه بود و جلوه‌ای از رفتار اسلامی را به کسانی که در دست ما اسیر بودند نشان دادند.

وی افزود: اضطراب بسیاری بر آمریکایی‌ها حاکم بود اما پاسداران به آنها آرامش می‌دادند و زمانی که می‌خواستند بازگردند تا آخرین فشنگ را به آنها تحویل دادند و تا خروج از سرزمینمان آنها را زیر نظر داشتند.

سردار سلامی گفت: این رفتار بزرگی، اقتدار و شجاعت حقیقی است که در سینه دریادلان سپاهی نهفته است.

وی افزود: بازداشت تفنگداران آمریکایی موجب شد که نیروهای کشورهای مختلفی که در منطقه به‌عنوان نیروهای ائتلاف حضور دارند برآورد جدیدی از قدرت جمهوری اسلامی ایران به دست آورند.

سردار سلامی گفت: آنها متوجه شدند در اینجا هیچ ملاحظه‌ای وجود ندارد و فهمیدند ایران با هیچ قدرتی شوخی ندارد.

وی گفت: آنها متوجه شدند اینجا مکانی است که خطاهای تاکتیکی ممکن است برای آنها شکست و آسیب‌های راهبردی داشته باشد.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: از نیروهای موسوم به ائتلاف می‌خواهیم همه قوانین حقوقی و بین المللی را رعایت کنند.

وی در پاسخ به این شبهه که بازداشت تفنگداران آمریکایی هماهنگ شده با موضوع برجام بوده است، گفت: افرادی که چنین شبهاتی ایجاد می‌کنند یا جهل و ناآگاهی به هویت و شخصیت سپاه دارند یا انسان‌های مغرضی هستند که طرفهای خود را جاهل می‌دانند.

سردار سلامی افزود: آمریکا دشمن درجه یک و در نقطه کانونی دشمنی ماست، چطور ممکن است چنین هماهنگی‌هایی میان ما و آنها ایجاد شده باشد؟

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: درباره این گونه حوادث که بازتاب‌های گسترده جهانی دارد در شورای عالی امنیت ملی با بررسی همه جوانب و بر اساس مصلحت کشور تصمیم گیری می‌شود.

وی گفت: وزارت امور خارجه کشورمان به‌صورت طبیعی به‌علت تلاش‌های بسیار زیاد مقامات آمریکایی به‌ویژه وزیر خارجه این کشور تماس‌هایی با سپاه داشت.

سردار سلامی افزود: آقای ظریف در تماس با فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گفت: جان کری به‌صورت تمنا و خواهش و اعتراف به اینکه اشتباه شده از ما خواسته است نظامیان آمریکایی را آزاد کنیم.

وی گفت: صدای وزیر امور خارجه آمریکا شنیده می‌شد که با عتاب به رئیس ستاد ارتش آمریکا خطاب می‌کرد؛ "چرا شما برای این حادثه هیجان نشان دادید و رفتار غیرحرفه‌ای داشتید".

سردار سلامی افزود: این اقتدار در نتیجه رهنمودها و مقاومت و استحکام سازی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و ایشان همواره ما را برای رویارویی‌های بزرگ آماده می‌کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در این حادثه مردم ایران نیروی صد چندانی به سپاه بخشیدند و جامعه ایران نشان داد در رویارویی با دشمن منسجم، یک‌پارچه، صاحب اراده، شجاع و مصمم است.

وی با بیان اینکه این رویداد تصادفی اتفاق افتاد، افزود: بازداشت تفنگداران آمریکایی هم معادلات نظامی را بر هم زد و هم اعتقادات ما را نشان داد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: توافقات حاصله پس از برجام سیال است و به رفتارهای دو طرف بستگی دارد.

سردار حسین سلامی افزود: یک راهبرد تا وقتی پیش می‌رود موفق است اما وقتی با یک حریف سرسخت روبه‌رو می‌شود ناکارآمد می‌شود و باید عوض شود.

وی ادامه داد: آمریکا در مقابل برنامه‌های تدوین شده رهبر انقلاب اسلامی آن هم در شرایط تحریم شکست خورد زیرا موشک‌های ما در فضای تحریم به فضا پرتاب شد، فاز 15 و 16 پارس جنوبی در این زمان به افتتاح رسید و در شرایط تحریم بود که به فقیر و غنی کشورمان یارانه پرداخت می‌شد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: گسترش خطوط و خودکفایی در بنزین از دیگر افتخارات به‌دست آمده در زمان تحریم ایران بود که می‌توان این گونه استنباط کرد که آمریکایی‌ها مجبور شدند به شرایط ایران تن دهند و بپذیرند که دیگر راهکار آنها جواب نمی‌دهد.

سردار سلامی ادامه داد: در کوتاه و بلندمدت تحریم‌ها چیزی به‌جز اتکا و اعتماد به توانایی‌های درونی ما به‌همراه نداشت.

وی همچنین افزود: همه بضاعت توان خود را برای ایجاد ارزش افزوده دیپلماسی در مذاکرات به کار گرفته‌ایم و دیپلمات‌های ما در یک فضای سیاسی توانستند از توان سپاه و حمایت‌های رهبری بهره گیرند ولی این به‌معنای انشقاق سیاسی نیست.

سردار سلامی با ابراز "ما دریافته‌ایم هر کشوری که دارای ضعف در قدرت دفاعی باشد به دست آمریکا اشغال خواهد شد و یا وابسته به قدرت سیاسی آمریکا خواهد بود" گفت: آمریکا در چهار دهه گذشته به 14 کشور اسلامی مستقیم یا غیرمستقیم حمله کرده است که این نشان ضعف دفاعی آن کشورها بود.

وی لازمه داشتن استقلالی شرافتمندانه را قدرتمند بودن عنوان کرد و گفت: آمریکا دیگر معمار قدرت جهانی نیست و ما هم البته دیگر تن به استبداد نخواهیم داد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ما آغازگر جنگ نخواهیم بود اما اگر کشوری به ما زور بگوید جواب دندان شکنی خواهیم داد.

سردار سلامی افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را گامی دیگر در چارچوب دستیابی به افتخارات ملی کشور عنوان کرد و گفت: سپاه و اعضای قرارگاه خاتم الانبیا(ص) پروژه‌های عظیم دشواری را شروع کرده، مدیریت و به سرانجام رسانده‌اند که بسیاری از مهندسان ماهر از انجام آن عاجز بوده‌اند.

وی از آمادگی بالای سپاه برای سازندگی اقتصادی کشور خبر داد و گفت: توانایی ما برای به حرکت درآوردن چرخه اقتصادی چند کشور بزرگتر از کشورمان کارآمد است و امیدواریم که این ظرفیت را دولت به‌خوبی شناسایی کند.

وی درباره اقدامات نابخردانه سعودی‌ها در سالهای اخیر گفت: اقدامات آل سعود تأثیرات مخربی بر کرامات و حیثیت و امنیت منطقه گذاشته است، البته سعودی‌ها با نقشه راهبردی آمریکایی‌ها در منطقه عمل می‌کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: عربستانی‌ها از راهبرد کاهش قیمت نفت برای ضربه زدن به ما استفاده می‌کنند اما خودشان ضربه می‌بینند زیرا عربستان کشوری است که بیش از 80 درصد درآمدش وابسته به فروش نفت است.