Gerdab.IR | گرداب

منابع مالی واقعی BBC

تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۸۹

کل بودجه BBC مبلغ یک و هشت دهم میلیارد پوند معادل 84/2 میلیارد دلار و حق اشتراک سالانه برای هر خانواده انگلیسی، 5/89 پوند است.

علی رغم اینکه گفته می شود هزینه‌های سايت ضد انقلاب بی‌بی‌سی از بودجه دولت تامین می شود اما در اصل این هزینه‌ها از شهروندان بریتانیایی جمع آوری می‌شود.

به گزارش گرداب،‌ اين بودجه از طریق tv license تامین می شود به نوعي كه خود شهروندان نمي‌دانند كه پول خود را هزينه رسانه دولتي مي كنند.

کل بودجه BBC مبلغ یک و هشت دهم میلیارد پوند معادل 84/2 میلیارد دلار است و حق اشتراک سالانه برای هر خانواده 5/89 پوند.

این بودجه صرف فعالیت 26 دفتر بی‌بی‌سی در کشورهای جهان، 8 دفتر این رسانه در بریتانیا و همچنین 26 هزار نفر کارکنان این رسانه می شود.

گفتني است موسسه bbc trust به وسیله شبکه بی‌بی‌سی پایه گذاری شد و به عنوان بنیادی خیریه برای توسعه دموکراسی در کشورهای دیگر به فعالیت پرداخت.

چندی نگذشت که این موسسه خود به عنوان غولی در دل غول رسانه ای بی‌بی‌سی پدیدار شد و تلاش فعالان خیریه به کشف فرصت هاي تاثیر آفرینی رسانه ای معطوف شد.

گفتني است در هر کشوری که دستیابی مردم به اخبار و اطلاعات با تنگنا همراه بود، محل مناسبی برای فعالیت این خیریه محسوب می شد و شاید بتوان گفت بسیاری از تحولات موجود در عرصه رسانه ای مرتبط با بی‌بی‌سی به شکلی متاثر از این خیریه بوده است.

چندی نگذشت که این خیریه خود به سازمانی بزرگ تبدیل شد تا به طراحی سناریوها و... در حوزه های سیاسی بپردازد.

به نظر می رسد روند رو به رشد این سازمان با روی کار آمدن دولت جدید در بریتانیا و تاکید بر لزوم انحلال آن دچار وقفه شده باشد.

اعتراضات گسترده به حقوق و مزایای نجومی مدیران بی‌بی‌سی نیز به این بازبینی سرعت می بخشد.

منبع: خبرنامه دانشجویان