به گزارش
گرداب، معمولا باتری ها دارای دو الکترود آند و کاتد هستند. در باتری های «لیتیوم هوا» که نسبت به باتری های «لیتیوم یون دار»، ۱۰ برابر بیشتر قدرت شارژ دارند، آند از فلز لیتیوم و کاتد از مواد کربنی منفذدار ساخته می شود تا جریان هوا را در داخل باتری احاطه کند و واکنش لیتیوم در برابر اکسیژن هوا منجر به خالی شدن انرژی باتری می شود.
در همین حال محققین موسسه شیمی کاربردی Changchun چین دریافتند که بخش اصلی جوهر سیاه نقاشی در خط نستعلیق چینی، کربن و کاغذ آن منفذدار، باریک، انعطاف پذیر، سبک و ارزان است و جوهری که بر روی کاغذ بکار گرفته می شود همچون کاتد در باتری لیتیوم هوا عمل می کند.
این محققین چینی با الگو برداری از روش فوق، باتری را ساخته اند که از سه لایه کاتد با کاغذ جوهری، صفحه ای از فسیل لیتیوم بعنوان آند و صفحه ای از فیبرهای شیشه ای برای گذاشتن در میان آند و کاتد تشکیل شده است.
همچنین بعد از انجام این آزمایشات، محققین چینی متوجه شدند این صفحات که نقش باتری را دارند به آسانی خم می شوند و از این روش می توان در آینده برای ساخت وسایل الکترونیکی انعطاف پذیر استفاده کرد.
نتیجه این تحقیق در نشریه journal Advanced Materials منتشر شده است.