Gerdab.IR | گرداب

فیشینگ و مجازات های قانونی آن

تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا به تشریح جرم فیشینگ و مجازات های آن پرداخت.

به گزارش گرداب، سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا در تشریح حمله فیشینگ و مجازات آن عنوان داشت: فیشینگ به منظور گمراه کردن کاربران اینترنتی برای بدست آوردن اطلاعات محرمانه آنان است که از طریق سرویس های ایمیل یا با وعده های دروغ انجام می گیرد یا با ایجاد برخی جذابیت ها كاربران اینترنتی را ترغیب می كنند اطلاعات خود را در سایت هایی كه توسط كلاه برداران ساخته شده است وارد كنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینكه فیشینگ برای فریب دادن شما در زمینه افشای جزئیات مالی و شخصی طراحی شده است؛ اظهار داشت: مجرمان رایانه ای با طراحی سایت های جعلی تلاش می کنند طعمه خود  را به منظور بازدید از این سایت و تایپ کردن اطلاعات محرمانه خود نظیر اطلاعات ورود به سایت، کلمه عبور و PIN فریب دهند.

وی در تعریف  فیشینگ گفت: این جرم عبارتست از تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند رمز عبور، شناسه عبور و جزئیات كارت اعتباری با جا زدن خود به عنوان یك منبع قابل اعتماد.

سرهنگ رمضانی در تشریح  مجازات های  فیشینگ افزود: این جرم  جز رواج بی اعتمادی بین مردم، تحصیل مال نامشروع و اختلال و بی نظمی در ساختار اقتصادی و اجتماعی جامعه اثری ندارد؛ فیشینگ اصولاً عملی مجرمانه محسوب می‌شود. با این حال ممکن است گستره‌ جرم‌انگاری آن در نظام‌های حقوقی مختلف متفاوت باشد و البته در هر مورد، نوع و عنوان عمل مجرمانه کاملاً بستگی به نحوه و شیوه‌ اقدام مرتکب دارد؛ در قوانین موجود ایران مواد 740 و 741  بخش جرایم رایانه ای قانون مجازات اسلامی جدید به این امر پرداخته است:

ماده 740 ـ هر كس به طور غیرمجاز داده‎های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یك تا 20 میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از 91 روز تا یك سال یا جزای نقدی از پنج تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

ماده 741ـ هر كس به طور غیرمجاز از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتكاب اعمالی از قبیل وارد كردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف كردن داده‎ها یا مختل كردن سیستم وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل كند، علاوه بر رد مال به صاحب آن‌ به حبس از یك تا پنج سال یا جزای نقدی از 20 تا یكصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
همچنین ماده 1 قانون جرائم رایانه‌ای در خصوص دسترسی غیرمجاز مقرر داشته است:«هركس به طور غیرمجاز به داده‎ها یا سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی كه به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از 91 روز تا یك سال یا جزای نقدی از پنج تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا افزود : برای اینکه بتوانید هرچه سریعتر علیه کلاهبرداران اقدام کنید و به مال از دست رفته تان برسید،نخستین گام این است که به دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم مراجعه کنیدودر مورد دعوای فیشینگ هم لازم است چنانچه در تهران سکونت دارید به دادسرای جرایم رایانه ای و در سایر شهرستانها به دادسرای عمومی و انقلاب محل اقامت خود مراجعه و اعلام شکایت کنید؛ دادگاهی که پرونده تان به آن ارجاع می شود؛ در واقع همان دادگاه عمومی کیفری واقع در محل وقوع جرم است. بنابراین پرونده به دادگاهی ارسال می شود که جرم فیشینگ در آنجا اتفاق افتاده است. با دریافت پرونده، قاضی بلافاصله رسیدگی را آغاز و در اسرع وقت رای مناسب صادر خواهد کرد.

وی در خصوص پیشگیری از جرم فیشینگ توصیه هایی را به شرح ذیل به شهروندان ادامه داد: با انجام اقداماتی مانند تغییر رمز، پاک کردن داده‌های شخصی موجود در حساب کاربری یا حتی بستن حساب کاربری مربوط به سایت‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای شخصی، سوزاندن کارت اعتباری یا کارت بانکی یا اعلام به بانک برای مسدود کردن حساب و مواردی اینچنینی فوراً امکان دسترسی بیشتر مجرمین را مسدود کنیم.

این مقام ارشد انتظامی در خاتمه بیان داشت: اعلام فوری موضوع به مراجع انتظامی و قضائی و طرح شکایت ضروری است،توجه داشته باشید که این مهم، نه‌تنها از حیث تعقیب مرتکب و استیفای منافع شخص بزه‌دیده اهمیت دارد، بلکه از حیث ممانعت از ارتکاب جرم در آینده و نیز بزه‌دیدگی برخی دیگر اشخاص یا بزه‌دیدگی مجدد قربانی فعلی با شیوه‌های مشابه نیز حائز اهمیت است.