Gerdab.IR | گرداب

وزیر ارتباطات در پاسخ به منتقدان مطرح کرد

سه شرط ایران در قراردادهای پساتحریم

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند باید با کشورهایی که در شرایط تحریم برخورد سختی با ایران داشتند باید در پساتحریم رفتاری سختگیرانه‌ای داشته باشیم،‌ گفت: کسانی که وقتی قطعنامه‌های تحریم در آژانس علیه ایران صادر می‌شد، صدایشان درنیامد امروز منصف باشند.

به گزارش گرداب، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند باید در دوره پساتحریم با شرکت‌هایی که ایران را در زمان تحریم ترک کردند و برخورد سخت‌تری با ایران داشتند از جمله شرکت‌های فرانسوی سخت‌گیرانه‌تر رفتار کنیم، گفت: بعضی‌ها ترجیحشان این است که ایران به سبک تحریم زندگی کند یعنی در گذشته آنها ما را تحریم کرده بودند و اکنون ما آنها را تحریم کنیم اما با وضعیتی که اکنون قیمت نفت دارد و با شروط سه‌گانه ایران برای قراردادهای پساتحریم راه بهتر تعامل با دنیا است.

وی گفت:‌دولت نمی‌تواند در هر قدمی که برمی‌دارد به این فکر کند که گروهی ناراحت هستند.

واعظی ادامه داد: در زمان تحریم 7 قطعنامه و 12 تحریم علیه ایران صادر شد چرا این افراد صدایشان درنیامد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اکنون که قطعنامه‌ای گرفته‌ایم که هر 7 قطعنامه تحریم را لغو می‌کند می‌گویند اگر فلان بند طور دیگری بود بهتر بود یا همچنین درباره لغو 12 تحریم چیز دیگری می‌گویند در حالی که موضوع بسته شدن PND در ایران برای همیشه موفقیت کمی نیست.

* سه شرط ایران بر قراردادهای پساتحریم

واعظی با اشاره به سه شرط ایران در قراردادهای پساتحریم گفت: طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قراردادهای پساتحریم طرف مقابل باید در ایران سرمایه‌گذاری کند یا خط اعتباری ایجاد کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مورد دوم انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی دانش است و شرط سوم این است که اگر شرکت خارجی بخواهد بازار ایران را در اختیار بگیرد باید بازار ثالثی در اختیار ایران قرار دهد که در انعقاد قراردادها حصول این سه شرط مد نظر قرار می‌گیرد.

* وزیر ارتباطات سفر روحانی به اروپا و ایتالیا را بسیار موفق خواند

واعظی با اشاره به اینکه در مسئولیت‌های متعددی که در وزارت امور خارجه داشتم انواع و اقسام سفرها را طراحی کرده‌ام، گفت: سفر رئیس جمهور به اروپا و ایتالیا انصافاً از نظر احترامی که به هیأت و ایشان و در واقع نظام و مردم گذاشتند بسیار موفق بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه جایگاه نظام در منطقه و جهان ارتقا یافته است، گفت: در سفر اخیر تمامی شرکت‌های بزرگ فرانسوی و ایتالیایی برای مذاکره در چارچوبی که ایران در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی ترسیم کرده بود، ابراز علاقه کردند.

وی ادامه داد:‌در حال حاضر کشورهای مختلف در حال گشایش خطوط اعتباری با ایران هستند و سوئیفت نیز باز شده که اگر آماده نباشیم مثل شوروی پس از فروپاشی هر آنچه که داشته‌ایم را از دست می‌دهیم اما اگر آماده باشیم می‌توانیم از این فرصت در راستای اهداف خود استفاده کنیم.

واعظی تأکید کرد: مهم این است که خودباوری به دست آورده در دوران تحریم و دانشی که برای بومی‌سازی فناوری کسب کردیم در دوران پساتحریم تقویت شود و از بین نرود.