Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی استرالیا، تلافی اندونزی

تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

یکی از دیتاسنترهای شهر سیدنی در استرالیا، به بدافزار فین فیشر (FinFisher) آلوده شد. کارشناسان امنیتی، دولت اندونزی را مقصر می‌دانند.

به گزارش گرداب؛ دولت استرالیا در سال 2013، متهم به جاسوسی از اندونزی شد، اتهامی که بر اساس اسناد افشا شده توسط ادوارد اسنودن متوجه این کشور گردید. حال به نظر می‌رسد که دولت اندونزی در پی تلافی این اقدام برآمده و برای این کار از بدافزاری به نام فین فیشر استفاده کرده است.

به تازگی بدافزاری در یکی از مراکز داده در استرالیا یافت شده که کارشناسان امنیتی معتقدند، این بدافزار ریشه‌ای اندونزیایی دارد و توسط دولت اندونزی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در گذشته منابع خبری اعلام کرده بودند که دو گروه اندونزیایی در میان 32 کشوری قرار داشتند که از بدافزار FinFisher، برای جاسوسی از اهداف خاصی استفاده کرده‌اند. البته هنوز دولت اندونزی دراین‌باره هیچ اظهارنظر خاصی نکرده است.

فین فیشر چیست؟

فین فیشر، بدافزار قدرتمندی است که قابلیت کنترل از راه دور یک رایانه را به هکری که از آن استفاده می‌کند، می‌دهد. علاوه بر این، فین فیشر می‌تواند از فایل‌ها کپی بگیرد، اطلاعات صفحه کلید را ضبط کند و همچنین بر مکالمات انجام شده توسط نرم‌افزار اسکایپ، نظارت داشته باشد. فین فیشر توسط یک گروه آلمانی به نام گروه گاما، تولید شده و تاکنون دولت‌های بسیاری در دنیا، به استفاده از آن علیه شهروندان خود یا کشورهای دیگر محکوم شده‌اند.