Gerdab.IR | گرداب

نقش امواج میلی‌متری درارتباط بی‌سیم

تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

شرکت فوجیتسو و موسسه فناوری ژاپن در تلاش هستند تا با استفاده از امواج میلی‌متری، فناوری ارتباطات بی‌سیم و نسل پنجم اینترنت همراه را توسعه دهند.

به گزارش گرداب،، شرکت فوجیتسو با همکاری موسسه فناوری ژاپن (Tokyo Institute of Technology)، موفق شدند با استفاده از امواج میلی‌متری، در فاصله‌ی 10 سانتی‌متری، به سرعت 56 گیگابیت در ثانیه دست پیدا کنند.

در این فناوری از تراشه‌ی سیماس (CMOS)، استفاده شده است که توانایی پردازش سیگنال‌هایی با طیف 72 تا 100 گیگاهرتز را دارد. این تراشه تقویت کننده، ترکیب و تفکیک‌کننده‌ی امواج و دیگر اعمال فرستنده و گیرنده‌های رادیویی را یکپارچه می‌کند. این تراشه دو ورودی دریافت کرده و خروجی آن‌ها را روی پهنای باند 10 گیگاهرتزی برای طیف فرکانسی 20 گیگاهرتز آمده می‌کند.

با وجود این‌که فاصله‌ی 10 سانتی‌متر زیاد به نظر نمی‌رسد؛ شرکت فوجیتسو اعلام کرد قصد دارد این فناوری را تا قبل از سال 2020 و شروع استفاده از نسل پنجم اینترنت همراه (5G)، برای عرضه به بازار آماده کند.

تعدادی از شرکت‌های فناوری اطلاعات به توسعه فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم با استفاده از امواج میلی‌متری روی آورده‌اند. امواج میلی‌متری طیف فرکانسی 30 تا 300 گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند. فاصله‌ی پشتیبانی شده توسط این امواج از نسل چهارم (4G) و انرژی موردنیاز ارسال آن‌ها بسیار کمتر است.