Gerdab.IR | گرداب

تاکتیک ارگان دستگاه اطلاعاتی انگلیس

رونمایی از لیست انتخاباتی بی بی سی در انتخابات ایران!

تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴

این شبکه برای تاثیرگذاری ویژه در فتنه 88، برنامه‌های خود را به سرعت 24 ساعته کرد. شبکه خبری دولتی BBC که زیر نظر سرویس جهانی فعالیت می‌نماید و بودجه آن را وزارت خارجه انگلیس تأمین می‌نماید، از دو سال قبل با گزینش و اعزام خبرنگاران و افراد عادی تحت پوشش بنیاد «تراست» اقدام به اعزام این افراد در گروه‏های مختلف به ترکیه و دوبی نمود تا آموزش‌های تخصصی به آنان داده است.

به گزارش گرداب، بی‌بی‌سی فارسی، 6 ماه قبل از انتخابات برای تمرکز ویژه بر روی ایران و انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری راه اندازی شد.


این شبکه برای تاثیرگذاری ویژه در فتنه 88، برنامه‌های خود را به سرعت 24 ساعته کرد. شبکه خبری دولتی BBC که زیر نظر سرویس جهانی فعالیت می‌نماید و بودجه آن را وزارت خارجه انگلیس تأمین می‌نماید، از دو سال قبل  با گزینش و اعزام خبرنگاران و افراد عادی تحت پوشش بنیاد «تراست» اقدام به اعزام این افراد در گروه‏های مختلف به ترکیه و دوبی نمود تا آموزش‌های تخصصی به آنان داده و با این آموزش‌ها بتوانند به ‏اصطلاح «روزنامه‌‌نگار شهروندی» را گسترش داده و با گزینش افراد مستعد از بین این افراد، نیروهای مورد نیاز را برای سایر بخش‌های BBC به‏ کار گرفته در نهایت شبکه وسیعی از افراد مرتبط داخل کشور را هدایت و مورد استفاده قرار دهند.


بودجه بنیاد تراست که توسط وزارت خارجه انگلیس و برخی کشورهای اروپایی تأمین می‌گردد، بالغ بر 30 میلیون دلار می‌باشد.



9 دی 88 پایان غائله و فتنه ای بود که بی بی سی فارسی یکی از صحنه گردانان اصلی و محوری آن بود؛ نقش بنگاه خبرپراکنی ملکه انگلیس آنقدر پررنگ بود که در میتینگ ها و تجمعات غیر قانونی فتنه گران، دستورات بی بی سی فارسی مو به مو توسط عناصر فتنه گر اجرا می شد.
گاف تاکتیکی ارگان دستگاه اطلاعاتی انگلیس/ بی بی سی: به جنتی، یزدی و مصباح رای ندهید!/ فتنه سال 88 تکرار می شود؟گاف تاکتیکی ارگان دستگاه اطلاعاتی انگلیس/ بی بی سی: به جنتی، یزدی و مصباح رای ندهید!/ فتنه سال 88 تکرار می شود؟

 دستورات و جهت دهی هایی که از چند ماه قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال 88 شروع شده بود و همزمان با التهابات درونی کشور، با ذوق زدگی بی بی سی و البته تلاش مضاعف آنها برای شور تر کردن آش اعتراضات فتنه گران همراه بود.


بسیاری از صاحبنظران و تحلیل گران عرصه سیاست و رسانه یکی از دلایل اصلی شکل گیری شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی و صرف هزینه های هنگفت از سوی دولت انگلیس برای آن را، نقش آفرینی در فتنه 88 می دانند.

 
«ارائه ندادن خدمات تلویزیونی به مخاطبان فارسی زبان، دست ما را در جنگ افکار عمومی بسته است» این سخن "نایجل چپمن" مدیرعامل بی بی سی جهانی هنگام راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی است؛ سخنی که  تلویحا از روشن شدن توپخانه بنگاه خبرپراکنی روباه پیر استعمار در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران خبر می‌داد.

چهار نکته از انتخابات 88 در بی بی سی فارسی

*شبکه بی بی سی فارسی درست ۲۴ ساعت پیش از آغاز رای گیری برنامه‌های خود را شبانه روزی کرد.

*شبکه دولتی بی بی سی فارسی از ماه‌های قبل ازانتخابات 88، خود را آماده بحران‌سازی کرده بود و پیشاپیش در اخبار و تحلیل‌های به اصطلاح کارشناسان سیاسی مسائل ایران، بحث تقلب را تئوریزه و قاطعانه بر آن پای می‌فشرد.

*بی‌بی‌سی در چارچوب سناریوی خود، جمعه شب ۲۲ خرداد در قالب برنامه‌های زنده پروژه تقلب در انتخابات را با حضور فرخ نگهدار، رئیس گروهک فدائیان خلق و صادق صبا تحلیلگر سیاسی کلید زد.

*پوشش وسیع اخبار اغتشاشات در چند نقطه معدود تهران در این شبکه و انتشار بلادرنگ اخبار فتنه گران وبیانیه‌های آنان از جمله خطوطی بود که در حوادث بعد از انتخابات توسط این شبکه خبری دنبال می‌شد.


*تغییر مدیریت

در پی شکست‌‌‌های پی در پی بی‌بی‌سی فارسی در پیگیری پروژه براندازی نرم و ضربه اطلاعاتی هوشمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بازوی رسانه‌ای MI6 و دستگیری مفتضحانه سرشبکه‌های آن در داخل کشور، مهره‌های مدیریتی این شبکه مجبور به تغییر شدند.

سه شنبه 22 دی صادق صبا پس از 7 سال از مدیریت بخش فارسی بی بی سی برکنار و رزیتا لطفی سردبیر خبر تلویزیونی این بخش جایگزین وی شد.

رزیتا لطفی فارغ‌التحصیل زبان انگلیسی از دانشگاه تهران است و در مدرسه مطالعات شرق‌شناسی و آفریقای دانشگاه لندن در رشته مطالعات خاورمیانه تحصیل کرده است. او در سال ١٩٩٦ به عنوان تهیه‌کننده به بخش فارسی پیوست و مسئولیت‌های مختلفی در بخش‌های خبری بی‌بی‌سی داشته است.

وی از سردبیرانی بود که در سال ۲۰۰۹ در راه اندازی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی نقش داشت.

*حضور گسترده بی‌بی‌سی فارسی در شبکه‌های اجتماعی

 لطفی مدیر جدید بخش بی بی سی فارسی در بخشی از صحبتهایش "با تأکید بر حضور گسترده بی‌بی‌سی فارسی در شبکه‌های اجتماعی، گفت که تلاش برای نوآوری در این زمینه ادامه خواهد یافت. او گفت که قصد دارد ارتباط مؤثرتری با مخاطبان برقرار کند."

*تغییر استودیو بی بی سی فارسی

صفحه شبکه بی بی سی فارسی در یکی از شبکه های اجتماعی با انتشار عکسی از تغییر استودیوی بی بی سی فارسی در آستانه انتخابات خبر داد.


در توضیحات این عکس نوشته شده: "از امروز پخش زنده بی‌بی‌سی فارسى از يك استودیوی جدید و موقت در مرکز لندن پخش خواهد شد در چند ماه آتی از اينجا با شما خواهيم بود."

*فراخوان بی‌بی‌سی فارسی برای جذب جاسوس

بی بی سی با ارائه فراخوانی در شبکه اجتماعی تلگرام از مخاطبانش خواسته است تا ضمن ارائه شماره تماسشان به بی بی سی، نام استانشان را نیز برای آنها در جهت شبکه سازی  ارسال کنند.



در فراخوان کانال تلگرامی بخش فارسی بنگاه سخن پراکنی انگلیس که با هدف جمع‌آوری اطلاعات از داخل ایران صادر شده، از مخاطبان خواسته شده خبرهای انتخاباتی خود را همراه با شماره تماس و استان محل سکونت‌شان برای این شبکه ارسال کنند.


*ارائه لیست انتخاباتی



این روزها و درست چند روز قبل از برگزاری دو انتخابات مهم مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، عوامل این شبکه سلطنتی پس از شکست طرح های قبلش شان مبنی بر عدم مشارکت مردم در انتخابات یا آشوب خیابانی، سعی می کنند تا با ارائه لیست های انتخاباتی به نوعی در نتیجه انتخابات این دو مجلس تاثیرگذار باشند.

بی بی سی فارسی در آخرین اقدام خود رپورتاژ آگهی رسمی ای برای یک لیست انتخاباتی پخش کرد و همچنین از کمپین و فراخوانی برای تبلیغ این لیست سخن گفت که محتوای آن از سویی رای دادن به لیست بی بی سی و از سویی دیگر رای ندادن به برخی داوطلبان انقلابی انتخابات مجلس خبرگان است.

بی بی سی در این گزارش با استناد به تغییر بافت فضای سیاسی ایران و همچنین افزوده شدن واجدین شرایط رای دادن، سعی دارد اینگونه القا کند که آن دسته از داوطلبان مجلس خبرگان که سالهاست اعتماد مردم را برای نمایندگی در این مجلس حساس بر عهده دارند، در صورت ایجاد فراخوان های "نه به برخی داوطلبان" ممکن است آرای لازم را برای ورود به مجلس خبرگان کسب نکنند.

در بخشی از گزارش انتخاباتی بی بی سی آمده است : "اگر در انتخابات قبلی مجلس خبرگان، حدود ۵۰۰ هزار نفر دیگر به ۱۶ (کاندیداهای جریان انقلاب ) فارغ از ترتیب نوشتن اسامی آنها در برگه های رای رای می‌دادند، این افراد امکان ورود به مجلس خبرگان را نداشتند"

عکس خواسته دشمن عمل کنید

گفتنی است دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار پرشور مردم آذربایجان با ایشان، به نکته یاد شده اشاره حکیمانه‌ای داشتند؛ «دشمن الان بر روی مجلس خبرگان حساس است؛ رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد که به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید؛ معنایش چیست؟ انگلیسی‌ها دلشان برای دخالت کردن در ایران تنگ شده است، اینکه تاکید داریم مردم، با بصیرت، با آگاهی، با دانایی‌ وارد بشوند به خاطر این است که بدانند دشمن چه می‌خواهد. وقتی شما دانستید دشمن چه می‌خواهد عکس آن عمل خواهید کرد.»

اعلام برائت کنید

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با اشاره به لیست انتخاباتی بی بی سی فارسی نوشت: " آیا این همخوانی تصادفی است و فقط در حد و اندازه یک اتفاق ساده و بدون هماهنگی قبلی و پشت پرده قابل ارزیابی است؟! اگر اینگونه نیست - که ان‌شاءالله نباشد! - کمترین انتظار آن است که ... برخی از مدعیان اصلاحات و اعتدال با صراحت و به گونه‌ای خالی از ابهام، علیه بلندگوهای وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس موضع گرفته و به وضوح نشان بدهند که با دشمنان تابلودار بیرونی مرزبندی مشخصی دارند و بسیار بدیهی است که اگر آشکارا علیه سرویس‌های اطلاعاتی یاد شده و بلندگوهای نشان‌دار آنها موضع‌ نگیرند باید به مردم حق بدهند که در این ماجرا «کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه» ببینند! این توصیه از سر دلسوزی و خیرخواهی برای خود آقایان مورد اشاره است، چرا که اقدام یاد شده از سوی رسانه‌های دولتی آمریکا و انگلیس مصداق اقدام احمقانه دشمنان است که به قول امام سجاد علیه‌السلام، جای شکر دارد و مانند همیشه، نتیجه معکوس به دنبال خواهد داشت، زیرا کدام یک از مردم این مرز و بوم - غیر از گروهی اندک و فریب خورده و یا خودفروخته- را می‌توان یافت که خشم و غضب دشمنان قسم خورده اسلام و ایران و انقلاب نسبت به این یا آن شخصیت درون نظام را نشانه صحت و درستی بینش و منش آنان نداند؟ و یا حمایت همان دشمنان بیرونی از فلان و بهمان شخص را، دلیل محکم و قابل استنادی برای نامطلوب بودن و ضرورت طرد آنها تلقی نکند؟ از امام صادق علیه‌السلام نقل‌است که می‌فرمایند؛ «از میان دونفر، آن را که مطلوب دشمنان ماست کنار بگذارید و آن را که مورد خشم و غضب دشمنان ماست ترجیح بدهید».

ممکن است آقایان ادعا کنند که توصیه دشمنان بیرونی به خودشان مربوط است و از این روی، نیازی به اعلام برائت از آنان نمی‌بینیم! که باید گفت؛ شما در چرخه انتخابات که بخشی از نظام است وارد شده‌اید و از این زاویه وامدار مردم و نظام هستید و به عنوان یک وظیفه، ملزم به اعلام برائت می‌باشید، ضمن آن که طی چند سال گذشته، هرگاه یک سایت بی‌نام و نشان و یا شخصی در یکی از نقاط دورافتاده کشور علیه شما آقایان موضعی گرفته و حرفی زده است، بدون فوت وقت و با شدت و حدّت در مقام پاسخگویی برآمده‌اید."

بی بی سی هر چه هست یك رسانه نیست

همچنین مهدی محمدی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به لیست انتخاباتی بی بی سی نوشت: "مدتها عقیده داشته ام و به سبب برخی وظایف این مسئله را از نزدیك لمس كرده ام كه بی بی سی هر چه هست یك رسانه نیست. رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی دیروز از اراده انگلیسی برای مداخله در انتخابات ایران سخن گفتند. بی بی سی اصلی ترین ابزار این مداخله است. تلویزیون بی بی سی سال هاست در اصل نقش ترمینال تجمیع ضدانقلاب را بازی كرده و مسئولیت ایجاد پروژه اپوزیسیون واحد برانداز علیه نظام اسلامی را بر عهده گرفته است.

جلسه ضد ایرانی در سرویس اطلاعات خارجی انگلیس وجود ندارد كه نماینده بی بی سی در آن حاضر نباشد. تنها مشكل بی بی سی در طول همه این سالها نداشتن ارتباط با محیط داخلی ایران بود كه ظاهرا به لطف دولت اعتدال آن هم تا حدود زیادی حل شده است.

برخی خبرها می گوید سفیر دولت در لندن شخصا سری هم به ساختمان بی بی سی زده است. اگر امروز بی بی سی جسارت مداخله در انتخابات را به خود می دهد، حاصل آن است كه پیش تر برخی دیوارها فرو ریخته است."