Gerdab.IR | گرداب

تپ‌لاک؛ قفل بیومتریک

تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴

گروهی از محققان در حال تولید قفل بیومتریک هوشمندی هستند که تنها با تأیید اثرانگشت کاربران خود باز می‌شود.

به گزارش گرداب، هم‌اکنون عده‌ی بسیاری از قفل‌های معمولی یا رمزدار برای محافظت از اموال استفاده می‌کنند؛ اما به‌تازگی گروهی از محققان، در حال ایجاد قفلی بیومتریک با نام تپ‌لاک (TappLock) هستند. اندازه‌ی این قفل با نمونه‌های کلیدی یا رمزدار برابر است؛ اما به‌جای محل کلید یا رمز، مربعی سیاه رنگ در مرکز آن قرار دارد. این مربع حسگر اثرانگشت است.

تپ‌لاک دارای یک برنامه برای تلفن‌های هوشمند است. کاربر با استفاده از این برنامه می‌تواند اثرانگشت خود را برای باز کردن قفل تنظیم کند. برای این قفل می‌توان تا 100 اثرانگشت مختلف تعریف کرد. همچنین می‌توان اثرانگشت چندین کاربر را به صورت ترکیبی برای باز شدن قفل در نظر گرفت.

برنامه‌ی موبایلی، این قفل را می‌توان شخصی‌سازی کرده و امکانات جدیدی به آن اضافه کرد.

در محصولات مشابه، استفاده از شناسه‌ی بیومتریک، دومین راه برای باز کردن قفل به‌حساب می‌آمد؛ اما در قفل‌های تپ‌لاک، تنها راه باز کردن آن، استفاده از اثرانگشت است. این موضوع یکی از نکات منفی تپ‌لاک نیز محسوب می‌شود. از آنجایی که این قفل‌ها تنها با اثرانگشت کار می‌کنند، در زمان تمام شدن باطری آن‌ها، کاربر باید تا شارژ مجدد آن صبر کند. البته سازندگان این قفل توصیه کرده‌اند، کاربران برای رفع این مشکل یک پاوربانک همراه خود داشته باشند. از این قفل مدل کوچک‌تری با نام تپ‌لایت (TappLite) نیز وجود دارد. باطری این دو قفل در حالت استفاده‌ی عادی، به ترتیب 3 سال و 6 ماه دوام خواهد آورد.