Gerdab.IR | گرداب

رتبه ایران در قیمت اینترنت و تلفن

تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴

طبق جدیدترین آمار اتحادیه جهانی مخابرات که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده، ایران در بین کشورهایی است که پایین ترین نرخ را در حوزه اینترنت، تلفن ثابت و همراه دارند.

به گزارش گرداب، طبق این آمار که توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات با تکیه بر آمارهای جهانی اعلام شده، ارزان ترین سهم اختصاص یافته به استفاده از تلفن ثابت نسبت به درآمد خانوار در بین کشورهای منطقه، با اختلافی بیش از دوبرابر نسبت به کشور دوم (قطر)، متعلق به ایران است.

در بخش پهن باند ثابت هم که اینترنت ارائه شده بر بستر تلفن ثابت یا همان ADSL را در بر می گیرد، کشورمان در بین 20کشور، از نظر ارزانی هزینه نسبت به درآمد سرانه ملی رتبه دوم را بعد از کویت کسب کرده است. در بخش تلفن همراه نیز ایران در مقام پنجم ارزان ترین سهم قیمت تلفن همراه نسبت به درآمد سرانه ملی قرار دارد.

به طور کلی، شاخص سبد قیمت ICT در ایران از متوسط این شاخص در منطقه و جهان کمتر است و این شاخص در ایران در سال 2014 نسبت به سال 2013 به میزان 16درصد کاهش یافته است که درصد عمده‌ای از این کاهش به علت کاهش تعرفه ها است که با اجرای طرح همکدی و ثابت نگهداشتن تعرفه ها در بخش تلفن ثابت اتفاق افتاده است و پیش بینی می شود، این نسبت در آمارهای سال 2015 باز هم کاهش یابد.

جایگاه کشورمان با اختصاص نیم درصد سهم برای شاخص کلی سبد قیمت ICT از درآمد سرانه در سال 2014، از متوسط این شاخص در منطقه و جهان بسیار کمتر بوده و رتبه سوم منطقه و رتبه 7 جهان را به خود اختصاص داده است.

شاخص سبد هزینه ICT  از مجموع سهم تلفن ثابت، تلفن همراه و هزینه اینترنت از درآمد ناخالص سرانه ملی تقسیم بر 3 به دست می آید و یا به بیان دیگر، این شاخص دربرگیرنده قیمت تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت باند پهن ثابت است که با اعلام میانگین هزینه این سه خدمت به صورت درصدی از درآمد ناخالص ملی محاسبه می شود.