Gerdab.IR | گرداب

اینترنت مجانی؛ فرصت یا تهدید؛

از اینترنت رایگان باید ترسید یا خشنود بود؟

تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴

به‌تازگی، محققان شرکت آواست، تحقیقی را انجام داده‌اند که ثابت می‌کند، دسترسی به اینترنت مجانی از طریق وای‌فای عمومی تهدیدی برای اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد است.

به گزارش گرداب، بسیاری از کاربران به دلیل مجانی بودن اینترنت در فرودگاه‌ها، مراکز خرید، مراکز بهداشت و درمان و ...‌، از آن استفاده کرده و حساب‌های کاربری شخصی خود را از طریق آن بررسی می‌کنند.

نمایشگاه کنگره جهانی موبایل (MWC) دو روز دیگر در اسپانیا آغاز به کار می‌کند. محققان شرکت آواست (Avast)؛ که نرم‌افزارهای امنیتی مانند آنتی‌ویروس تولید می‌کند، از این فرصت استفاده کرده و به‌ منظور انجام یک آزمایش، سه دستگاه وای‌فای مجانی را برای استفاده کاربران از اینترنت در نزدیکی محل برگزاری این نمایشگاه قرار دادند.

 در مدت زمان 4 ساعت، 2 هزار کاربر از طریق این وای‌فای‌ها به اینترنت متصل شدند. محققان موردنظر ترافیک این وای‌فای‌ها را هک کرده و اطلاعات نام کاربری، کلمه عبور و بسیاری دیگر از اطلاعات شخصی کاربران را به دست آوردند. محققان حتی موفق شدند، در 63 از موارد، اطلاعات جزئی دستگاه‌های متصل به وای‌فای‌ها را نیز به دست بیاورند.

حدود 50 درصد از کاربرانی که اطلاعاتشان هک شد از سیستم‌عامل iOS، 44 درصد از سیستم‌عامل اندروید و بقیه از سیستم‌عامل ویندوز‌فون استفاده می‌کردند.