Gerdab.IR | گرداب

بانکداری بیومتریک؛ جانشینی نامطمئن

تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴

بانک مشهور اچ.اس.بی.سی، قصد دارد بانکداری بیومتریک را برای 15 میلیون نفر از مشتریان خود اجرا کند.

به گزارش گرداب، افزایش حملات سایبری به مشتریان بانک‌ها و استفاده هکرها از رمز عبور مشتریان، بانکداران را به فکر استفاده از روش‌های نوین بانکداری می‌اندازد. بانک مشهور اچ.اس.بی.سی (HSBC) بانکداری بیومتریک را جایگزین بانکداری قدیمی می‌کند. در این روش فنّاوری تشخیص صوتی و حساب کاربری صوتی، جایگزین روش سنتی ورود اطلاعات در زمان استفاده از خدمات تلفنی خواهد شد. این روش‌های تشخیص صوتی شامل سرعت گفتار، آهنگ تلفظ و حتی ویژگی‌های فیزیکی مانند شکل مجرای صوتی کاربر خواهد بود.

ویژگی شناسایی لمسی نیز که درگوشی‌های هوشمند آی‌فون مدل 5 s و جدیدتر موجود است، در این روش استفاده خواهد شد و مشتریان این بانک می‌توانند با دریافت نرم‌افزار اختصاصی اپل (Touch ID) و نصب آن روی گوشی خود، از امکان شناسایی اثرانگشت نیز استفاده کنند. فنّاوری جدید که محصول شرکت Nuance است، قابلیت تشخیص هم‌زمان صد ویژگی شناسایی را در صدای کاربر دارد که می‌تواند مشخص کند صدا متعلق به چه کسی است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مشکلات امنیتی این روش از بانکداری نیز خیلی زود مشخص‌شده است و متخصصان حوزه امنیت هشدار داده‌اند که استفاده از این روش نیز کاملاً مصون از تهدیدات نیست. شایان‌ذکر است که بانک مذکور چندی پیش مورد حمله‌ی سایبری قرار گرفت و خدمات اینترنتی آن برای مدتی از دسترس خارج شد.