به گزارش
گرداب، با وجود گسترش هدستهای واقعیت مجازی، پیدا کردن برنامه و محتوا برای آنها بسیار سخت است.
شرکت آرم در نمایشگاه جهانی تلفن همراه امسال (MWC 2016)، اعلام کرد با معرفی و انتشار یک بستهی توسعهی نرمافزاری (SDK) قصد دارد تولید محتوا برای واقعیت مجازی را سادهتر کند.
نسخهی دوم این بستهی توسعه نرمافزاری با نام «بسته توسعه نرمافزاری آرم مالی وی. آر» (ARM’s Mali VR SDK) است که در مرحلهی تست بتا1 بوده و با هدست واقعیت مجازی سامسونگ کار میکند. این بسته برای کار با پردازندههای گرافیک مالی که در تعداد بسیاری از تلفنهای هوشمند قرار دارد، طراحی شده است.
آرم مالی دارای برنامههای نمونهای در مورد انتقال و تعقیب جهت دید کاربر در واقعیت مجازی است؛ زیرا در غیر این صورت، احساس خوبی به کاربر در زمان کار با واقعیت مجازی نمیدهد. از دیگر بخشهای این بستهی توسعه نرمافزاری، آموزش نحوهی تعقیب جهت سر کاربر است.
واقعیت مجازی و هدستهای آن یکی از موضوعهای اصلی نمایشگاه امسال بود. در حال حاضر شرکتهای بسیاری مانند فیسبوک، سونی، اچ. تی. سی و سامسونگ در حال تولید هدستهای واقعیت مجازی هستند. عدهای از تحلیلگران گارتنر (Gartner) معتقدند، در سال 2015، تنها 140 هزار هدست به فروش رسید؛ اما این عدد در سال 2016 به 1.4 و در 2017 به 6.3 میلیون نسخه در سال افزایش خواهد یافت.
همچنین در این نمایشگاه، مارک زاکربرگ اعلام کرد که میخواهد واقعیت مجازی به بستر بعدی شبکههای اجتماعی تبدیل شود. همچنین شرکت اچ. پی معتقد است که واقعیت مجازی، دنیای محاسبات و تجربهی کار با رایانهها را به طور کامل تغییر خواهد داد.
شرکت گارتنر مدتی قبل اعلام کرده بود نوشتن برنامههای واقعیت مجازی بهصورت سهبعدی بسیار سختتر از تولید برنامه برای نمایشگرهای مسطح است؛ زیرا هدستهای واقعیت مجازی یک فناوری جدید بوده و به مهارتهای کاملاً جدیدی برای تولید برنامه و محتوا نیاز دارند.
تولید برنامههای واقعیت مجازی تنها به کد زنی محدود نمیشود؛ بلکه به علت همهجانبه شدن ارتباطات با رایانه، تولیدکنندههای این نوع محتوا باید در مورد نحوه تعامل انسان و رایانهها نیز شناخت کافی داشته باشند.
1- به آخرین مرحلهی آزمایش یک محصول، قبل از عرضه ی آن، تست بتا می گویند.