از جمله هشتگ هایی که در این روز کارکرد بسیاری داشت می توان به #روز_همدلی، #جمعه_امید، #عکس_من_از_رای_من، #نه_به_انگلیس، #من_بیدارم، #من_به_کاندیدای_بیبیسی_رای_نمیدم و ... اشاره کرد. کمپین های مختلفی نیز توسط گروه های مردمی شکل گرفت که به عنوان مثال می توان به کمپین گروه دکتر سلام به نام «انتخابات 94 همراه با دکترسلامی ها» اشاره کرد.
به گزارش گروه سیاست گرداب؛ 7 اسفند، با حضور پرشور مردم، بار دیگر به مخالفین نظام مقدس جمهوری اسلامی اثبات شد، سرنوشت کشور و نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برای آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. تاجایی که حماسه حضور مردم در انتخابات موجب شد رای گیری از آنها در برخی حوزه های انتخابیه تا ساعت یازده شب نیز تمدید شود.
همانطور که پیش بینی می شد اخبار انتخابات و حاشیه های آن بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت؛ از روزهای پیش از انتخابات تا روز انتخابات و بعد از آن، در شبکه های اجتماعی تصاویر بسیاری از اقشار مختلف جامعه، کاندیداها و چهره های شاخص ملی منتشر و بازنشر می شد؛ از اهالی سیاست گرفته تا هنرمندان و ورزشکاران. بسیاری از مردم پیش از آغاز انتخابات در حوزه های رای گیری حاضر شده و در صف ایستاده بودند.
از خیابان ها تا شبکه های اجتماعی
آنچه در این بین بیشتر از پیش به چشم می آمد تغییر بستر حضور همراه با هیجان و احساس مردم از سطح خیابان ها به فضای مجازی است. بسیاری از حامیان کاندیداهای مستقل یا جریانات خاص سیاسی، بیشتر از آنکه بصورت سنتی تراکت های تبلیغاتی کاندیداهای خود را پخش کنند، تصمیم گرفتند با حضور فعال در شبکه های اجتماعی به این مهم دست پیدا کنند.
نکته مهم دیگر در این زمینه، نقشی بود که شبکههای اجتماعی
در جریان انتخابات ایفا کردند. آنچه در این برهه نیز دوباره صحت آن تایید شد، قدرت شبکههای
اجتماعی در انتشار اخبار و شایعات است تا جایی که در بسیاری از موارد از خبرگزاریها
نیز پیشی می گیرد. میتوان گفت در این دوره بستر خبررسانی از خبرگزاریها به شبکههای
اجتماعی در حال انتقال است.
از جمله مهمترین اخباری که بعد از آغاز شمارش آرا بصورت مداوم در حال انتشار است، اسامی افراد پیروز در انتخابات و منتخبین مردم است. اخباری که تعدادی از آنها تایید و تعدادی دیگر تکذیب می شوند. پیش از انتخابات نیز شایعاتی مبنی بر فیلترینگ شبکه های اجتماعی منتشر شد ولی این شایعه نیز صحت نداشت و شبکه های اجتماعی در روزهای پیش از انتخابات و روز انتخابات، بدون هیچ مشکلی در اختیار مردم قرار داشتند.
ستادهای انتخاباتی کاندیداها و حامیان آنها، دعوت از مردم برای حضور پرشور در انتخابات را مهمترین هدف برای دستیابی به کرسی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی و شورای خبرگان رهبری می دانستند. با توجه به گرایش مردم بخصوص قشر جوان و رای اولی ها به استفاده از فضای مجازی و حضور فعال آنها در شبکه های اجتماعی، حامیان کاندیداها تصمیم گرفتند با تولید محتوای تبلیغاتی در انواع قالب های متنی و تصویری نظر آنها را به سمت خود جلب کنند. از همین رو تصاویر بسیاری را از حضور مردم پای صندوق های رای با هشتگ های مختلف منتشر کردند.
خبر حضور بسیاری از هنرمندان و چهره های محبوب در شعبه های رای گیری، پیش از آنکه در خبرگزاری ها منتشر شود، در شبکه های اجتماعی منتشر و دست به دست می شد. جناح های سیاسی برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات تصاویر بسیاری از هنرمندان محبوبی که به لیست آنها رای داده اند را هنگام نوشتن اسامی کاندیدا ها یا انداختن تعرفه درون صندوق ها منتشر می کردند.
حضور افراد خاص در صفوف انتخابات نیز از جمله مهمترین سوژه هایی بود که به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد.
از جمله هشتگ هایی که در این روز کارکرد بسیاری داشت می توان به #روز_همدلی، #جمعه_امید، #عکس_من_از_رای_من، #نه_به_انگلیس، #من_بیدارم، #من_به_کاندیدای_بیبیسی_رای_نمیدم و ... اشاره کرد. کمپین های مختلفی نیز توسط گروه های مردمی شکل گرفت که به عنوان مثال می توان به کمپین گروه دکتر سلام به نام «انتخابات 94 همراه با دکترسلامی ها» اشاره کرد.