Gerdab.IR | گرداب

تاسیس شبکه "ندا" در دانشگاه امنیتی "سواز" لندن کلید خورد

تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۹

اولین جلسه اعضای مؤسس "بنیاد ایران ندا " برای راه اندازی یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان در دانشگاه امنیتی سواز لندن برگزار شد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، این جلسه در روزهای اول و دوم شهریور ماه سال جاری و با حضور گروهی از نویسندگان سکولار و روزنامه نگاران فراری همچون نیک‌‌آهنگ کوثر، روزنامه نگار تجدید نظر طلب و کاریکاتوریست مقیم کانادا، مسیح علی‌نژاد، خبرنگار مقیم لندن، شهرنوش پارسی‌پور، مبتذل نویس مقیم آمریکا، داریوش آشوری، نویسنده و مترجم ایرانی مقیم فرانسه، رضا علامه‌زاده، کارگردان سکولار  مقیم هلند، مهدی جامی، روزنامه‌نگار فراری و مهران براتی، روزنامه‌نگار تجدید نظرطلب برگزار شد.
 
حاضران در جلسه درباره اهداف، سیاست‌ها، رویکرد رسانه‌ای،  بررسی شیوه‌ها و امکانات خبرگیری از ایران، بررسی مفاهیم و مسائل حقوقی و مالی تاسیس رسانه‌ای با مالکیت جمعی ایرانیان اپوزیسیون و بررسی روش‌های تامین مالی برای راه‌اندازی این شبکه بحث هایی را مطرح کردند.

در ادامه این نشست شهرنوش پارسی‌پور ،آرش سبحانی و مهدی جامی به ترتیب به عنوان ریاست هیئت مدیره، خزانه‌دار و دبیر هیئت مدیره برای مدت یک سال انتخاب شده و سپس برخی از شرکت کنندگان در این نشست دیدگاه های خود پیرامون نحوه جذب مخاطب و نحوه برخورد با موضوع مذهب توسط "بنیاد ایران ندا" بیان داشتند.

"نیک آهنگ ‌کوثر" طی سخنانی گفت: «مخاطبان تکرار را دوست ندارند و خواهان تفاوت هستند و متفاوت بودن و زاویه دید متفاوت داشتن در ایران ندا می‌تواند به یک ارزش تبدیل شود.»

رضا علامه‌زاده که از مؤسسان شبکه ایران ندا است، گفت: «ارتباط با داخل ایران و گرفتن تصاویر از آن، مهم‌ترین چالش پیش روی تلویزیون ایران ندا است.»

همچنین داریوش آشوری، یکی دیگر از مؤسسان ایران ندا در این نشست گفت:  «کار ما فرهنگ‌سازی است و می‌خواهیم به رشد عقلانیت مدرن در جامعه ایران کمک کنیم. ما باید بدانیم که آیا می‌خواهیم دنبال هیجانات موجود در جامعه ایران مثل جنبش سبز باشیم یا دنبال افق‌های بزرگ‌تر و درازمدت‌تر برویم.»

مهران براتی، شرکت کننده دیگر این نشست گفت: «مخاطب اصلی این رسانه، بخش مدرن شهری است که می‌خواهد در زندگی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امروز ایران مشارکت داشته باشد. کار ایران ندا، مدعی‌سازی است و به کسانی تکیه دارد که مدعی حقوق خود هستند و برای احراز آن به اندازه کافی پشتکار دارند. ایران ندا کسانی را مخاطب قرار می‌دهد که مدعی حضور اجتماعی باشند.»

مهدی جامی هم در ادامه بحث گفت: «ما به دنبال مخاطب مشارکت‌جو هستیم، یعنی کسانی که بخواهند با رسانه ما تعامل داشته باشند. ما باید بدانیم که با مذهب، مشخصات مذهبی و اقلیت‌های دینی در ایران چگونه برخورد کنیم.»

شهرنوش پارسی‌پور نیز درباره رویکرد ایران ندا گفت: «من با این که مذهبی نیستم اما معتقدم شبکه ایران ندا می‌تواند درباره مذاهب روشنگری کند.»

"بنیاد ایران ندا" که در 14 مرداد ماه با صدور اطلاعیه و برگزاری نشستی در کالیفرنیای آمریکا اعلام موجودیت کرد، در ظاهر موسسه‌ای غیرانتفاعی است که در کالیفرنیا ثبت شده است.
شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در گزارشی از این نشست، پیش بینی کرد این تلویزیون نخواهد توانست مخاطبی برای خود دست و پا کند.

از سوی دیگر برخی روزنامه نگاران اپوزیسیون مقیم لندن و آمریکا درباره دلایل عدم حضور در این نشست ابراز داشته اند با توجه به حضور چهره های بدنام و بدکاره در این بنیاد، شکل گیری و ادامه حیات این بنیاد با چالش های جدی حتی از سوی تامین کنندگان مالی این شبکه روبرو خواهد شد.