Gerdab.IR | گرداب

فیلترینگ فعلی ناکارآمد است

تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

یک کارشناس فضای مجازی با هشدار نسبت به افزایش معنادار ورود پهنای باند رمز شده به کشور گفت: سرویس‌دهی اغلب سایت‌های پر مخاطب، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به بستر رمز منتقل شده که به تدریج قدرت پالایش موردی سیستم فعلی فیلترینگ را از بین می‌برد.

به گزارش گرداب، ابوذر منتظرقائم کارشناس فضای مجازی اظهارداشت: بروز پهنای باند رمز شده به کشور هر روز در حال افزایش است که این تغییر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اخیراً اغلب سرویس‌های اینترنتی از بستر HTTP به بستر رمز شده HTTPS منتقل شدند که در آنها اطلاعات بین مبداء و مقصد به صورت رمز شده منتقل می‌شوند و با این روند قدرت پالایش موردی سیستم فیلترینگ فعلی به تدریج ناکارآمد می‌شود.

منتظر قائم تصریح کرد: در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی مرسوم مانند تلگرام و اینستاگرام از بستر رمز HTTPS استفاده می‌کنند و حتی مرورگرهایی مانند کروم و موزیلا، سایت‌هایی که از سیستم رمز نگاری استفاده نکرده باشند را مخرب تشخیص می‌دهند.

این کارشناس فضای مجازی با هشدار نسبت به افزایش ورود پهنای باند رمز شده نسبت به رمز نشده به کشور تاکید کرد: استفاده از سیستم رمز‌نگاری برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران بسیار موثر است اما علاوه بر اینکه باید از ویژگی‌های خوب این امکان بهره ببریم نباید در مقابل معایب آن منفعل ظاهر شویم.