Gerdab.IR | گرداب

پوشش اتصالات شبکه‌های برق نانویی شد

تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نانو پوشش اتصالات شبکه های برق برای جلوگیری از خوردگی و ایجاد هزینه های اضافی در این شبکه ها شدند.

به گزارش گرداب، مژده رضایی، رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان هرمزگان گفت: در اتصالات شبکه های برق رسانی که در معرض قرار گرفتن با آب و هواهای مختلف قرار دارند ممکن است خوردگی ایجاد  و از این طریق به کل شبکه برق رسانی آسیب وارد شود.

وی افزود: به همین منظور درصدد بر آمدیم تا از این خوردگی ها و تحمیل هزینه به شبکه های برق رسانی جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نقش اتصالات از خود شبکه های برق رسانی مهم تر است، گفت: اگر اتصالات نتوانند استقامت داشته باشند شبکه برق رسانی آسیب می بیند و هزینه میلیاردی به دنبال خواهد داشت.

رضایی خاطر نشان کرد: در این طرح دانش بنیان که از فناوری نانو برای تولید آن استفاده شده است می توان به عنوان پوششی برای جلوگیری از خوردگی های اتصالات شبکه های برق رسانی استفاده کرد تا اختلال در شبکه برق رسانی یک منطقه به وجود نیاید.

به گفته وی، نمونه خارجی این نانوپوشش وجود دارد ولی علاوه بر هزینه های بالای آن، جوابگوی خوردگی در سیستم و قطعات برق نیستند، از همین رو به کارگیری نانو پوشش های ایرانی می تواند به صرفه تر باشد.

رضایی خاطر نشان کرد: این نانو پوشش در تمام قطعاتی که نقش اتصالی برق همچون سیم ها و کابل ها را دارند به کار می رود.

وی با بیان اینکه خوردگی در اتصالات شبکه های برق بیشتر در مناطق شرجی ایجاد می شود، گفت: البته که در کل کشور این خوردگی ها در شبکه های برق رسانی به وجود می آید ولی نسبت این خودگی بیشتر و کمتر است.

وی افزود: پوششی که تهیه شده به صورت نیمه محلول و مانند رنگ است که روی قطعات پوشش داده می شود.

وی افزود: امسال نمونه صنعتی نانوپوشش های اتصالات شبکه های برق رسانی به تولید رسیده و قرار است در سال 95 به تولید انبوه برسد. هزینه این نانوپوشش، یک هشتم هزینه های نمونه خارجی بوده و کاملا به صرفه تر و ماندگار تر است.