Gerdab.IR | گرداب

دیدار رئیس جمهور و هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۹

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار كه به مناسبت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر (رئیس جمهور و نخست وزیر سال‌های اول انقلاب) صورت گرفت، این دو شهید گرانقدر را مظهر كار و تلاش مؤمنانه و پایبندی بی اغماض به اصول و ارزش‌ها دانستند و خاطر نشان كردند: ماندگار شدن یاد این چهره های نورانی، نشانه تشكر خداوند از بندگان مخلصی است كه با همه وجود برای اسلام كار و تلاش می كنند و ارزش‌های اسلامی – انقلابی را در كارهای خود متبلور می سازند.

 گرداب- حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر دیروز در دیدار رئیس جمهور و هیأت دولت، حفظ جهت گیری‌های اساسی دولت همچون پایبندی به ارزش‌ها، عدالت طلبی، ساده زیستی، دوری از اشرافی‌گری، تلاش و خدمت بی وقفه و استكبارستیزی را ضروری خواندند و تأكید كردند: تسهیل زندگی مردم و توجه به سند چشم انداز در جهت گیری‌های دولت باید مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد.
 
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار كه به مناسبت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر (رئیس جمهور و نخست وزیر سال‌های اول انقلاب) صورت گرفت، این دو شهید گرانقدر را مظهر كار و تلاش مؤمنانه و پایبندی بی اغماض به اصول و ارزش‌ها دانستند و خاطر نشان كردند: ماندگار شدن یاد این چهره های نورانی، نشانه تشكر خداوند از بندگان مخلصی است كه با همه وجود برای اسلام كار و تلاش می كنند و ارزش‌های اسلامی – انقلابی را در كارهای خود متبلور می سازند.

ایشان با اشاره به فتنه طراحی شده سال 88، افزودند: این فتنه، ضربه سختی به روند كار و پیشرفت كشور وارد كرد و به دشمن روحیه داد اما ملت و دولت با اعتماد و ایمان و ایستادگی، كارها را پیش بردند و به لطف خداوند، توفیقات خوبی نصیب دولت شد كه این مسئله نیز، نمودی از پایبندی به جهت گیری‌های شهیدان رجایی و باهنر به شمار می رود.

حضرت آیت الله خامنه ای، احساس افتخار و سربلندی از پایبندی به شعارهای انقلاب را رمز توفیقات دولت خواندند و به رئیس جمهور و هیأت دولت خاطرنشان كردند: مردم نیز به خاطر شعارهایی مانند عدالت طلبی، پایبندی به دین و استكبار ستیزی به شما اقبال كرده اند و تلاش كنید كه این جهت گیری‌ها را با شدت و جدیت حفظ كنید.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان جهت گیری های ضروری در فعالیتهای دولت به "آسان كردن زندگی برای مردم" اشاره كردند و افزودند: این سرفصل مهم باید مورد توجه كامل قرار داشته باشد تا ابعاد مختلف زندگی مردم، از تسهیل و راحتی و امنیت برخوردار باشد.

ایشان سند چشم انداز را یكی دیگر از جهت گیری های لازم دولت دانستند و افزودند: سند چشم انداز، نقشه راه 20 ساله كشور است كه با دقت و با توجه به واقعیات تنظیم شده و باید در همه شرایط مورد توجه كامل باشد.

رهبر انقلاب با اشاره به گذشت 5 سال از آغاز اجرای این سند راهبردی افزودند: باید مسیری را كه در این مدت پیموده شده مورد بررسی جدی قرار دهیم و به گونه ای عمل كنیم كه متناسب با دوره های مختلف زمانی، اهداف سند چشم انداز محقق شود.

ایشان خاطرنشان كردند: اگر بی توجه به این سند بسیار مهم، ده سال جلو برویم طبعاً در مدت باقی مانده امكان تحقق اهداف چشم انداز، دیگر وجود نخواهد داشت؛ بنابراین باید دولت افرادی را مأمور كند كه عاقلانه با تدبیر و تدبر، به این سؤال اساسی پاسخ دهند كه آیا پیشرفت در سند چشم انداز متناسب با زمان طی شده بوده است یا نه؟

حضرت آیت الله خامنه ای توجه به شعار دهه چهارم انقلاب اسلامی؛ یعنی پیشرفت و عدالت را از دیگر جهت گیری های ضروری دولت خواندند و افزودند: در 2 سالی كه از آغاز دهه چهارم می گذرد كارهای خوبی در جهت پیشرفت انجام شده است اما برای قضاوت درباره "تحقق عدالت" باید معیارها و شاخص های روشنی را تدوین كرد تا سنجش تحقق شعار عدالت در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و دیگر عرصه ها با توجه به شاخص‌ها امكان پذیر شود.

رهبر انقلاب اسلامی برنامه های 5 ساله را نیز از جهت گیری های مهم كشور دانستند و با اشاره به بررسی برنامه پنج ساله پنجم در مجلس، ابراز امیدواری كردند با همكاری واقعی و انعطاف پذیر قوای مقننه و مجریه، این برنامه به خوبی و با انسجام لازم تدوین و تصویب شود.

ایشان پرهیز مجلس از تغییرات اساسی در برنامه پنج ساله ارائه شده دولت و خودداری مجلس از نگاه منطقه ای و بخشی به این برنامه را ضروری دانستند و افزودند: دولت نیز نباید برنامه ای را كه تهیه كرده "غیرقابل نقد و تغییر" بداند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نكات خوبی كه رئیس جمهور در این دیدار درباره كارهای اقتصادی دولت بیان كرد، پیگیری همه اجزا و فصول طرح تحول اقتصادی را توصیه كردند و افزودند: علاوه بر هدفمند كردن یارانه ها، بخش‌های دیگر این طرح درباره نظام بانكی، پول ملی و دیگر بخش‌ها نیز به طور جدی پیگیری و اجرا شود.

رهبر انقلاب اسلامی توجه به شاخص های كلان را در مباحث اقتصادی مهم برشمردند و بر تلاش بیشتر برای تحقق نرخ رشد تولید پیش بینی شده در سند چشم انداز و نیز افزایش سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی تأكید كردند.

ایشان اهتمام ویژه و مستمر دولت را به مسأله اشتغال خواستار شدند و ارتقای بهره وری را در رشد اقتصادی كشور مهم دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی تأمل و بررسی فعالیت‌های انجام شده برای اجرای سیاست‌های اصل 44 را مورد تأكید قرار دادند و افزودند: روح اصل 44، "ورود سرمایه گذاری و مدیریت مردم و بخش خصوصی به عرصه اقتصادی" است و دولت باید ضمن توجه كامل به فلسفه وجودی این اصل، سیاست گذاری و نظارت و هدایت را همچنان در اختیار داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ناتوانی بخش خصوصی از سرمایه گذاری بزرگ در برخی بخش‌ها، خاطرنشان كردند: سیاست‌ها و اقدامات دولت باید به گونه ای باشد كه بخش خصوصی قادر شود زیر بار سرمایه گذاری‌های بزرگ نیز برود.

ایشان اجرای صحیح و كامل اصل 44 را، كاری میان مدت و بلند مدت خواندند و افزودند: اگر این كار انجام شود، گشایشی واقعی در اقتصاد كشور حاصل خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان نكاتی را در باب مدیریت دولت بیان كردند.
ایشان در همین زمینه با اشاره به جایگاه بسیار مهم هیأت وزیران در تعیین تكالیف قانونی مردم و مسؤولان افزودند: همه وزیران در تصمیم های دولت مؤثر و شریكند؛ بنابراین باید با برخورد فعال، پخته و كارشناسی شده در مباحث شركت كنند تا مصوبات به طور صحیح، پرورش یابد و تصحیح و تكمیل شود.

رهبر انقلاب اسلامی، كمك به هم افزایی دستگاه‌ها را از دیگر مسائل مدیریتی هیأت وزیران دانستند و با انتقاد از اقدام بعضی دستگاه‌ها در علنی كردن برخی اصطكاك‌های طبیعی دولتی در افكار عمومی تأكید كردند: اینگونه مسائل باید در جلسات هیأت وزیران حل و فصل شود و یا به حداقل برسد.

ایشان پرهیز از كارهای موازی در عرصه های مختلف از جمله سیاست خارجی و نیز اعتماد به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایفشان را از دیگر نكات مدیریتی هیأت دولت دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه به هیأت وزیران برای انتقاد پذیری بیشتر خاطرنشان كردند: البته در بسیاری از مسائل حق با دولت است اما اعضای دولت باید در همه احوال انتقادپذیری و سعه صدر را در خود نهادینه كنند.

ایشان با ابراز خرسندی از توجه ویژه دولت به مسائل فرهنگی و افزایش بودجه این بخش، حساسیت درباره چگونگی جذب بودجه فرهنگی را ضروری برشمردند و افزودند: در تخصیص بودجه به كارهای فرهنگی، باید با توجه به اهداف و واقعیات، اولویت‌ها را تعیین كرد و سپس به استحكام محتوایی و هنری كار، توجه كامل داشت؛ چرا كه كارهای ویترینی و تشریفاتی در مسائل فرهنگی نه تنها فایده ندارد بلكه ضررهای مشخصی به همراه می آورد.

ایشان تحرك دیپلماتیك دولت را انصافاً قابل تشكر دانستند اما خاطرنشان كردند: آنچه بیشتر از تحرك و رفت و آمد سیاسی باید مورد توجه قرار داشته باشد روح و جهت گیری و محتوای دیپلماسی است.

رهبر انقلاب اسلامی، وزارت امور خارجه را مسؤول هدایت منسجم و برنامه ریزی شده همه مسائلی دانستند كه به نوعی با سیاست خارجی و روابط با دیگر كشورها مربوط می شود.

در این دیدار آقای احمدی نژاد رئیس جمهور گزارش مشروحی از تلاش‌ها و خدمات دولت در بخش‌های مختلف ارائه كرد.

در پایان این دیدار نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد و حاضران روزه خود را به همراه رهبر معظم انقلاب اسلامی افطار كردند.
 
منبع: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیه الله خامنه‌ای