به گزارش
گرداب،
از جمله محاسن خرید سنتی نسبت به خرید اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
امکان لمس و مشاهده کالاهای مورد نظر از نزدیک در فروشگاه های سنتی
امکان ارتباط با دیگران و گشت و گذار در محیط خارج از منزل و برآورده شدن نیازهای اجتماعی در هنگام خرید از فروشگاه های سنتی
در خصوص مزایای خرید اینترنتی نیز می توان موارد زیر را برشمرد:
کاهش هزینه های جانبی مثل رفت و آمد و حذف خریدهای حاشیه ای و غیرضروری که در هنگام گشت و گذار در فروشگاه های سنتی، به صورت ناگهانی رخ می دهند!
عدم محدودیت جغرافیایی: یک فروشگاه سنتی به منطقه بسیار محدودی خدمات می دهد اما خرید و ارسال سفارش از یک فروشگاه آنلاین به دورترین نقاط کشور و (در صورت فروش با کارت های اعتباری بین المللی) به تمام نقاط دنیا امکانپذیر است.
عدم محدودیت زمانی: فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان است.
امکان دریافت اطلاعات کامل کالا از سایت ها: اکثر فروشگاه های اینترنتی، اطلاعات نسبتا جامعی در خصوص محصولات خود به صورت مکتوب ارائه می دهند که شاید ارائه این اطلاعات به یک یک مشتریان در یک فروشگاه سنتی، امکانپذیر نباشد.
امکان مقایسه محصولات و قیمت های آنها: هنگام خرید اینترنتی به راحتی و با صرف زمانی اندک، می توان با کمی جستجو در سایت های دیگر، قیمت ها، تنوع، وضعیت و کیفیت محصولات را با یکدیگر مقایسه کرد.
کاهش مصرف انرژی و زمان: از آنجا که خرید اینترنتی می تواند از خانه، محل کار یا هر نقطه دیگری صورت گیرد، دیگر نیازی به جابه جایی بین فروشگاه های مختلف و صرف انرژی و زمان زیاد نیست.
راحتی مبادله: در اکثر فروشگاه های اینترنتی این امکان فراهم شده که افراد می توانند محصول را بدون تشریفات زیاد بخرند یا در صورت عدم رضایت آن را بازگردانند.
شاید بتوان با توجه به مطالعات صورت گرفته، عمده ترین مزیت خرید اینترنتی را "راحتی و سهولت” دانست.
* معایب خرید سنتی و خرید اینترنتیاگرچه اکثر افراد به شیوه خرید سنتی عادت کرده و آن را پذیرفته اند، اما این شیوه خرید مشکلات و موانعی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:
عدم راحتی که علل آن به این شرح است: شلوغی فروشگاه ها مخصوصا در زمان تعطیلات و آخر هفته ها، احتمال تمام شدن کالاهای موجود در انبار، وجود فروشندگان غیر ماهر و بی تجربه، نیاز به صرف وقت نسبتا زیاد برای انجام خرید، ساعات کار محدود فروشگاه های سنتی و …
نیاز به حرکت و جابه جایی فیزیکی برای یافتن کالای مورد نظر در داخل هر فروشگاه و از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر و حمل کالای خریداری شده تا منزل
مشکل بودن مقایسه شرایط خرید و محصول به دلیل بعد زمان و مکان
خرید اینترنتی نیز علاوه بر مزایایی که به آنها اشاره شد، معایبی دارد که به آنها در بخش ذیل می پردازیم:
موانع ذاتی اینترنت: عدم تعامل فیزیکی و عدم توانایی مشتریان در لمس کالاها قبل از خرید، از جمله مشکلاتی است که به ماهیت مجازی بودن اینترنت برمی گردد که شاید برای بسیاری از افراد، ناخوشایند باشد.
موانع فناوری: سرعت پایین اینترنت و کندی در لود شدن صفحات سایت ها و وجود مشکل برای ثبت نام در سایت و باز کردن حساب خرید در آنها از عوامل عمده نارضایتی مشتریان از سایت های فروش اینترنتی است.
موانع امنیتی: عدم امنیت لازم برای انجام مبادلات از جمله مهم ترین نگرانی های مشتریان است و باعث می شود که بسیاری از افراد به فروشگاه های اینترنتی اعتماد نکنند.
همان گونه که مشاهده کردید، هر یک از روش های خرید فوق، مزایا و معایبی دارد که افراد بسته به شرایط و نیازهای خود می توانند در زمان ها و مکان ها و وضعیت های مختلف از روش های مختلفی برای خرید بهره بگیرند.
منبع: خانه ما