Gerdab.IR | گرداب

پاسخ ایران به حملات سایبری عربستان چیست؟

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

در حالی که عربستان ماجرا جویی را در دنیای فیزیکی و مجازی ضد کشورمان دنبال می کند این سوال به وجود می آید که پاسخ ایران چه خوهد بود؟

به گزارش گرداب، همان طور که این روزها می بینیم، عربستان عملاً به یک دشمن واقعی برای ملت های مسلمان تبدیل شده است و نه تنها همگرایی میان مسلمانان در قاموس سیاسی دولتمردان آل سعود معنایی نداشته بلکه این سردمدار وهابیت، حتی گوی سبقت را در دشمنی با محور مقاومت از امریکا و صهیونیست ها ربوده است چنانکه این روزها گفته می شود  جریان عبری  شریکی بهتر از شیخ نشینان عربی حاشیه خلیج فارس ندارد و دشمنی با ایران و هم فکران در منطقه اولویت اصلی این کشورهای مرتجع است سخنی گزاف نیست.

اما در ادامه همین سیاست ها دشمنانه عربستان با جمهوری اسلامی ایران، چندی پیش وهابیون سعودی ادعایی تأمل برانگیز را مطرح کردند.

عنوان خبر این بود:

"حمله هکر های سعودی به پایگاه‌های اینترنتی ایران"

 اگر چه این ادعا با یک موج رسانه ای همراه شد و سعودی ها با راه انداختن هشتگ و جوسازی فراوان جنجال گسترده ای را به راه انداختند. اما با بررسی عمیق تر این واقعه زوایای دیگری از موضوع مشخص می شود که شاید تحت تاثیر هوچی گری های مجازی عربستان، کمتر دیده شده باشد.

اصل ماجرا

پایگاه خبری شبکه العالم چندی پیش خبری را با این عنوان اعلام کرد که سایتهای ارتباطات اجتماعی سعودی  هشتگی را با عنوان "هک سایتهای ایرانی" در زمینه جنگ الکترونیک فعال کرده و از هکرهای عربستانی خواسته اند در این کمپین شرکت کنند.

منابع سعودی گفته اند که کاربران استقبال گسترده ای از این فراخوان داشته و این هشتگ تبدیل به پربازدیدترین مطلب در فهرست اخبار در عربستان شده و هکرهای بسیاری به این کمپین پیوسته اند.طراحان هشتگ مدعی شدند به محض پیوستن هکرها به این کمپین، حدود یکصد سایت ایرانی هک شده است. البته بدون اینکه نام هیچ سایت هک شده ای مطرح شود.در قالب این هشتگ ادعای حملاتی علیه ایران مطرح شده و دعوت کنندگان که به نظر می رسد با دیوار فقر توان فنی و اطلاعاتی کاربران سعودی برای هک کردن سایت ها روبرو هستند، عاجزانه خواستار حضور افراد بیشتر در تلاش برای هک کردن سایت های ایرانی شده اند.عربستان پیش از این هم با اعمال فشار بر روی سایت یوتیوب که مدعی آزادی بیان است، صفحه یوتیوب العالم را مسدود کرد و مدیریت سایت یوتیوب دراقدامی بی سابقه و غیر حرفه ای و با استناد به ادعای واهی و شکایت سازمان رادیو و تلویزیون عربستان از شبکه العالم، بدون هیچ گونه هشدار قبلی صفحه یوتیوب العالم را مسدود کرد.

همچنین عربستان با حذف شبکه تلویزیونی العالم از ماهواره های نایلسَت و عربسَت، سایت و شبکه های اجتماعی العالم را نیز در این کشور فیلتر کرده و چند کشور عربی از جمله بحرین و امارات را نیز با خود همگام ساخته است.

از حمله به پایگاه های ایران تا پاسخ خشن به عربستان

در این رابطه سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور به خبرنگار  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:"آنچه که مسلم است عربستان الگوی مخاصمه را در منطقه انتخاب کرده و هم اکنون به عنوان دشمن جدی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است."

وی از پیدا شدن سرنخ هایی مبنی بر دست داشتن سعودی ها در چند حادثه ضد امنیتی در کشورمان خبر داد و افزود: "همگی این‌ها نشان دهند آن است که دولت سعودی به دنبال ایجاد ناامنی در کشور ماست."

از ادعا تا واقعیت

اما دو  سوال مهم در اینجا مطرح می شود: اولین سوال این است که آیا عربستان می تواند به حریفی سایبری برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود؟ و دوم آنکه در صورت اقدام سایبری از سوی سردمداران جریان ارتجاع در منطقه، واکنش ایران به ان چگونه پاسخی است؟

در ارتباط با ادعای اخیر سعودی ها توجه به چند نکته دارای اهمیت است:

نخست باید توجه داشت که  توان علمی عربستان سعودی در حدی نیست که بخواهد منافع حیاتی جمهوری اسلامی ایران مورد تهدید قرار دهد. همچنانی که از اصل خبر هم بر می آید سعودی ها با راه انداختن هشتک به دنبال جمع آوری تعداد زیادی نیرو بودند تا بتوانند پایگاه های اینترنتی ایران را هک کنند.

از سوی دیگر اگر چه جمهوری اسلامی ایران همواره بر عدم تجاوز به حقوق دیگر ملت‌ها تأکید داشته اما این به آن معنا نیست که از توان سایبری نداشته باشد و قطعا کشورمان از آمادگی دفاعی در فضای مجازی برخوردار است. تا جایی که می توان ایران را به جرأت یک قدرت سایبری نامید.

از حمله به پایگاه های ایران تا پاسخ خشن به عربستان

 سردار سرتیپ دوم پاسدار بهروز اثباتی فرمانده قرارگاه مجازی ستاد کل نیرو‌های مسلح در این باره به خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: "درست است که ما جنس کار ما در فضای مجازی ازنوع فرهنگی است و هیچ گاه ارتشی سازمان یافته و رسمی در فضای مجازی تشکیل نداده ایم. اما به طور طبیعی ما به عنوان یک نظام، قطعاً ساختار سازمان یافته دفاع سایبری داریم و از نیروهای متخصص این حوزه هم بهره می بریم."

از همین رو تشکیل قرارگاه پدافند سایبری در دل سازمان پدافند غیر عامل کشور در همین راستا تعریف می شود. که همین امر خود سدی بزرگ در برابر تهدیدات سایبری دشمنانمان از جمله عربستان خواهد بود.


و اما در مورد پرسش دومی که مطرح شد با عقب گردی به چند ماه قبل و نگاهی به مواضع مقتدرانه فرانده معظم کل قوا به پاسخی مناسب برای این پرسش می رسیم.

پس از واقعه تلخ منا و اقدامات ناشاسیتی که به دنبال آن سعودی ها با زائران ایرانی از خو بروز دادند، مقام معظم فرماندهی کل قوا در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهربا  هشداری جدی به حکام عربستان، از لفظ "پاسخ خشن" استفاده کردند. و پس از آن بود که هراس و دست پاچگی به خوبی در واکنش مقامات سعودی نمایان شد.

پاسخ ژنرال‌های ایرانی درباره ادعای سعودی ها

در این رابطه نیز تنی چند از مسئولان ارشد نیروهای مسلح پاسخ های قابل تأملی را دادند که مشاهده این گفته ها درک بهتری از اصل ادعای سعودی ها را به ما خواهد داد..

سردار سرتیب پاسدار احمد وحیدی رئیس مرکز مطالعاات راهبردی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح به خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در مقابل حمله سایبری نه تنها عربستان که حتی قدرتهای بزرگ را شکست می دهیم.

وی ادامه داد: سعودی ها به شکل ناگاهانه و ماجرا جویانه وارد عرصه‌ای شده اند که حتی قدرت‌های بزرگی مانند امریکا خود را از این گونه میدان ها خارج کرده‌اند و اساساًً رژیم سعودی با ضعف توانی که در عرصه سایبری دارد نمی تواند حریف جمهوری اسلامی ایران شود.

از طرفی همگان دریافته اند که تنها راه پیش روی آنان احترام به ملت ایران است. این را حتی قدرت های بزرگی مانند ایالات متحده نیز به خوبی دریافته اند که آن را میتوان از رفتار شان در جریان مذاکرات هسته ای دریافت.

سردار سرلشکر پاسدار مصطفی ایزدی معاون امور راهبردی و اشراف کلی فرماندهی معظم کل قوا در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان راه صحیح تعامل با ملت ایران را فقط گفتگو دانست و عنوان داشت:  باید با ملتی که انسجام دارد و بر سر موضوعات اساسی اتفاق نظر داشته و از اراده‌ای بزرگ، رهبری بصیر و نیز امکانات ویژه بهره‌مند است صرفا از طریق مذاکره مواجه شد.

ادامه بررسی های دقیق تر

اما  با این حال سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل کشور از بررسی بیشتر ادعای عربستان خبر داد.

 سرهنگ پاسدار محسن محبی در این رابطه به خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پایش های اولیه ما نشان می دهد که این ادعا سعوی ها صحت نداشته که البته بررسی ها در این رابطه هم چنان ادامه دارد.

در مجموع بر اساس گفته های مسئولان کشورمان می توان دریافت که سعودی ها چون رویکرد و راهبردشان به مشکل برخورده است به دنبال ایجاد  جو رسانه ای ضد کشورمان هستند و ادعای اخیر نیز در همین راستا تعریف می شود.البته نکته ای که حاکمان سعودی باید به خوبی از آن  آگاه باشند این است که هرگونه ماجرا جویی آنها چه در دنیای واقعی و  چه در فضای سایبری، پاسخ قاطع و کوبنده جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت؛ پاسخی که به گفته فرماندهی معظم کل قوا سخت و خشن خواهد بود.