Gerdab.IR | گرداب

بازتاب راهپیمایی روز قدس در ایران از رسانه‌های جهان

تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۹

حضور گسترده مردم کشورمان در راهپیمایی روز قدس با شعار مخالفت با طرح های سازش، بازتاب گسترده‌ای در رسانه های جهان داشت.

به گزارش گرداب، صدها خبرنگار، عکاس و فیلمبردار رسانه‌های داخلی و خارجی حضور پرشور ملت ایران را در راهپیمایی روز جهانی قدس به تصویر کشیدند. 

خبرگزاری های دیداری و شنیداری با انعکاس حضور حماسی مردم ایران در راهپیمایی روز قدس تاکید کردند: بار دیگر شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا در سراسر ایران طنین‌انداز شد. 

خبرنگاران رسانه های خارجی در گزارش های خود با اشاره به برگزاری مذاکرات به اصطلاح صلح در واشنگتن تاکید کردند: تظاهر کنندگان با سردادن شعارهای ضد رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم فلسطین، مذاکرات واشنگتن و سیاست های رژیم صهیونیستی را در سرزمین های فلسطینی محکوم کردند.

البته این رسانه ها تلاش كردن شمار میلیون نفری مردم ایران را در این تظاهرات، هزاران نفر و برخی نیز دهها هزار نفر اعلام كنند.

خبرگزاری فرانسه در خبری به بازتاب این راهپیمایی در سالروز قدس شریف پرداخت و اعلام کرد، ده‌ها هزار نفر در تهران علیه آمریکا و اسرائیل تظاهرات کردند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: ده‌ها هزار نفر از صبح جمعه در تهران تجمع را همزمان با شهرهای دیگر ایران به مناسبت روز قدس آغاز کردند؛ روز قدسی که نظام ایران آن را گرامی می‌دارد.

این خبرگزاری همچنین نوشت: تلویزیون ایران نیز تصاویری از جمعیت فشرده در شهرهای بزرگ ایران را به نمایش گذاشت که تظاهرات ‌کنندگان فریاد "مرگ بر آمریکا " و "مرگ بر اسرائیل " سرمی‌دادند.

بنا بر این گزارش، مردم ایران با در دست داشتن تابلو نوشته هایی که روی آن نوشته شده بود "قدس از آن ماست" از قدس و فلسطین اعلام حمایت کردند.

در این گزارش به مخالفت ایران با مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی نیز اشاره شد.

روزنامه فرانسوی لو فیگارو هم از حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس خبر داد.

لو فیگارو نوشت، صدها هزار ایرانی صبح امروز (جمعه)، به مناسبت روز جهانی قدس؛ در سراسر ایران، در مخالفت با اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین تظاهرات کردند.

به نوشته این روزنامه، جمعیت بسیار شرکت کننده در این راهپیمایی؛ همزمان با سردادن فریاد مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا و حمل دست نوشته هایی با مضمون قدس متعلق به ماست؛ پرچم فلسطین را به اهتزار درآورده بودند.

خبرگزاری‌ آلمان اعلام كرد: در سراسر ایران تظاهرات ضد اسرائیلی برگزار شد.

این خبرگزاری هم در میان سکوت بسیاری از رسانه‌های جهانی در برابر راهپیمایی بزرگ مردم ایران در سالروز قدس اعلام کرد که در سراسر ایران تظاهرات ضد اسرائیلی برگزار شد.

خبرگزاری آلمان همچنین در این خبر اعلام کرد، همزمان با آغاز مذاکرات مستقیم اسرائیل و فلسطین در واشنگتن، در ایران نیز امروز (جمعه) تظاهرات و راهپیمایی ضد صهیونیستی در سراسر کشور برگزار کرد. 

این خبرگزاری با بیان اینکه «آیت الله خمینی در شانزدهم مرداد سال 1979 آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس اعلام کرد و خواستار راهپیمایی ضد اسرائیلی و در حمایت از فلسطین شد» تاکید کرد، راهپیمایی‌های امسال با از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه همزمان شده است. 

خبرگزاری آلمان همچنین اعلام کرد، اعضای بسیج به هنگام برگزاری راهپیمایی، بین مردم لوح‌های فشرده‌ای (فیلم ویدئویی) توزیع کردند که در آن تلاش شده است، جنایات صهیونیست‌ها و رسوایی آنان به نسل جوان نشان داده شود. 

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد: مردم ایران در سراسر این كشور به تظاهرات ضد اسرائیلی پرداختند. 

خبرگزاری شینهوای چین با اشاره به راهپیمایی روز قدس تأكید كرد: صدها هزار ایرانی در سراسر این كشور برای نشان دادن همبستگی خود با مردم فلسطین و محكوم كردن اشغالگری فلسطین راهپیمایی كردند. 

پایگاه خبری المنار لبنان نیز گزارش داد: میلیون‌ها نفر از مردم ایران با شركت در تظاهرات روز جهانی قدس، علیه رژیم صهیونیستی و آمریكا شعار سر دادند. 

خبرگزاری انگلیسی رویترز در خبری با پوشش دیر هنگام تظاهرات مردم ایران در روز قدس نوشت كه شعارهای مردم ایران در این روز "مرگ بر آمریكا، مرگ بر اسرائیل" بوده است. 

خبرگزاری سوریه (سانا)، در خبری اعلام كرد: جمعیتی میلیونی در ایران روز قدس را گرامی داشته و خشم خود را از صهیونیست‌ها نشان دادند. 

روزنامه صهیونیستی هآرتص با پوشش خبر تظاهرات روز قدس نوشت: در این تظاهرات بازی‌های رایانه‌ای ضد اسرائیلی ساخته شده ایرانی‌ها، ‌در میان نسل جوان این کشور توزیع شد. 

شبكه تلویزیونی بی‌بی‌سی عربی در گزارشی از تظاهرات روز جهانی قدس در ایران اعلام كرد، ده‌ها هزار نفر از مردم ایران روز قدس را گرامی داشتند. 

بی بی سی انگلیسی هم به جای پرداختن به متن كه تظاهرات گسترده مردم ایران اسلامی بود به حاشیه ها پرداخت و سعی كرد، این حضور میلیونی مردم ایران را با مسائل مربوط به فتنه سال 88 كمرنگ جلوه دهد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌آحارونوت نیز نوشت: هزاران نفر از مردم ایران در راه‌پیمایی روز قدس مشاركت كردند، تا همبستگی خود با فلسطینیان و مخالفت خود با اسرائیل را نشان دهند. 

روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" هم خبر راهپیمایی مردم ایران در روز قدس را با بخشی از سخنان "محمود احمدی‌نژاد" رئیس جمهوری كشورمان در این تظاهرات، پوشش داد كه گفت، "صهیونیست‌ها نژادپرستان ریاكار هستند."
این روزنامه بخش‌هایی دیگر از سخنرانی رئیس جمهور ایران در این سخنرانی را نیز پوشش داد. 

جروز الم ‌پست این بخش از سخنان احمدی‌نژاد را به صورت برجسته پوشش داد كه گفت روز قدس راه را برای فروپاشی اسرائیل هموار می‌كند. 

این روزنامه صهیونیستی نوشت، آیت‌الله خمینی كه انقلاب اسلامی ایران را در سال 1979 به پیروزی رساند، جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس تعیین كرد و خواستار برپایی تظاهراتی گسترده علیه اسرائیل و در حمایت از فلسطینیان شد.

شبكه تلویزیونی الجزیره در گزارشی از برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران گزارش داد: جمعیت فشرده صد‌ هزار نفری شعار‌هایی در حمایت از فلسطین سر دادند. 

شبکه سعودی العربیه با بایکوت خبری تظاهرات روز قدس در ایران، تلاش کرد با جوسازی رسانه ای، حضور مامورین امنیتی جمهوری اسلامی در این تظاهرات را برجسته سازی کند. 

شبکه تلویزیونی سی ان ان هم در بخش میان خبری خود گزارشی از سخنان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور كشورمان در مراسم روز قدس در محل دانشگاه تهران پخش کرد. 

سی ان ان با پخش تصاویری از مردم حاضر در مراسم روز قدس، بخشی از سخنان رئیس جمهور را درباره اشغال سرزمین های فلسطین از سوی صهیونیست ها پخش کرد. 

این شبکه خبری این گزارش را با عنوان روز جهانی قدس برای مخاطبان خود پخش کرد. 

سی ان ان همچنین در بخش خبری خود از برگزاری گسترده راهپیمایی  روز جهانی قدس در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، مشهد و کرمان گزارش داد.

خبرنگار این شبکه خبری از پاکستان گزارش داد، در حال مشاهده این واقعه و برگزاری راهپیمایی عظیم در داخل ایران از سوی رسانه های ایران هستیم.


منبع: شبکه خبر