Gerdab.IR | گرداب

امضای تفاهم امنیت سایبری میان ژاپن و استونی

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

نخست‌وزیر استونی در خلال سفری شش‌روزه به ژاپن بر تقویت همکاری‌های امنیت سایبری بین دو کشور تأکید کرد.

به گزارش گرداب، شینزو آبه (Shinzo Abe)، نخست‌وزیر ژاپن و همتای استونیایی اش، تاوی رویواس (Taavi Roivas)، در دیداری دوجانبه بر تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های امنیت سایبری و فناوری تشخیص هویت دیجیتال تأکید کردند.

در کنفرانس خبری مشترک بین دو نخست‌وزیر، آبه تأکید کرد که کشورهای حوزه بالتیک، در زمینه امنیت سایبری و فناوری اطلاعات عملکرد بسیار خوبی دارند و ژاپن نیز تا فرصت باقیمانده به المپیک 2020 توکیو، برنامه ویژه‌ای برای این موضوع دارد.

در بخش‌هایی از صحبت آبه آمده است: «ما چیزهای بسیاری باید از استونی یاد بگیریم، موضوعاتی که فناوری اطلاعات را به عنوان ستون اصلی ملت‌سازی قرار می‌دهد و باعث ارتقاء بهره‌وری در زندگی مردم می‌شود.» رویواس نیز در این دیدار تأکید کرد که سامانه "تشخیص هویت ملی شماره من"، امسال و به‌عنوان نقطه عطفی در ساخت یک شبکه دیجیتال به بهره‌برداری رسید. این سامانه برای مدیریت تبادلات بین دولت، بخش‌های خصوصی و مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رویواس، برای دیداری شش‌روزه راهی ژاپن شده است. رویواس در این دیدار گفت: «سامانه "شماره من"، دستاوردی چشم‌گیر و گامی بزرگ برای یک ژاپن دیجیتال است و نمونه بسیار بزرگی برای نشان دادن چگونگی همکاری بین دو کشور است.»

سامانه "شماره من"، یک سامانه تشخیص هویتی است و در آن به هر نفر یک کد شناسایی 12 رقمی اختصاص می‌یابد. این کد 12 رقمی، برای فرایندهای مالیاتی و امنیت اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بخش دیگری از صحبت‌های رویواس آمده است: «استونی نخستین کشوری بود که در سال 2007، حمله سایبری همه‌جانبه‌ای را تجربه کرد. این موضوع سبب شد تا ما از آن درس بگیریم و دانش خود را افزایش دهیم.»

حمله سال 2007 به استونی، سبب شد تا این کشور اقدام به عقد قراردادهای امنیت سایبری گسترده با ناتو و اتحادیه اروپا کند و امروزه به یکی از قطب‌های امنیت سایبری در اروپا تبدیل شود.