Gerdab.IR | گرداب

گزارش شینهوا از تشدید اسلام ستیزی در امریکا در سال 2010

تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۹

خبرگزاری شینهوا در گزارشی از نیویورک نوشت، بحث و مشاجره درباره ساخت یک مرکز فرهنگی اسلامی در قلب نیویورک پیش داوری‌ها برضد مسلمانان و احساسات ضد اسلامی را در این شهر و حتی در سراسر امریکا تشدید کرده است.

به گزارش گرداب، در شرایطی که پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2201، احساسات ضد اسلامی بدبینی و بدرفتاری بر ضد مسلمانان در امریکا شدت گرفته بود، اکنون طرح احداث یک مرکز فرهنگی اسلامی که شامل یک مسجد نیز خواهد شد بهانه و فرصت دیگری برای افراط گرایان امریکایی فراهم کرده است تا بیش از پیش خصومت خود را با اسلام و مسلمانان نشان دهند. مکان مورد نظر برای این طرح حدود دویست متری منطقه‌ای واقع شده که پیش از این برجهای دو قلوی تجارت جهانی در آنجا قرار داشت و در تخریب انها در حملات یازدهم سپتامبر نزدیک به سه هزار نفر کشته شدند.

شورای شهر نیویورک مه گذشته موافقت خود را با ساخت این مرکز فرهنگی اسلامی نزدیک محل انفجارهای یازدهم سپتامبر اعلام کرد، اما این طرح مشاجرات زیادی را در محافل سیاسی و اجتماعی امریکا به راه انداخت. شخصیتهای مذهبی و مدافعان حقوق مدنی امریکا در هفته‌های اخیر درباره افزایش پیش داوری‌ها بر ضد مسلمانان، افزایش احساسات ضد اسلامی، تشدید خشونت علیه مهاجران مسلمان و اشکال مختلف تبعیص نژادی و نژادپرستی در این کشور هشدار داده اند.

تنفر از مسلمانان در امریکا در سال 2010 تشدید شده است
بررسی شرایط زندگی جامعه مسلمانان امریکا و رفتار شهروندان امریکایی با این اقلیت مذهبی نشان می‌دهد که جرائم ناشی از تنفر علیه این گروه در حال افزایش است. بسیاری از مسلمانان مقیم امریکا بر این عقیده‌اند که از زمان حملات یازدهم سپتامبر تا به حال که طرح ساخت مرکز فرهنگی در نیویورک حساسیتها را نسبت به مسلمانان و فعالیتهای آنها در امریکا افزایش داده است، بیش از هر زمان دیگر به این واقعیت پی برده‌اند که زندگی در امریکا به عنوان یک مسلمان چه اندازه مشکل است.

پس از جدی شدن طرح ساخت این مرکز فرهنگی در محل پیشین برجهای دوقلوی تجارت جهانی مسلمانان امریکا می‌گویند نوشتن شعارهای ضد اسلامی و مطالب تحریک امیز  علیه مسلمانان در ایستگاه‌های مترو نیویورک افزایش یافته است. این در حالی است که جوانان مسلمان مقیم امریکا احساس می‌کنند در فعالیتها و تحولات اجتماعی بیشتر از پیش به انزوا رانده شده‌اند حتی ماه مبارک رمضان که معمولا برای مسلمانان مناسبتی شادی آور به شمار می‌رود امسال تا اندازه زیادی تحت تاثیر اختلافات و تنشهای ناشی از طرح ساخت مرکز فرهنگی اسلامی در نیویورک قرار گرفت.

نتایج تحقیقاتی که در ماه اوت مجله تایمز با مشارکت بیش از یک هزار شهروند امریکایی انجام داد، حاکی از آن است که نگرانی‌ها نسبت به نقص حقوق مدنی مسلمانان مقیم امریکا به ویژه نیویورک به شدت افزایش یافته است. طبق این نظرسنجی بیست و هشت درصد از امریکائی‌ها بر این عقیده هستند که دولت امریکا نباید به مسلمانان اجازه دهد به عضویت دیوان عالی امریکا درآیند. نزدیک به یک سوم افراد شرکت کننده در این نظرسنجی نیز اعلام کردند دولت نباید به فردی که به اسلام گرویده است اجازه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را بدهد.

بدتر از همه اینها این است که خشم و بدبینی نسبت به مسلمانان در جامعه امریکا موجب افزایش اقدامات خشونت بار جرم و تنفر  علیه مسلمانان این کشور شده است. هفته‌های اخیر حوادث و اقدامات تنفر امیز برضد مسلمانان شهر نیویورک افزایش یافته است. یکی از مهمترین و بارزترین این موارد حمله به یک راننده مسلمان تاکسی در نیویورک بود. راننده این تاکسی که یک مهاجر بنگلادشی بود پس از آنکه مسلمان بودن خود را نشان داد توسط مسافرش با ضربات پی در پی چاقو به شدت مجروح شد.

مایکل بلومبرگ شهردار نیویورک این حمله را محکوم و در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که بدون تردید این حادثه ناشی از افزایش بدبینی و پیش داوریها بر ضد مسلمانان مقیم امریکا است. بلومبرگ تاکید کرد، مسلما این حادثه با ارزشهایی که شهروندان نیویورک از ادیان و مذاهب مختلف به آنها اعتقاد دارند کاملا متناقص است. رسانه‌های نیویورک اعلام کرده‌اند جرائم ناشی از انزجار علیه مسلمانان این شهر از ابتدای سال 2010 تا کنون افزایش یافته است. این موارد در سال 2009 شش مورد اعلام شد، اما مقامات نیویورک از ابتدای سال تا ماه اوت به وقوع ده مورد از این جرائم اذعان کرده اند. از سال 2001 تا کنون هر سال به طور متوسط ده مورد جنایت ناشی از احساس تنفر به مسلمانان در نیویورک گزارش شده است.

وانگهی مخالفت با ساخت مرکز فرهنگی اسلامی در شهر نیویورک و پیامدهای آن تنها به این شهر محدود نمی‌شود، در اکثر شهرهای امریکا تظاهرات اعتراص امیز و اقدامات خشونت بار علیه مسلمانان و اماکن مذهبی آنها گزارش شده است. تشدید مخالفتها با ساخت مسجد در ایالتهای تنسی و کالیفرنیا نیز از موارد آشکار تشدید احساسات ضد اسلامی در جامعه امریکا است.

اسلام ستیزی در جامعه امریکا رو به افزایش است
کارشناسان امریکایی به اتفاق بر این عقیده هستند که نارضایتی و خشم امریکائیها از طرح ساخت مرکز فرهنگی مسلمانان در محل پیشین برجهای دوقلوی تجارت جهانی نشان می‌دهد که تلاشهایی که برخی گروهها در طول نه سال گذشته انجام داده‌اند تا تروریسم و افراط گرایی به اسلام ربط داده نشود چندان مؤثر نبوده است.

فیصل عبدالرئوف که رئیس سازمان اسلامی نیویورک و مبتکر طرح ساخت مرکز اسلامی در این شهر است،  تلاش می‌کند تا این مرکز مذهبی و فرهنگی بزرگ در مرکز منهتن احداث شود. این روحانی مسلمان می‌گوید هدف از اجرای این طرح بزرگ این است که دیدگاه شهروندان امریکایی نیز نسبت به اسلام و مسلمانان تغییر پیدا کند .

به  گفته وی در این طرح علاوه بر مسجد یک سالن ورزشی و سالن نمایش فیلم و تئاتر نیز احداث خواهد شد. مرکز فرهنگی که در این چارچوب این طرح احداث خواهد شد منحصر به مسلمانان نخواهد بود بلکه به همه اختصاص خواهد داشت. با این همه نتایج تحقیقاتی که نشریه تایمز انجام داده حاکی از آن است که 43 درصد از امریکائیها نسبت به اسلام و مسلمانان به هیچ وجه احساس مثبتی ندارند، 46 درصد از آنها نیز بر این عقیده‌اند که اسلام نسبت به دیگر ادیان به خشونت برضد افراد غیرمذهبی بیشتر دامن می‌زند.

طبق نتایج این نظرسنجی 61 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی مخالفت صریح خود را با ساخت مسجد نزدیک محل پیشین برجهای دوقلو اعلام کردند. 24 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی باراک اوباما رئیس جمهور امریکا را یک مسلمان دانستند، این در حالی است که اوباما یک مسیحی است این مساله نشان می‌دهد که برخی از امریکائیها که با سیاستهای اوباما مخالفت می‌کنند با مسلمان دانستن وی سعی می‌کنند نارضایتی و خشم خود را نسبت به رئیس جمهور کشورشان نشان دهند، چرا که بسیاری از امریکائیها نسبت به اسلام و مسلمانان احساس خوبی ندارند.

به نظر می رسد که طرح ساخت مسجد در محل پیشین برجهای دوقلو برای برخی از امریکائیها این فرصت را فراهم کرده است اشکارا مخالفت خود را با اسلام نشان دهند.

بر اساس نتایج نظرسنجی دیگری که دو هفته پیش سی‌ان‌ان و یک مرکز افکار سنجی انجام دادند 68 درصد از شهروندان امریکایی با ساخت این مرکز فرهنگی در منهتن مخالفت می‌کنند و تنها بیست و دو نه درصد امریکائیها با آن موافق هستند.

به نوشته نشریه تایمز نه سال پس از حملات یازدهم سپتامبر مشاجره بر سر ساخت مرکز فرهنگی اسلامی در نیویورک به خوبی ثابت می‌کند که تا چه اندازه امریکائیها نگران دشمنی هستند که شاید اصلا وجود خارجی نداشته باشد.
 
 منبع: مشرق