Gerdab.IR | گرداب

انفجار اطلاعات؛ تغییر در سبک زندگی

تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵

یک کارشناس گفت: انقلاب صنعتی دگرگونی عمیقی در زندگی انسان‌ها ایجاد کرده و در زمان کوتاهی تاریخ بشریت را تغییر خواهد داد.

به گزارش گرداب،‌ اعظم سمنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا در زنجان، درباره شکل‌گیری انقلاب صنعتی در دنیا و به‌ خصوص در کشور ایران عنوان کرد: بزرگ‌ترین وجهه انقلاب صنعتی را می‌توان گوشی‌های هوشمندی نامید که شاید ۲۰ سال پیش وقتی تکنولوژی تلفن همراه وارد ایران می‌شد، کسی اصلا فکر نمی‌کرد این فناوری چنین محبوبیتی نزد ایرانیان پیدا کند؛ اما جدا از تمام محبوبیت‌ها و مزیت‌هایی که برای افراد به ارمغان آورده است، این تکنولوژی مشکلاتی را هم فراهم کرده که شاید هیچ راه‌حلی برای جبران آن پیدا نشود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر وسایل ارتباط جمعی بر زندگی خصوصی و خانوادگی ما مسلط شده است و به‌زودی نیز سیستمی قوی از ماهواره‌ها کره خاکی را احاطه خواهد کرد که در قالب شبکه‌ای وسیع از ارتباط از راه دور، نه فقط به ما امکان تماس فوری با سایر نقاط زمین را می‌دهد، بلکه اطلاعات مختلفی را هم می‌تواند در اختیار ما بگذارد. بنابراین انقلاب تکنولوژیک به این زودی پایان نخواهد یافت و ادامه آن اجتناب‌ناپذیر است و به هیچ‌وجه نمی‌توان جلوی آن‌را گرفت.

این کارشناس با تاکید بر اینکه اغلب کشورهای توسعه‌یافته و کسانی‌که به نوعی خود تولید‌کننده محصولات تکنولوژی هستند، گفت: با توجه به اینکه تحولات تکنولوژیک مبانی اخلاق، سنت، مذهب و غیره، افراد را تهدید می‌کند و این انفجار اطلاعاتی که رخ داده احساس نیاز به تغییر در سبک زندگی را برای افراد به‌وجود آورده است؛ این کشورها سعی در بازگشت به دوران ماقبل تکنولوژی را دارند.

سمنی یادآور شد: شاید استفاده از این ابزارها و وسائل ارتباطی موجب پیشرفت و قله‌ای برای صعود محسوب شود ولی در حال حاضر جنبه‌های مثبت استفاده از این ابزار به حداقل خود رسیده است و به کنار گذاشته شده است و می‌توان گفت که این ابزار استفاده افراد از لذت‌های زندگی را از آنها گرفته و ناخواسته در محیطی قرار داده که شاید خود کاربران نیز با اتلاف وقت در این محیط‌ها، احساس پوچی و سردرگمی می‌کنند و این موضوع می‌تواند بزرگ‌ترین معضل و مشکل ما باشد.